In het terugkerende item ‘De Twijfeltest’ helpen we potentiële kopers die niet kunnen kiezen tussen twee motoren van hetzelfde merk die dicht tegen elkaar aanleunen. Een situatie die we allemaal weleens hebben meegemaakt. Bespaar je geld en ga je voor het goedkopere model, of heb je toch liever wat meer cool-factor? Een lastige keuze, waar wij je graag bij helpen. Want duurder is niet altijd beter. In dit duel; twee Kawasaki’s met hetzelfde motorblok en op hetzelfde platform, maar met een andere outfit. Wordt het de moderne Z650, of eerder de retro Z650RS?
De Kawasaki Z650 en Z650RS delen ‘onderhuids’ vrijwel alles: motor, versnellingsbak, frame, vering,… En toch zien ze er heel anders uit. De Z650 trekt de kaart van het agressieve Sugomi-design. Een herkenbare Kawasaki-stijl waarbij je meteen weet, ook als de machine niet groen is, dat het een Kawa is. Een boos kijkende motor met scherpe vouwen en een sportief lijnenspel. Je moet ondertussen wel goed opletten om het verschil te zien tussen een Z650, Z900 of Z400. Ze lijken allemaal zo hard op elkaar, wat ook de sterkte van het modellengamma is, dat de breedte van de achterband meestal een goede hulp kan zijn om te weten te komen wat voor motor(inhoud) het is.
De RS-versie gooit het over een compleet andere boeg, met een retro styling die naar onze mening absoluut geslaagd is. Dat begint al bij de kleur Candy Emerald Green. Een ode aan de Z650-B1 uit 1977, waar ook de rest van het design op geïnspireerd is. Ronde vormen en lijnen, van de benzinetank tot de dubbele tellers en koplamp, en het zadel tot het achterlicht. Nauwelijks hoeken te bekennen. Geen agressiviteit. De RS ziet er lief uit, maar tegelijkertijd ook enorm cool. Het is een machine die visueel helemaal klopt. Al zeker met die gouden velgen en accentlijnen over de benzinetank en het kontje. Je zou niet zeggen dat de designers hebben moeten werken op een bestaand platform, waardoor er meestal wat compromissen gemaakt moeten worden. Nee, het lijkt een motor die van nul is opgebouwd. Hoewel er een stortvloed aan retro modellen op de markt is, weet de Z650RS er toch uit te springen.
Qua uiterlijk zijn het twee compleet andere motoren. Als geïnteresseerde koper kunnen we ons voorstellen dat je duidelijk een voorkeur hebt voor modern of retro, maar moest je er toch niet uit geraken, kunnen wij je misschien helpen in je keuze. Puur qua uiterlijk vinden wij de Z650RS de duidelijke winnaar. Niet dat de Z650 lelijk is – integendeel –, maar de RS is veel specialer, stijlvoller en opvallender.
Twee motoren die zoveel techniek delen, die kunnen toch niet verschillend rijden? Wel, dat zou je aanvankelijk denken. Tot je al snel doorhebt dat er toch degelijk duidelijke verschillen op te merken zijn. Dat begint bij de zitpositie. Op de Z650 zit je 790 mm hoog, terwijl het zadel van de RS 820 mm hoog is. Behoorlijk anders dus, wat ook nog eens versterkt wordt door het bredere zadel van de RS. Daardoor voelt de RS ruimer aan, en lijkt het bijgevolg een grotere machine te zijn. Je kan ook vrijer bewegen in het zadel van de RS, terwijl je meer vastgeknepen zit in dat van de Z. De streetfighter is meer gedrongen, lager en sportiever. Alsof je een strakke kostuumschoen vergelijkt met een comfortabele sneaker. Maar wat heeft dat nu te maken met de rij-eigenschappen? Wel, door die zitpositie gaat je rijgedrag beïnvloed worden. De gefocustere zitpositie op de Z, in combinatie met een kort en laag stuurtje, zorgt voor een sportiever sturende machine. Een kwaliteit die de Z650 zeker niet vreemd is, als een van de best sturende motoren in zijn segment. Je krijgt zin om bochten aan te vallen en de motor van het ene op het andere oor te gooien. Het liefst zo snel mogelijk, waarbij je de Z tot op de centimeter nauwkeurig de bocht in kunt sturen.
De RS doet hetzelfde, maar dan allemaal een tikkeltje relaxter. De zitpositie is door het hogere en bredere stuur ontspannender, wat zich ook vertaalt naar de rij-eigenschappen. De focus is er echter nog steeds en de verschillen zijn uiteraard beperkt, maar de RS is eerder een cruiser dan een vechter.
Het motorblok mag dan idem zijn op de twee machines, het RS-blok is getuned voor meer souplesse bij lage toeren, en koppel en vermogen in middelhoge toeren. Ook hier weer; het verschil is klein, maar als je de twee motoren na elkaar rijdt, voel je een merkbaar verschil. We kunnen niet zeggen dat het ene of het andere motorblok fijner is afgesteld. De tuning voelt gewoon logisch per model. Hetzelfde geldt voor de remmen. De machines gebruiken verschillende schijven onder de noemer van ‘het oog wil ook wat’. Daarmee dat de RS ronde exemplaren krijgt en de Z schijven met een wave-vorm. Qua prestaties verschillen ze nauwelijks.
Het is dus niet de makkelijkste taak om in het duel ‘rij-eigenschappen’ een winnaar aan te duiden, omdat beide machines anders zijn afgesteld. Daarom; een ex aequo. Wil je een sportievere aanpak, ga dan voor de Z650. Doe je het liever wat rustiger en comfortabeler aan, dan is de RS jouw vriend.
Beide Kawasaki’s zijn uitgerust met ledverlichting rondom, maar daarnaast is de Z650 beter voorzien van snufjes. Zo heeft die een knap tft-scherm, terwijl de RS het moet doen met twee analoge tellers en een klein lcd-display er middenin. Toegegeven, dat past helemaal bij de retro RS. De Z650 is verder ook uitgerust met smartphone connectiviteit, wat voor jonge kopers al eens de doorslag kan geven. Het grootste verschil tussen de Z en RS is echter de drievoudig instelbare tractiecontrole op de Z650. En die heeft de RS niet. Dat kan niet alleen een onzekere jonge koper over de streep halen, maar ook een meer ervaren motorrijder die de gevaren van een doorslippend achterwiel kent. In droge omstandigheden zul je met 68 pk en 64 Nm normaal gezien geen last hebben van het gemis van tractiecontrole, maar als het geregend heeft, kan een extra vangnet nooit kwaad.
Om alle voorgaande redenen en de duidelijk rijkelijker uitgeruste Z650, staan we te kijken van het prijsverschil tussen beide Kawasaki’s. Je zou verwachten dat de RS goedkoper is, maar het tegendeel is waar. Voor retro looks betaal je 800 euro meer. Dat is flink wat op een totaalprijs van 7.499 euro voor de Z650, en 8.299 euro voor de RS. Het is dus maar logisch dat de overwinning in dit duel gaat naar de Z650. Hij biedt simpel gezegd meer voor je geld.
Op papier een gelijkstand tussen de Kawasaki Z650 en Z650RS. De RS is mooier en specialer, de Z is beter uitgerust en kost minder. Qua rijden ontlopen ze elkaar nauwelijks, met een sportiever sturende Z en een comfortabeler rijdende RS. Maar welke machine wint deze test dan? We gooien alle testnotities aan de kant, kijken niet naar gegevens of prijzen, en gaan vol op ons buikgevoel af. Laat ons vooropstellen dat je met beide machines geen miskoop kunt doen. Als wij echter ons gevoel laten spreken, gaan we voor de Z650RS. Het is zo’n geslaagde retro bike dat we er hebberig van worden. Waar de Z650 een fantastisch sturende en karaktervolle motorfiets is, voegt de RS daar nog een portie speciaalsaus overheen. Het design, de kleur, de gouden velgen, de details, het rijgedrag,… Alles klopt tot in de puntjes. En dan mag er al eens wat extra geld voor neergelegd worden.
Foto’s: Bert Claes
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde paralleltwin
Cilinderinhoud: 649cc
Boring x slag: 83,0 x 60,0 mm
Kleppen/cilinder: 4
Compressieverh.: 10,8:1
Koppeling: natte multiplaat, A&S
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 68 pk @ 8.000 tpm
Maximaal koppel: 64 Nm @ 6.700 tpm
ELEKTRONICA
Motor: tractiecontrole
Rijwielgedeelte: /
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen trellisframe
Vering voor: 41mm telescopische vork
Stelmogelijkheden: /
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: veervoorspanning
Veerweg v/a: 125/130 mm
Rem voor: 300mm dubbele remschijf met tweezuigerklauw
Rem achter: 220mm-remschijf met enkelzuigerklauw
Banden v/a: 120/70 R17, 160/60 R17
AFMETINGEN
Rijklaargewicht: 188 kg
Tankinhoud: 15 liter
Zithoogte: 790 mm
Wielbasis: 1.410 mm
Balhoofdhoek: 24°
Naloop: 100 mm
PRIJS
België: € 7.499
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde paralleltwin
Cilinderinhoud: 649cc
Boring x slag: 83,0 x 60,0 mm
Kleppen/cilinder: 4
Compressieverh.: 10,8:1
Koppeling: natte multiplaat, A&S
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 68 pk @ 8.000 tpm
Maximaal koppel: 64 Nm @ 6.700 tpm
ELEKTRONICA
Motor: /
Rijwielgedeelte: /
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen trellisframe
Vering voor: 41mm telescopische vork
Stelmogelijkheden: /
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: veervoorspanning
Veerweg v/a: 125/130 mm
Rem voor: 300mm dubbele remschijf met tweezuigerklauw
Rem achter: 220mm-remschijf met enkelzuigerklauw
Banden v/a: 120/70 R17, 160/60 R17
AFMETINGEN
Rijklaargewicht: 187 kg
Tankinhoud: 12 liter
Zithoogte: 820 mm
Wielbasis: 1.405 mm
Balhoofdhoek: 24°
Naloop: 100 mm
PRIJS
België: € 8.299