Vier minuten vragenvuur na de test van de 2024 LiveWire Del Mar

LiveWire begon als een Harley-Davidson model, maar het is ondertussen een heus merk geworden dat zijn eigen koers vaart. Het tastbare bewijs daarvan is de nieuwe Del Mar, het eerste model dat onder de LiveWire vlag geboren is. Onze Man ging ‘m testen in de ruime omgeving van Barcelona.

MotorNieuws: Vertel op: hoe rijdt die Del Mar?

Thierry Sarasyn: Heel goed en vooral: erg gemakkelijk. Dit is echt een opstappen-en-wegwezen motor geworden. Met vooral een uitstekende wendbaarheid en dat vind ik een erg belangrijke eigenschap voor een elektrische motorfiets.

MotorNieuws: Waarom? Dat is toch zo voor iedere motor?

Sarasyn: Net als elke motor, heeft een elektrische motor best wat troeven en ook minder sterke punten. Je moet je moet je als fabrikant focussen op de sterke punten, vind ik. Die liggen in en rond de stad, op secundaire wegen. Op snelwegen verbruik je procentueel gezien veel meer. De bouw van de LiveWire verraadt het al: dit is geen kilometervreter, eerder een veelzijdige motor met een hoge fun factor. Precies wat het moet zijn.

MotorNieuws: waar lag die fun dan?

Sarasyn: Wat mij betreft in de combinatie van het gemak waarmee alles gebeurt en het potentieel van de motor. Kijk, je moet weten dat hij rijklaar maar 9 kg meer weegt dan bijvoorbeeld de nieuwe Kawasaki ZX4-RR. En hij is bijzonder slank gebouwd. De laatste keer dat ik zoiets smal tussen de benen had, moet geweest zijn voor de puberteit zijn intrede deed. Op dat vlak is het net een 125. Maar niet qua prestaties natuurlijk. 263 Nm, daar kun je al eens een sprintje mee winnen.

MotorNieuws: Wheelietje meegepikt?

Sarasyn: Bwaah, ik kan niet ontkennen dat nu en dan het voorwiel even ging zweven. Er is ook helemaal geen kunst aan. En al zeker niet als je naar de custom modus gaat. In ‘Sport’ stand heb je 80 procent van het vermogen ter beschikking. Maar in de Custom modus, kun je daar nog 20 procent aan toevoegen. Op volle kracht is dit ding bepaald indrukwekkend.

MotorNieuws: Aanrader dus?

Sarasyn: Ik vind van wel, maar net zoals een sportmotor niet voor iedereen geschikt is, zal ook de Del Mar geen spek voor ieders bek zijn. Wie voor een Level 2 charger kiest (aan een laadpaal dus) zal op 1u18 minuten van 20 procent naar 80 procent gaan. Dat is aanvaardbaar. Wij hadden na de test nog 35 procent ter beschikking. En de schatting was dat we daarmee nog 35 km ver kwamen. Dat heeft alles te zien met de rijstijl tijdens de test en tijdens de fotoshoots. We zijn er best stevig tegenaan gegaan. LiveWire geeft een actieradius van 138 km bij gemengd gebruik op en dat zal wel kloppen. Wie het samenspel tussen laden en rijden genegen is, zal in de LiveWire Del Mar een geknipte partner vinden. Een goed afgewerkte, sterk presterende fun bike met een gebruiksvriendelijkheid zoals je ze maar zelden tegenkomt.

MotorNieuws: Is ie betaalbaar?

Sarasyn: 18.490 euro is niet echt een koopje, maar hiermee komt de Del Mar wel in een totaal andere prijsklasse dan de LiveWire One en is ie bereikbaar voor een breder publiek. Vanaf 25 oktober kun je’m bestellen. Voorlopig enkel in Nederland weliswaar, maar het Europese gelijkvormigheidsattest zorgt ervoor dat hij perfect in België kan ingeschreven worden. En de prijs voor elektrische motoren is hetzelfde in Nederland als in België. Dat is anders voor verbrandingsmotoren.

Foto’s: Bert Claes

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.