Vier minuten vragenvuur na de test van de Suzuki V-Strom 800

De Suzuki V-Strom 800DE was er al, en nu is de tijd rijp voor de V-Strom 800. Zonder toevoegsel. Een basisversie dus, puur voor op de geasfalteerde wegen. We trokken naar Montpellier in het zuiden van Frankrijk en gingen – soms – met een vergrootglas op zoek naar wat de 800 verschillend maakt van zijn twee-eiige tweeling.

Motornieuws: Een beetje Hercule Poirot spelen met je vergrootglas?

Gijs Gilis: “Daar komt het wel op neer, hoewel er best nog veel verschillen zijn tussen de twee 800’s. De grootste wijziging zit in de wielen en banden. Die krimpen van 21 inch vooraan (en 17 inch achteraan) voor de DE, naar 19 inch voor- (en 17 inch achteraan). De spaakvelgen zijn ingewisseld voor aluminium velgen, de axiaal gemonteerde remklauwen voor radiaal gemonteerde exemplaren en de vering is meer onroad gericht met minder veerweg.”

Motornieuws: En hoe rijdt…

Gilis: “Ik ben nog niet klaar! Het windscherm is een stuk groter, de zitpositie is wat sportiever en je zit een beetje lager dan op de DE. Hoe die rijdt, vraag je? Probleemloos en foutloos. Een fantastische machine die zo goed in balans in qua comfort en sportiviteit dat hij moeilijk op fouten te betrappen is. Hij blinkt nergens in uit, maar doet ook niets slecht. Neutraal in de allerbeste zin van het woord.”

Motornieuws: Voel je het verschil met de DE?

Gilis: “Daarvoor zou je ze al vlak na elkaar moeten rijden. Je voelt wel onmiddellijk dat de V-Strom 800 beter geschikt is voor de openbare weg, puur door de bandenkeuze en de kleinere velgmaat vooraan. Hij heeft ook dat typische Suzuki-karakter, met net dat sportieve randje. Ben je bijvoorbeeld comfortabel aan het rondrijden en mag het gas er wat meer op, dan merk je al snel dat hij meer in zijn mars heeft dan hij uiterlijk doet vermoeden.”

Motornieuws: Over dat uiterlijk… wat vind jij, als man met de beste smaak van de redactie, daarvan?

Gilis: “Wel, dank voor het compliment. Ik hoop dat mijn vriendin dit verslag ook leest… De looks van de V-Strom zijn nogal rommelig. Het kopje is thans leuk, met die lichtunit van de GSX-8S, maar de snavel steekt wat gek omhoog waardoor die me doet denken aan Daffy Duck, de uitlaat is veel te groot en het geheel is niet meteen om een poster van in je kamer te hangen. Godzijdank is smaak persoonlijk.”

Motornieuws: De DE komt in leuke kleuren, met opvallend geel en gouden velgen. Hoe zit dat bij de 800?

Gilis: “Die doet het in een knap blauw, een standaard zwart of een wat vreemd grijsgroen. De velgen zijn altijd zwart. Optisch is de keuze voor de DE-versie dan ook logisch. Maar als je ook met je hoofd kiest én je bent niet van zin om de gebaande paden te verlaten, dan moet je voor deze V-Strom 800 gaan. Het is de logische, goedkopere en betere keuze. Zonder twijfel.”

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.