Vier minuten vragenvuur na de test van de 2024 Honda CBR600RR

Wat leven we toch in geweldige tijden. Nadat collega Jelle begin deze week met de Kawasaki Ninja ZX-6R op pad ging, was het deze keer de beurt aan Gijs om de nieuwe Honda CBR600RR aan de tand te voelen. De supersports zijn helemaal terug, en daar kunnen we alleen maar blij om zijn. We bellen Gijs na zijn circuitdag op Portimao, onder twijfelachtige weersomstandigheden.

Motornieuws: Oei. Toch geen regen gehad zeker?

Gijs Gilis: “We hebben superveel geluk gehad. Tot de ochtend vielen er nog buien, maar toen wij op het circuit arriveerden stopte het gelukkig en begon de baan te drogen door de vele wind en occasionele zonneschijn. We hebben alle sessies wel met regenbanden gereden, omdat het nog veel te nat en glad was voor slicks. Desondanks hebben we een goede eerste indruk gekregen van de nieuwe CBR600RR.”

Mja, da's nat.

Motornieuws: Vertel er alles over. Alles!

Gilis: “Alles niet, daarvoor moet je de Eerste Test lezen die weldra online komt. Maar we waren eigenlijk best wel tevreden met die natte baan. Het versterkte alleen maar hoe makkelijk die CBR te rijden is. Zo’n soepel motorblok, zo zachte versnellingswissels (met quickshifter) en zo’n comfortabele remwerking. Het klinkt nu wel als een heel softe motor, wat het helemaal niet is, maar de makkelijkheid waarmee je ermee over circuit kunt rijden is bijzonder.”

Motornieuws: Is het wel nog steeds een hoogtoerige supersport zoals we ze kennen?

Gilis: “Jazeker! Het basismotorblok is vrijwel ongewijzigd van het laatste 2017-model. Op alle mogelijke manieren zijn motoronderdelen wel lichter en sterker gemaakt, terwijl de uitlaat stevig herwerkt is om het geheel EU5+ gehomologeerd te krijgen. En kijk eens naar die centrale uitlaat onder de kont van de CBR. Geweldig, toch!”

Motornieuws: Hij ziet er inderdaad knap uit. Ook zijn kop is heel stoer geworden.

Gilis: “Absoluut. Maar niet alleen aan de buitenkant is hij mooi, ook binnenin is er een grote nieuwigheid die voor de grootste verandering zorgt. De CBR600RR krijgt namelijk de 6-assige IMU van de Fireblade. Die regeleenheid die alle elektronica aanstuurt zorgt ervoor dat de CBR600RR nu vol elektronica kan uitgerust worden, van in 9 niveaus instelbare tractiecontrole tot rear lift control, bochten-abs, slip & assist-koppeling en een quickshifter die in beide richtingen werkt. Een waar genot dus.”

Schattige winglets.

Motornieuws: Maar waarom brengt Honda nu de CBR600RR weer op de markt?

Gilis: “Heel simpel. Er is voldoende vraag naar om de stap te wagen. Honda zegt zelf dat het gat tussen de CBR650R en CBR1000RR-R te groot is. Dat klopt, plus de 600 is nu EU5+ gekeurd, dus de supersport leeft weer volop onder de vlag van de roden. We hebben hem hoog in toeren laten janken, zoals het hoort, zodat heel Portugal het heeft gehoord.”

Motornieuws: Het rijmen ben je duidelijk nog niet verleerd. Doe je wel een beetje rustig met de pintjes vanavond?

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.