Eind 2022 besloot Suzuki om haar MotoGP-avontuur stop te zetten. Het Japanse merk verklaarde dat dit een strategische keuze was, omdat er geld moet worden vrijgemaakt voor de ontwikkeling van duurzame mobiliteit. Voor de komende jaren is een investering van ruim 14 miljard euro in duurzame mobiliteit gepland, waarvan alleen al 3,5 miljard voor de ontwikkeling van batterijen.
In een onlangs vrijgegeven verklaring worden de plannen van Suzuki verduidelijkt. Tegen 2024 wil Suzuki een nieuwe, kleine/middelgrote elektrische motorfiets op de markt brengen en tegen 2030 acht modellen met accuaandrijving. Er is een duizelingwekkende investering gepland: meer dan 14 miljard euro in onderzoek en ontwikkeling, waar nog eens 17,6 miljard euro aan uitgaven bijkomt, waarvan 3,5 miljard euro bestemd is voor batterijen. Zoals je weet zijn accu’s door hun relatief beperkte actieradius en lange oplaadtijden nog steeds de achilleshiel van elektrische motorfietsen. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de investeringen niet alleen betrekking hebben op de motorsector, maar op alle activiteiten van Suzuki. Er wordt niet alleen aan elektrische motoren gewerkt.