Yamaha patenteert elektrische sportmotor
Aan de hand van een patentaanvraag is duidelijk geworden dat Yamaha een elektrische sportmotor ontwikkelt, of toch denkt dat te gaan doen. De bijhorende tekeningen maken al een paar ideeën helder in welke richting Yamaha denkt.
Elektromotoren
Dat Yamaha aan een eigen elektrische motor werkt hoeft niet te verbazen. Het merk van de stemvorken bouwt reeds elektromotoren die geleverd worden aan klanten. Die elektromotoren heeft Yamaha in alle vormen en vermogens, waarbij hun krachtigste meer dan 450 pk levert. Wij denken daarbij spontaan aan een elektrische V-Max en verschroeiende stoplichtsprintjes, maar Yamaha ziet het toch net even wat sportiever, zo blijkt.
Elektrische R6
Want de patenttekening lijkt eerder wat weg te hebben van een elektrische R6. De opbouw doet daarbij vrij sterk denken aan de elektrische sportmotoren die we al kennen van Zero en Energica, met een grote batterij in het vooronder. Gezien het patent betrekking heeft op de luchtgekoelde accubak, waarbij de batterij ook voorzien is van koelribben. Geen waterkoeling zoals de Ducati Moto-E’s voor de elektrische Yamaha dus.
Scharnierpunt
De elektromotor zit achter dat batterijpakket en afgaand op de grote zou het niet om een A2-model gaan. Opvallend is ook de kettingaandrijving waarbij de uitgaande as voor het scharnierpunt van de achterbrug zit. Eerder de Energica-manier van doen, dan de Zero-denkpiste met een uitgaande as die op dat scharnietpunt zit. Onder het zitje zit ook een lader, een praktische oplossing voor wie ergens halverwege z’n sportieve rit toch wat extra voltage wil inslaan. Wanneer en of dit model er komt hebben we het raden naar en bij Yamaha houden ze uiteraard de lippen stijf op elkaar. Maar het lijkt er niet naar dat er morgen reeds een elekttrische R6 bij de lokale Yamaha-dealer zal staan blinken.