Vragenvuur na de test van de 2025 Kawasaki Z900
Kawasaki’s icoon en één van de beste verkopende nakeds van het moment – de Z900 -kreeg een stevige update voor 2025. Om te weten of de update ook een upgrade was, belden we met Onze Man net nadat hij na een volle testdag van de motor stapte.
MotorNieuws: Vertel op: wat heb je vandaag allemaal ontdekt?
Thierry Sarasyn: Wel ik heb de 2025 Kawasaki Z900 getest nabij Benidorm en ik ben zopas te weten gekomen dat de toeristische hotspot in de drukke maanden bijna 550.000 inwoners telt. In 1970 waren dat er amper 12.000. Dat vind ik straf.
MotorNieuws: Kerel, als we een expert in demografie willen, bellen we wel de universiteit. Wat moeten we absoluut weten over de nieuwe Z900?
Sarasyn: (zich van geen kwaad bewust) Ha! Wel Dat het nog altijd een motorfiets is met een moeilijk te evenaren fun-factor, maar dat hij op heel wat vlakken wat, goh, hoe zal ik het zeggen…euh…volwassener geworden is. En interpreteer dat vooral niet als ‘braaf’ of ‘saai’ want dat is ie helemààl niet
MotorNieuws: Alweer: als we vage antwoorden willen, bellen we wel een politieker. Wat bedoel je exact?
Sarasyn: (onverstoord) Ik denk aan een resem zaken: het sterkere middengebied, het vlotter rijden bij hoge omwentelinssnelheden, verbeterde elektronische ondersteuning, en een standaard quickshifter. Maar ook een nieuw TFT dashboard dat groter is en meer mogelijkheden biedt, een ander zadel, beter achterlicht, upgrade in de Rideology app – zelfs met voice control. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ik zal dat ook doen in de test die morgen verschijnt. Maar je krijgt op deze motor vooral prestaties van een topsporter, de uitrusting van een high-end motor en dat komt bovenop die speelsheid en het performante imago dat de motor al had. Een erg compleet pakket dus.
Motornieuws: Helder. En werkt het ook allemaal?
Sarasyn: Absoluut. En zeggen dat we enkel met de standaard versie gereden hebben. De SE-uitvoering – met o.a. Öhlins achterschokbreker, volledig instelbare Showa vooraan en Brembo remmen – zal op sportief gebied wel een meerwaarde bieden, maar daar konden we nog niet mee rijden. Deze ‘standaard’ Z900 biedt een zeer goed compromis tussen comfort en sportiviteit. Hij smeekt je wel om hem te pushen, maar op plekken waar je dat beter niet doet – een dorp, een natte weg, de parking van het hotel – ervaar je toch een meer dan degelijk comfort. En een motor die toont dat hij zowel bij sportief als relax rijden hoge ogen gooit. Enkele collega’s in de groep gingen aan de slag met de veervoorspanning en zagen daar een verbetering mee op sportief vlak. Maar ook een nerveuzer gedrag dat bij lage snelheden minder aangenaam was dan in de standaardafstelling.
MotorNieuws: Wat kies jij?
Sarasyn: De standaardafstelling. Om een aantal redenen. Comfort bij normaal gebruik heeft ook zijn waarde. En bovendien vind ik dat als deze instelling niet volstaat, je véél te hard aan het rijden bent op de openbare weg. Op sommige bergbanen haalden we snelheden en hellingshoeken een circuit waardig. Meer moet dat niet zijn, zeker? Ik vind het ook altijd wat verrassend dat je met een schroevendraaier op 5 minuten tijd tot een beter resultaat komt dan een leger Japanse ingenieurs die ervaring, kennis en jarenlang testwerk kunnen voorleggen. Hoe dan ook, héérlijk rijden hier, graad of twintig, zo goed als lege wegen met meer bochten dan rechte stukken en perfect asfalt. Good day at the office.
MotorNieuws: Nu je toch als elke would-be hipster Engels tussen je Nederlands gooit: Any famous last words?
Sarasyn: Yes! Ik vind dat Kawasaki hier veel passie laat zien. Door een motor die al als ‘erg goed’ bekend stond, toch grondig te veranderen. Daar schuilt een zeker risico in en enkel bedrijven waar passie deel uitmaakt van het beleid, durven dat risico te nemen. Zoniet, speel je op safe. Kawasaki heeft dat niet gedaan, ze hebben de Z grondig veranderd. En – goed voor ons én voor hen – hem ook verbeterd. Ik leg dat wel tot in de details uit in de test die morgen op deze fijne website zal verschijnen.
MotorNieuws: We kijken er naar uit!