Vier minuten vragenvuur na de test van de 2024 Triumph Tiger 900 GT Pro en Rally Pro
Met de nieuwe Tiger GT Pro en Rally Pro, blaast Triumph een iconisch model nieuw leven in. Niet dat de vorige Tiger 900 in ademnood zat, de motor werd alom geprezen. Maar omdat alles beter kan en stilstaan meteen ook achteruit gaan is, verbeterde Triumph zowel het GT als het Rally model. Onze Man ging de Triumph Tiger 900 GT Pro en Rally Pro testen in Andalusia en kon zowaar een vragenreeks richting viervoudig wereldkampioen Ivan Cervantes afvuren.
MotorNieuws: We hebben vandaag en gisteren met beide motoren gereden, maar jij bent er al langer mee aan de slag. Deel je onze mening dat dit twee bijzonder gemakkelijke motoren zijn?
Ivan Cervantes: Absoluut. Als ik één kwaliteit mag vooropstellen: ik vind dat ze vooral uitblinken door hun gebruiksgemak. Je mag de meest veelzijdige en potente motor bouwen, als hij niet gemakkelijk te beheersen is, sta je nergens. De motoren zijn op tal van vlakken verbeterd, werden ook 13 pk sterker, maar zijn nog steeds zo onwaarschijnlijk gemakkelijk te rijden. Mijn voorkeur gaat naar de Rally uitvoering. Wat vind jij best?
MotorNieuws: Ho, Ivan, wij stellen hier de vragen. Maar nu je er toch over begint, de Rally Pro. Gisteren reden we er een ganse dag off road mee en dat viel reuze mee, maar je moet weten dat het merendeel van de kopers maar sporadisch off road zal rijden. Dus ik was erg benieuwd naar dag twee, waarop we zowel met de op de weg gerichte GT Pro reden als met de Rally. Ik moet toegeven, met het 19 inch voorwiel stuur de GT iets scherper, maar het verschil is niet zo groot. De Rally zet daar een ruiger uiterlijk tegenover en hij voelt ook wat volwassener aan vind ik. Bovendien reden we er bijna net zo vlot mee op de openbare weg. Het verschil is niet groot, terwijl hij veel breder inzetbaar is. Die krijgt dus mijn voorkeur Maar ik dacht dat jij enkel met de Rally reed. Hoe kun jij dan vergelijken?
Cervantes: Ik heb met de Rally natuurlijk aan verschillende competities deelgenomen het voorbije jaar, maar in de dagen voor deze persvoorstelling had ik de tijd om met beide modellen op de weg te rijden. Nu, ik moet toegeven dat ik met mijn enduro-achtergrond, van nature uit gewend ben aan een 21 inch voorwiel. Maar toch, ik vond dat ook de langere veerweg mij wel goed lag, zelfs op de openbare weg. Anderzijds is het zo dat beide motoren heel wat van de updates delen. 3 Nm extra, 13 pk erbij en vooral heel veel fun. Ik…
MotorNieuws (onderbreekt Cervantes) voor wie de vroegere waarden niet kent, dat komt op 90 Nm en 108 pk. Dat is best indrukwekkend.
Cervantes: Klopt. En dat geldt voor beide motoren.
MotorNieuws: Net zoals het 7 duims TFT scherm, trouwens. En ook de middenbok, verwarming voor handvatten en zadel, en die héérlijke quickshifter. Die behoort tot het beste waar we al mee reden. Maar ik wil je niet langer lastigvallen met alle bevindingen, het zijn er teveel om op te noemen. Ik pen ze wel neer in het testverslag dat morgen al online staat. Goed je gesproken te hebben. Vanavond een pintje drinken Ivan?
Cervantes: Sorry amigo. Andere plannen.