avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    11 nov 2021, 18:48    0   

We zijn amper thuis van de eerste testrit met de Multistrada V2 S, of daar zijn de Bolognezen al met meer lekkers voor 2022. Daarnet liet de producent uit Borgo Panigale niet één, maar twee nieuwkomers op de wereld los. Welkom aan de Ducati Streetfighter V2 en de Streetfighter V4 SP!

Streetfighter V2

Aftrappen doen we met de ‘kleinste’ van de twee, die we volgende week overigens over het circuit van Monteblanco, in Sevilla mogen jagen. Ducati zet met de Streetfighter V2 z’n zogenaamde ‘Fight Formula’ door – dit keer op de Panigale V2, die voor de gelegenheid gestript wordt van z’n kuipwerk en uitgerust met wordt met een hoog en breed stuur. Droog aan de haak weegt deze snaak amper 178 kg, inclusief het 955cc grote Superquadro-blok als dragend element.

De clip-ons van de Pani V2 ruimen plaats voor een hoger stuurtje, het zadel is een tikkeltje breder en dikker gepolsterd, en de voetsteunen worden een stukje verplaatst teneinde het comfort aan boord te optimaliseren. Maar goed, waar het allemaal om draait, is natuurlijk het blok in het vooronder. Dat is voor deze telg van de Streetfighter-familie de 955cc EU5-conforme Superquadro, die er maar liefst 153 pk uit perst bij 10.750 tpm en een maximumkoppel presteert van 101,4 Nm bij 9.000 tpm. Ten opzichte van de Panigale V2 krijgt het Streetfighter V2-model een kortere eindoverbrenging (15/45 vs 15/43), waardoor er iets meer koppel aan het achterwiel gemeten wordt. En dus een extra portie pit achter het gashendel schuilt.

Zoals gezegd gebruikt Ducati het Superquadro-motorblok als dragend element, in combinatie met een monocoque frame van gegoten aluminium. De eveneens met het blok verbonden, enkelzijdige achterbrug is 16mm langer dan die van de Panigale V2 – een ingreep die vooral gericht is op extra stabiliteit. Tel daarbij nog de 43 mm Showa BPF voorvork en de Sachs schokdemper op, en je weet dat ’t feest wordt op deze Streetfighter V2 – op en naast het circuit.

Pirelli en Brembo leveren respectievelijk banden en remmen, wat beslist geen straf hoeft te heten. Diablo Rosso IV’s om de vijfspaaks wielen en M4-32 monobloc radiale remklauwen – er rest weinig te wensen… Net zoals die laatste remmenwinkel overkomt van de Pani V2, nemen de Bolognezen ook de elektronica over van de gekuipte broer. En dus regelt een zesassige IMU zowel de ABS Cornering EVO met “slide by brake”, Ducati Traction Control (DTC) EVO 2, Ducati Wheelie Control (DWC) EVO, Ducati Quick Shift up/down (DQS) EVO 2, als deEngine Brake Control (EBC) EVO. Drie rijmodi (Sport, Road en Wet) en een 4,3-duims tft-schermpje maken het plaatje af.

Zin gekregen om ‘m te kopen? Dan moet je nog even wachten tot de Streetfighter V2 in januari 2022 bij de dealers staat, vanaf 16.990 euro in België en 18.990 euro in Nederland.

Streetfighter V4 SP

Over naar de overtreffende trap, waarvoor Ducati steevast de letters ‘SP’ vanonder het stof haalt. De Streetfighter V4 SP is een gelimiteerde editie, waarbij een exclusieve kleurstelling gecombineerd wordt met alle snufjes van de Superleggera V4. Het rijklaargewicht zakt mede daardoor tot 196 kg, ofwel 3 kg minder dan den Streetfighter V4 S. Kan tellen, op een markt waarbij het om halve pondjes draait.

De ‘Winter Test’-kleurstelling combineert matzwart op de kuipdelen met mat carbon op de velgen en winglets. Wat op zijn beurt prachtig contrasteert met de felrode accenten en de geborstelde aluminium tank. Een gelimiteerde editie zou die naam niet waard zijn zonder uniek nummer op de kroonplaat een Italiaanse vlag op de carbon winglets. Verder krijgt de SP onder meer vijfspaaks carbonvelgen (-1,4 kg), verstelbare, CNC-gefreesde voetsteunen, een carbon voorspatbord, een lithium-ion accu, en een open carbon koppelingsdeksel. De kersjes op deze taart luisteren naar welluidende namen: Öhlins Smart EC 2.0-vering en Brembo Stylema R-remklauwen.

Het kloppend hart is de 1.103 cc Desmosedici Stradale met 208 pk die een koppel van 123 Nm bij 9.500 tpm kan leveren.  Op de Streetfighter V4 SP is de Desmosedici Stradale uitgerust met de STM-EVO SBK droge koppeling, die ook onder de meest extreme omstandigheden zonder problemen zal terugschakelen.

De Streetfighter V4 SP landt in februari 2022 bij de Ducati-dealers, in de “Winter Test” kleurstelling met enkele zit. Begin alvast te sparen, want de Streetfighter V4 SP moet 32.990 euro kosten in België en 36.990 euro in Nederland

Zin om beide heren ook even in beweging te zien? Check dan zeker de video hieronder!

Geef een antwoord