Vier minuten vragenvuur na de test van de CFMoto 800 MT-X

De Portugese Algarve was vandaag het toneel voor de opvoering van de gloednieuwe CFMoto 800MT-X. Een adventure bike op het 800-platform, dat we ook kennen van KTM, maar waar CFMoto haar eigen draai aan heeft gegeven. Een uitdagende testroute van 140 km moesten we afwerken, en dat was makkelijker gezegd dan gedaan.

Motornieuws: 140 km? Dat is een voormiddagje werk en namiddag aan het zwembad liggen?

Gijs Gilis: “Jij hebt duidelijk nog nooit offroad door de Portugese bergen gereden. Het was een droge dag, maar het lag spekglad op bepaalde plaatsen. We hebben alle mogelijke ledematen gebruikt om de 800MT-X recht te houden… en zijn daar ook in geslaagd! Diepe plassen, hele diepe plassen, rivieren, gladde single tracks, modder en dikke stenen, niets hield ons – maar vooral de CFMoto – tegen. Een Oostenrijkse journalist die voor de eerste keer offroad ging, zweette uit zijn eendelig leren racepak. Ja, die laatste drie woorden lees je goed. Er waren heel wat valpartijen, maar gelukkig zonder erg.”

Motornieuws: Dat is allemaal leuk om te lezen, maar hoe rijdt die 800MT-X?

Gilis: “Oh ja, daar zijn we voor hier. Waar de vorige generatie CFMoto’s al behoorlijk goed waren – we veralgemenen het even – lieten ze hier en daar een steekje vallen op bijvoorbeeld de gasaanname of een wat vreemd aanvoelende versnellingsbak. De 800MT-X is een motor die helemaal op punt staat. Hij doet alles wat je ervan verwacht en laat geen steken vallen. Nergens. De ganse dag niet. De tweecilinder levert 90 pk en 86 Nm en loopt soepel, fijn, krachtig, koppelrijk, zowel on- als offroad. De versnellingsbak met standaard op-en-neer-quickshifter knalt er lekker door. De vering is aan de harde kant, maar perfect afgesteld voor het zwaardere offroadwerk. Het rallyzadel is niet beenhard, maar gewoon lekker comfortabel. Hij stuurt goed, remt fijn, heeft een mooi TFT-scherm, goed werkende elektronica,…”

Motornieuws: Wat een goednieuwsshow! Maar jou kennende, heb je altijd wel een punt van kritiek.

Gilis: “Uiteraard, perfectie bestaat niet. Er zijn twee kleine dingetjes die licht storen. Ten eerste is de initiële gasaanname nét iets te hevig. Ik spreek over 5 procent. Hij reageert net te heftig. De andere pietluttigheid is dat je bij rechtstaand rijden steeds de grootlichtknop aan zet, omdat die nogal gevoelig is. Iedereen reed offroad continu met zijn grootlicht aan. En dat is het zowat. Het is extreme detailkritiek. Deze CFMoto is gewoon goed. Hij blinkt nergens in uit, maar stelt ook nergens in teleur.”

Motornieuws: Hoe ziet die er in het echt uit?

Gilis: “Dat zijn vragen die ik liever privé beantwoord, maar als je het over de 800MT-X hebt, dan springt die Zephyr Blue-kleur er echt wel uit. Het is een opvallende verschijning, ook met zijn roze accenten, maar het werkt. De motor wordt er op een juiste manier stoer van. En als je die kleurvariant niet mooi vindt, is er ook nog een zwarte. Maar ga vooral voor de blauwe! Oh ja, hadden we het al gehad over de afwerking? Die is goed. Zeer goed. Het ding ziet er gewoonweg af uit.”

Motornieuws: Verder nog iets te melden alvorens je aan tafel gaat?

Gilis: “Ja. De 800MT-X heeft enkele interessante details, zoals een bandenspanningsmeter mét aparte bandentemperatuur, een langs links én rechts poepsimpel instelbaar windscherm, een USB-A én USB-C aansluiting netjes weggewerkt onder het TFT-scherm, wisselen van rijmodi kan supereenvoudig met één knop, en de vering kan volledig aangepast worden met je sleutel. Daarbij heb je 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking en betaal je voor dat hele pakket 10.999 euro. Ik heb een Zephyr Blue-vermoeden dat we de CFMoto 800MT-X binnenkort regelmatig zullen zien op de Belgische wegen…”

Motornieuws: Daar lijkt het wel op. Benieuwd hoe de klanten hem zullen ontvangen. Laat het smaken daar!

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.