avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    30 dec 2021, 13:57    0   

Het Britse motormerk Arc Motorcycles heeft grote dromen en een kleine beurs. Ondanks een financieel tumultueuze geschiedenis met ’De meest geavanceerde volledig elektrische motorfiets in zijn soort ter wereld’ is Arc in de afgelopen jaren ‘gecrowdfund, geïnvesteerd, onder beheer gesteld en teruggekocht door zijn oprichter.’

Is de Arc Vector écht frameloos?

Dat zijn heel wat obstakels voor een motorfiets die er zo sexy uitziet. Arc liet onlangs foto’s zien van de motorfiets zonder carrosserie. Het is een verbluffend gezicht, want er viel eigenlijk niet veel af te halen, aangezien het monocoque-frame bijna volledig wordt opgevuld door de grote accu van de motorfiets, met de aandrijving achteraan bevestigd en de achterbrug rechtstreeks verbonden met de behuizing.

Swingarm en voorste ophanging

De voorste swingarm is zelfs vastgeschroefd aan de voorkant van de accubak. Dus het enige stukje kuip dat verwijderd werd, was de leuke set bovenaan en de bellypan. Dat is alles.

De motorfiets die we op de foto’s zien, lijkt gereed voor productie. ‘Een aantal productie-spec Vectors gaan de komende maanden naar Spanje voor de laatste tests en homologatie,’ zegt Arc-oprichter en CEO Mark Truman in een persbericht. ‘We hebben een zeer gezond orderboek en klanten doorlopen nu al onze nieuwe afbouwruimte in Centraal-Engeland om elke Vector individueel aan te passen, zodat ze allemaal uniek zijn.’

En dan is er die helm…

Wij kijken uit naar het eindproduct, hoewel we nog niet weten wat er straks op het prijskaartje van de Arc Vector zal staan. Wel weten we dat ‘Arc’s claim op ’s werelds meest geavanceerde elektrische motorfiets’ onderbouwd wordt door een projectie-gebaseerde HUD-helm, die werd ontwikkeld in samenwerking met Hedon. De helm is ook uitgerust met achteruitkijkcamera en spraakbediening. Verder geeft de motorfiets zogenaamde haptische feedback middels vibraties die de rijder waarschuwen voor gevaar.

Geef een antwoord