Vier minuten vragenvuur na de test van Yamaha Y-AMT
Automaten zijn helemaal hot in de motorwereld. Honda heeft al jaren haar DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling, Yamaha had op de FJR een semi-automaat, BMW heeft haar nieuwe ASA-systeem, Kawasaki heeft een automaat op haar hybride modellen en Yamaha komt het feest ook binnenrollen met Y-AMT. Ze werken allemaal verschillend en zijn vanuit technisch oogpunt bijzonder interessant, maar rijdt Yamaha’s automaat ook fijn? We zochten het uit in Catalonië, Spanje?
Motornieuws: Euh… de Yamaha Y-AMT? Dat model kennen we niet hoor.
Gijs Gilis: “Heel grappig. Y-AMT staat voor Yamaha Automated Manual Transmission en het systeem is in basis heel simpel. De versnellingspookbediening wordt overgenomen door een elektromotor, de koppelingsaandrijving door een andere elektromotor, terwijl een computer beide motoren aanstuurt. Door die simpliciteit weegt het systeem slechts 2,8 kg, en nee, dat voel je niet. Heel het pakket zit zelfs gemonteerd binnen de bestaande motor- en frameindeling, waardoor de motorfiets niet breder wordt.”
Motornieuws: Tot nu toe kunnen we volgen. Is er technisch nog iets interessant aan het systeem?
Gilis: “Mooi, blijf bij de les! Het systeem werkt samen met de quickshifter die standaard op de MT-09 zit en met een veer die gespannen zit in de schakelstang. Het gevolg is een schakelwissel die slechts 0,1 seconde duurt. Een vingerknip, met andere woorden. Een koppelingshendel ontbreekt, net als een versnellingspook aan de linkervoet. Alles gebeurt met de hand.”
Motornieuws: Voldoende theorie, zeg nu maar hoe dat systeem in de praktijk rijdt.
Gilis: “Wel, als je met een automaat gaat rijden, heb je altijd wat gewenningstijd nodig. Dat was in dit geval totaal niet. Je bent er onmiddellijk mee weg. Je kunt kiezen voor een volledig automatische werking van de bak, of zelf het werk doen door te schakelen met een wipschakelaar aan je linkerhand. Opschakelen met de wijsvinger, afschakelen met de duim, of beide met de wijsvinger.”
Motornieuws: Rij je dan het meest automatisch of is het toch leuker om zelf te schakelen?
Gilis: “Op saaie rechtdoorstukken en in dorpjes ging de bak telkens weer naar de automatische stand. Daar doet die zijn werk subliem. Hij schakelt niet te rap op, zoals de DCT-bak van Honda doet in de D-stand, en de schakelmomenten zijn heel natuurlijk uitgekozen. Als het gas er meer op ging, schakelden we over naar de sportievere setting van de automaat, en ook dat verliep geweldig. Maar niet voor de volle 100 procent.”
Motornieuws: Verklaar je nader.
Gilis: “Ook in de sportievere ‘D+’-stand schakelt de automaat op de juiste momenten, maar hij schakelt niet af als je volgas geeft en een versnelling lager wilt zitten. Gelukkig vond ik daar een trucje op, dat ik in de Eerste Test zal verklappen. Bij het sportieve werk is schakelen met de vingers veel leuker. Het systeem werkt zo snel en intuïtief dat je je linkervoet al op pensioen kunt sturen. Y-AMT is een openbaring. Een systeem dat formidabel werkt. En het is een optie die slechts 500 euro meer kost.”