avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    22 dec 2021, 16:10    0   

Exact één eeuw geleden. Het begin van een verhaal, dat uiteindelijk zou uitmonden in het Circuit van Spa-Francorchamps, komt voort uit een waanzinnige motorrace. Om de 100ste verjaardag van dat evenement te vieren, besloot DG Sport limited edition van de Honda CBR1000RR-R Fireblade te bouwen. Een machine die enkel bedoeld is om over het circuit te knallen, welteverstaan.

Vergis je niet: de naam verwijst naar een eeuw racen op Spa, niet naar het aantal ‘Spa 100’-machines dat gebouwd zal worden. Dat worden er amper 10 – eentje voor de snelle beslisser, dus! De bouw van de machines wordt overigens toevertrouwd aan Mario Kupper. Die stond, voor hij technisch directeur van Team Viltaïs Experiences in het FIM WK Endurance werd, al aan de basis van het competitiedepartement van DG Sport. Op zijn palmares prijken onder andere klassezeges in de 24 Uur voor Motoren, in de Bol d’Or, in de 8 Uur van Doha, maar ook in de Tourist Trophy, het wereldkampioenschap Stocksport en de EWC. Een man die de nodige strepen heeft verdiend.

Circuitbeest

De Honda CBR1000RR-R met ‘Spa 100’-badge op de kroonplaat is gebaseerd op de Fireblade, met een vermogen van 217 pk voor amper 201 kilogram. Het bijgespijkerde blok krijgt assistentie een HRC race-ECU, een quickshifter, nieuwe AFAM-vertanding in de versnellingsbak en een Arrow-uitlaatlijn. En verder wordt de Spa 100 geleverd met onder meer een polyester kuip in HRC-kleuren, met tankbescherming en spatbord, een Öhlins voorvork, een TTX Öhlins achterschokdemper en stuurdemper, Brembo Corsacorta hoofdremcilinder vooraan, de mogelijkheid om het ABS uit te schakelen, Dunlop KR-slicks, een Lightec Endurance-type standaard,… Een plaatje.

Als kers op de taart wordt de motor volledig ingereden op de testbank, én is er ook een testdag op circuit voorzien, in aanwezigheid van Mario Kupper. Kwestie van de motor perfect af te stellen naar de wensen en noden van z’n nieuwe eigena(a)r(es).

Grégory Fastré, Honda-rijder in het FIM WK Endurance  en vierde in de meest recent Bol d’Or, kent de machine door en door. “De ergonomie maakt deze motor heel comfortabel. Het is een makkelijk chassis, en dus voor iedereen geschikt”, stelt Fast Greg. “De topsnelheid is waarlijk indrukwekkend, waardoor we met een standaardmotor op de rechte lijn van Mistral op het Circuit Paul Ricard meer dan 340 km/u haalden en zo konden wedijveren met de fabrieksmachines! En bovendien… Ik vind dat deze Honda CBR 1000 ‘Spa 100’ er ontzettend mooi uitziet.” Daar kunnen we ‘m geen ongelijk in geven.

Wakosta?

Wel, behalve de nodige circuitsnufjes, hangt er ook een exclusief prijskaartje om het oor. De ‘Spa 100 Limited Edition’ moet 29.000 euro kosten, exclusief btw. Wij vermoeden dat ze niet lang bij DG Sport zullen staan. Rep je dus richting bank of spaarsok!

Om aanvullende informatie over de ‘Spa 100’ te ontvangen, of deze Limited Edition te reserveren, één adres: cbr@dgsport.eu!

Geef een antwoord