avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    08 aug 2022, 15:54    0   


Berichtten we vorige week nog dat een terugkeer van Can-Am naar motoren nakende was, dan onthulde het merk nu al z’n eerste twee modellen. De volledig elektrische Can-Am Origin en Can-Am Pulse trappen de terugkeer af, voor het Canadese merk de eerste twee modellen in ruim 35 jaar.

Wie z’n pappenheimers kent, weet dat Can-Am – eigendom van Bombardier Recreational Products (BRP) – gedurende de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw furore maakte op de Noord-Amerikaanse markt. Dat deed het met motoren die vooral offroad en in mx-competities meer dan hun mannetje stonden. In 1987 verdween het van de b├╝hne, om net geen 20 jaar later opnieuw opgevist te worden door BRP. Tegenwoordig kennen we Can-Am vooral van hun opvallende driewielers.

Twee van de vier

Toen BRP even geleden aankondigde dat het met Can-Am een terugkeer naar motoren en een evolutie naar elektromotoren overwoog, kondigde het meteen aan een vierling te zullen baren op hetzelfde platform. Daar zien we er nu al meteen twee van. De Origin en Pulse ogen alvast een pak ranker (vooral ter hoogte van het accupack) dan veel concurrenten. Wat de kleuren betreft, kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat de Canadezen gretig hebben geloerd/geleerd bij Husqvarna. Het kuipwerk komt in die zin ook aardig in de buurt van de hoekige en agressieve stijl die het Zweedse merk aangemeten kreeg door ontwerpbureau Kiska. Een opvallende, Europese stijl dus, als we het zo mogen stellen, voor zowel de Pulse als de Origin.

Can-Am Origin

De Origin – het grootste van de twee tentoongestelde modellen en misschien wel het meest in het oog springend – is een dual-purpose die z’n pijlen richt op de Zero FX en consoorten. Deze telg leunt qua opzet nog het meest aan bij z’n roots, en is bijgevolg ontworpen om offroad flink uit de voeten te kunnen.

Can-Am Pulse

De roadster Pulse lijkt dan weer een uitgelezen concurrent voor de LiveWires van deze wereld, en is vooral gericht op wegprestaties. Techspecs zijn er nog niet, enkel de wetenschap dat BRP het gelauwerde Rotax heeft ingezet om de Rotax E-Power motor te bouwen, met de focus op ‘een pak vermogen en koppel’. Volgens het zopas geloste videootje, mogen we de Can-Am Pulse en Origin in 2024 op de markt verwachten.