avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    26 nov 2020, 20:42    0   

Benelli gaat verder in de uitbouw van zijn gamma. Met de 2021 Leoncino 800 en de 800 Trail brengen ze hun zwaarste model in de recente geschiedenis.

Duidelijk familie van de 500. Maar deze gaat een stuk verder.

Veelzijdig

De Leoncino (letterlijk ‘leeuwtje’) wordt aangedreven door de Euro5 goedgekeurde 754 cc vloeistofgekoelde twin. Goed voor 76,2 pk en 68 Nm. Door de bouw – in een stijl die ook al op de 500 cc versie terug te vinden is – kan het met de Leoncino 800 en de Leoncino 800 Trail letterlijk alle kanten uit. Die laatste heeft iets meer off road capaciteiten, maar ook de versie die puur op het asfalt gericht is, heeft door zijn bouw en zithouding een zeer breed bereik.

Vlot sturen door een uitgekiende zithouding.

Paradepaardje

Het 754 cc blok is nieuw en mag beschouwd worden als het nieuwe paradepaardje van Benelli. Het is opgehangen in een – ook al nieuw – Trellis frame en de deze 800 valt op door zijn goede afwerking. Benelli is een merk dat sinds zijn terugkeer prijs met kwaliteit probeert te combineren en, ook al is de prijs nog niet bekend, het is duidelijk de het merk op vlak van kwaliteit alweer een stap verder zet. Er is een volledig instelbare Marzocchi upsd vork, terwijl de achterschokbreker instelbaar is qua voorspanning en uitgaande demping. Brembo levert de remmen.

Ze konden de 800 Trail net zo goed 800 Scrambler genoemd hebben…

Prijs en beschikbaarheid

Op een exacte leverdatum is het voorlopig nog even wachten, maar we rekenen op de lente. De prijs is nog niet bekend. Zowel de ‘standaard’ Leoncino als de Trail versie schreeuwen (of brullen?) om een test. We zijn zowel klaar als nieuwsgierig.  

Geef een reactie