Vier minuten vragenvuur na de test van de BMW R 12 nineT

Puur qua looks, wordt een klassieke motor ooit oud? Dat is hij in principe al. De BMW R nineT bestaat al sinds 2013, maar je zou hem geen 11 jaar geven. Ook niet qua rij-eigenschappen. Toch is het tijd voor een opvolger, onder de nóg ingewikkeldere naam R 12 nineT. We gingen er onszelf misselijk mee rijden over slingerende Zuid-Spaanse bergwegen.

Motornieuws: Als die R nineT nog steeds zo goed is, waarom moet er dan een opvolger komen?

Gijs Gilis: “Één woord: uitstootnormen. Het boxermotorblok is lucht-/oliegekoeld, dus dan is het al wat moeilijker om aan de EU-regels te voldoen. Toch is BMW erin geslaagd, en hebben ze ook in een keer het frame veranderd, de ergonomie aangepast en een nieuw uitlaatsysteem geplaatst. Zo krijg je een machine die op het eerste gezicht erg lijkt op de R nineT, maar qua details en proporties toch degelijk anders is. Het nieuwe eendelige frame, in plaats van tweedelig op de R nineT, zorgt voor meer comfort, een lagere, horizontalere bouw en de toevoeging van nog een extra model: de R 12 cruiser. Maar daar hebben we nog niet mee gereden.”

Motornieuws: Rijdt de R 12 nineT nog steeds zoals zijn voorganger?

Gilis: “Dat is moeilijk om er zo meteen een vergelijk van te maken, want het is al enige tijd geleden dat ik nog reed met de R nineT. De nieuwe is in ieder geval een echte karaktermachine. Hij leeft, beweegt, trilt en maakt lawaai op een veel uitdrukkelijkere manier dan vele moderne machines die alles lijken weg te filteren en gaan voor soepelheid. Met het boxerblok is het altijd even wennen qua stuurgedrag, want hij lijkt steeds in de bocht te vallen. Dat is in het begin wat verschieten, maar je geraakt er al vrij snel aan gewend.”

Motornieuws: Hoe zit het qua uitrusting, elektronica, moderne spullen?

Gilis: “Het is een BMW, dus maak je geen zorgen qua veiligheidssystemen zoals tractiecontrole en rijmodi. Die zitten erop, net als een optionele quickshifter. Daar zijn we echter niet zo tevreden over, want die schakelt bijzonder bruut. Van eerste naar tweede en derde doe je best met de koppeling, want op hellingshoek zette ons achterwiel regelmatig een stapje opzij bij quickshiften van twee naar drie. In de hogere versnellingen en bij afschakelen verloopt het zachter. Verder kunnen de standaard analoge tellers vervangen worden door een klein rechthoekig tft-schermpje waar enkel de hoogstnoodzakelijke info op staat. Een stijlvolle en propere oplossing.”

Motornieuws: Laat ons raden; optioneel kun je alle kanten uit qua styling?

Gilis: “Jazeker, daar dient de R 12 nineT ook wel een beetje voor, hoewel hij er standaard bijzonder chique uitziet. Leuk is het 80’s Race Bike pack, met een kopkuipje, Akrapovic-uitlaat en lage nummerplaathouder vanuit het achterwiel. Op die manier lijkt het wel een andere motor. En nu we toch bezig zijn over de styling, vinden we het jammer dat de airbox nu onder het zadel zit, waardoor de typische luchthappers aan de voorkant zijn verdwenen. Het zorgt wel voor een eenvoudiger, meer opgekuist design.”

Motornieuws: Heb jij ook moeten opkuisen na het misselijk rijden?

Gilis: “Gelukkig niet, maar mijn maag was toch stevig aan het werk om mijn tarbot niet naar boven te duwen. De reden daarvoor? We hebben op een namiddag ongeveer 1.000 bochten gereden. Of zo voelde het althans. Continu omgooien, links, rechts, stijgen, dalen, de ene bergpas na de andere. Fantastisch leuk natuurlijk én bovendien het perfecte speelterrein voor de R 12 nineT. Door die boxerconfiguratie heeft hij niet liever dan dit werk. Hij rijdt speels, toch stabiel en zit boordevol karakter.”

Motornieuws: Nu hopen dat jij ook het karakter hebt om je tarbot binnen te houden. Succes daar!

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.