Vier minuten vragenvuur na de test van de Kawasaki Eliminator 500

Goed nieuws voor fans van de Kawasaki Eliminator! Hij is er namelijk weer, zij het in een andere en vooral bravere gedaante. Als lid van de nieuwe 500-familie, naast de komende Z500 en Ninja 500, moet de Eliminator vooral cruiserminnende klanten trekken. En kleine (beginnende) motorrijders, die op deze machine makkelijk met hun voeten aan de grond kunnen.

Motornieuws: Vertel, wat is die Eliminator precies?

Gijs Gilis: “Daar hadden wij ook een moment voor nodig om dat te begrijpen. De Eliminator is geen echte cruiser, maar ook geen echte naked. Hij schommelt er een beetje tussenin, wat allemaal te danken is aan de zitpositie. Je voeten staan niet naar voren, maar eerder onder je, en ook je armen zijn niet zo ver naar voren gestrekt als op een echte cruiser. De Eliminator is dus een beetje van de twee.”

Motornieuws: Heeft hij dan ook het rijgevoel tussen een cruiser en naked?

Gilis: “Best wel. Hij stuurt niet sportief genoeg om een naked te zijn, terwijl het motorblok dan weer te on-cruiser is. Dat mag trouwens niet negatief opgevat worden, want de 451cc-paralleltwin is het beste onderdeel van de Eliminator. Het nieuwe motorblok pikt goed op bij lage toeren, zonder horten en stoten, en klimt graag door tot meer dan 10.000 tpm. Door het lage gewicht van de Kawasaki (rijklaar 176 kg) voelt hij vlot en vinnig aan, ondanks een beperkt A2-vermogen van minder dan 35 kW.”

Motornieuws: Licht en laag, echt iets voor een grote kerel als jezelf…

Gilis: “Niet helemaal natuurlijk, met mijn 1m90, maar ik reed een deel van de dag met het hogere zadel en dat was een behoorlijk verschil. Met het standaard zadel is de zithoogte 735 mm, met het lage 715 mm en met het hoge zadel 765 mm. Als je meer dan een uur op de motor zit, voel je dat verschil heel goed. Een aanrader dus voor de wat grotere beginnende rijders.”

Motornieuws: Je reed met het SE-model. Waarin verschilt die van de normale Eliminator?

Gilis: “De SE krijgt wat extraatjes zoals een kleine kopkuip, een gigantische USB-C poort op het stuur, extra rubbers rond de voorvork, een zadel met andere stiksels en huid en een zwarte afdekplaat op de uitlaat. Daarnaast, en dat vinden we best bijzonder, krijgt de SE een glanzend in plaats van mat frame. Ook de kleur van de benzinetank is anders: zwart op het normale model, zwart met grijs voor de SE. Andere kleuren komen er jammer genoeg niet.”

Motornieuws: Nog dingen die we moeten weten?

Gilis: “Jazeker. Je kent wellicht de wereldbekende Hard Rock Café’s, maar wist jij ook dat die hotels hebben? Zelfs een in Marbella, en ja, daar zit ik nu, anders kon ik het je niet vertellen. Daarnaast krijgt de Eliminator 500 een assist & slipperkoppeling, twin shocks achteraan, complete ledverlichting, een gloednieuw Trellisframe en… een zeer aanvaardbaar prijskaartje. 6.699 euro voor de Eliminator, 7.099 euro voor de SE-versie.”

Motornieuws: Goed jongen, ga dan nu maar wat rocken en hou je groupies een beetje op afstand, wil je?

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.