Vier minuten vragenvuur na de test van de 2025 Yamaha NMAX 125
Yamaha’s NMAX 125 heeft voor 2025 een flinke update gekregen. Onze man mocht er in primeur mee aan de rol in het drukke stadverkeer van Barcelona. Net voor hij zich in de cervezas stort, krijgen wij hem al aan de lijn.
Motornieuws: Ola! Que tal?
Jelle Verstaen: “Muy bien, muy bien. Eh, goed, dus! ”
MN: Het zou er nog aan mankeren. Een beetje gaan bollen in de zuiderzon, terwijl het kwik hier stilaan richting vriespunt duikt…
Verstaen: (lacht) “Ja, ‘t doet deugd, daar kan ik niet over liegen. Maar we zijn hier uiteraard in de eerste plaats om de nieuwe NMAX 125 aan de tand te voelen. Voor 2025 krijgt Yamaha’s lichtste motorscooter een grondige update: van het volledig opgefriste kuipwerk, de nieuwe lichtsignatuur en het flink bijgespijkerde Euro5+-blok, over de tractiecontrole, een start-stopsysteem, het LCD-dashboard met connectiviteit tot het sleutelloos starten. Wij hebben in Barcelona helaas niet op de duurdere Tech Max-versie gereden, die zal uitgerust zijn met een 4,2” TFT-scherm met gratis Garmin-navigatie, een luxezadel, speciale kleurtjes – maar die versie is helaas pas in mei 2025 beschikbaar.”
MN: Wat moeten die extra upgrades kosten?
Verstaen: “Wel, de standaardversie staat voor 3.999 euro in de catalogus, voor de Tech Max moet amper 200 euro extra kosten. Da’s een zodanig minimaal prijsverschil, dat ik niet inzie waarom iemand ooit zou twijfelen om het surplus bij te betalen.”
MN: Misschien belangrijker: hoe rijdt dat ding?
Verstaen: “Waanzinnig leuk, oprecht. Ik betrap mezelf er vaak op dat ik een scooterpresentatie vaak met lange tanden aanvat, om diezelfde tanden vervolgens de hele rit lang bloot te lachen. Met 12,2 pk en 11,2 Nm is de NMAX 125 geen krachtpatser, maar hij laat z’n 132 rijklaarkilo’s wel met het grootste gemak door het verkeer loodsen – zowel in de stad als over de bergwegen die we vandaag hebben gereden. Dankzij z’n vedergewicht, in combinatie met het lichte stuurgedrag en de heel fijn afgestemde gasrespons rijd je geheid met plezier naar je werk en terug, of ga je heerlijk uitwaaien in het weekend. Picknickmand onder het zadel en gaan.”
MN: En op de snelwegen? Niet iedereen werkt vlakbij huis, natuurlijk…
Verstaen: “Klopt. Aanvankelijk had ik mijn twijfels over het snelweggedeelte – Yamaha had zelf immers een top van 99 km/u meegedeeld. Maar in de praktijk blijkt de NMAX vlot naar 122 km/u op de teller te lopen, wat op gps toch minimaal 110-112 km/u moet zijn. De opbouw richting die piek verloopt heel lineair en vergt wat geduld, maar hij haalt ‘t uiteindelijk wel. Maar om op je vraag te antwoorden: snelwegen vormen allerminst een probleem. Inhaalmanoeuvres vereisen wel wat plannings- en inschattingsvermogen, maar de NMAX blijft te allen tijde stabiel – ook bij de forse windstoten die we vandaag te verduren kregen.”
MN: Bueno, duik maar snel achter je toetsenbord voor je uitgebreide testverslag!
Verstaen: “Komt goed, chef. Maar misschien eerst even genieten van een cerveza. Decompressie, weet je wel?”
MN: Decomp… Wat?
Verstaen: “Adios!”