Vier minuten vragenvuur na de test van Yamaha Y-AMT

Automaten zijn helemaal hot in de motorwereld. Honda heeft al jaren haar DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling, Yamaha had op de FJR een semi-automaat, BMW heeft haar nieuwe ASA-systeem, Kawasaki heeft een automaat op haar hybride modellen en Yamaha komt het feest ook binnenrollen met Y-AMT. Ze werken allemaal verschillend en zijn vanuit technisch oogpunt bijzonder interessant, maar rijdt Yamaha’s automaat ook fijn? We zochten het uit in Catalonië, Spanje?

De MT-09 is het eerste model dat wordt uitgerust met Y-AMT.
Motornieuws: Euh… de Yamaha Y-AMT? Dat model kennen we niet hoor.

Gijs Gilis: “Heel grappig. Y-AMT staat voor Yamaha Automated Manual Transmission en het systeem is in basis heel simpel. De versnellingspookbediening wordt overgenomen door een elektromotor, de koppelingsaandrijving door een andere elektromotor, terwijl een computer beide motoren aanstuurt. Door die simpliciteit weegt het systeem slechts 2,8 kg, en nee, dat voel je niet. Heel het pakket zit zelfs gemonteerd binnen de bestaande motor- en frameindeling, waardoor de motorfiets niet breder wordt.”

Y-AMT zorgt voor slechts 2,8 kg extra.
Motornieuws: Tot nu toe kunnen we volgen. Is er technisch nog iets interessant aan het systeem?

Gilis: “Mooi, blijf bij de les! Het systeem werkt samen met de quickshifter die standaard op de MT-09 zit en met een veer die gespannen zit in de schakelstang. Het gevolg is een schakelwissel die slechts 0,1 seconde duurt. Een vingerknip, met andere woorden. Een koppelingshendel ontbreekt, net als een versnellingspook aan de linkervoet. Alles gebeurt met de hand.”

Geen versnellingspook aan de voet.
Motornieuws: Voldoende theorie, zeg nu maar hoe dat systeem in de praktijk rijdt.

Gilis: “Wel, als je met een automaat gaat rijden, heb je altijd wat gewenningstijd nodig. Dat was in dit geval totaal niet. Je bent er onmiddellijk mee weg. Je kunt kiezen voor een volledig automatische werking van de bak, of zelf het werk doen door te schakelen met een wipschakelaar aan je linkerhand. Opschakelen met de wijsvinger, afschakelen met de duim, of beide met de wijsvinger.”

Geen koppelingshendel, wel een wipschakelaar die je bedient met linkerduim en -wijsvinger.
Motornieuws: Rij je dan het meest automatisch of is het toch leuker om zelf te schakelen?

Gilis: “Op saaie rechtdoorstukken en in dorpjes ging de bak telkens weer naar de automatische stand. Daar doet die zijn werk subliem. Hij schakelt niet te rap op, zoals de DCT-bak van Honda doet in de D-stand, en de schakelmomenten zijn heel natuurlijk uitgekozen. Als het gas er meer op ging, schakelden we over naar de sportievere setting van de automaat, en ook dat verliep geweldig. Maar niet voor de volle 100 procent.”

Afschakelen kan met de duim of met de wijsvinger.
Motornieuws: Verklaar je nader.

Gilis: “Ook in de sportievere ‘D+’-stand schakelt de automaat op de juiste momenten, maar hij schakelt niet af als je volgas geeft en een versnelling lager wilt zitten. Gelukkig vond ik daar een trucje op, dat ik in de Eerste Test zal verklappen. Bij het sportieve werk is schakelen met de vingers veel leuker. Het systeem werkt zo snel en intuïtief dat je je linkervoet al op pensioen kunt sturen. Y-AMT is een openbaring. Een systeem dat formidabel werkt. En het is een optie die slechts 500 euro meer kost.”

Wisselen tussen automatische of manuele stand, en een 'Mode' knop voor twee verschillende rijmodi in AT.
Motornieuws: Benieuwd hoe de markt het zal ontvangen. Jij gaat nu automatisch naar de bar zeker? Waarom vragen als we het antwoord al weten…

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.