avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    26 feb 2020, 14:28    0   

Yamaha’s Tracer 700 werd bij zijn lancering in 2016 al overladen met positieve commentaren. Voor 2020 wordt de polyvalente middenklasser verbeterd. Echter: hoe maak je een goede motor beter? Met die vraag in het achterhoofd trokken we naar Tenerife om Yamaha’s nieuwste aan de tand te voelen.

Foto’s: Yamaha, Francesc Montero, Jonathan Godin

Tracer

De tijd vliegt. Het lijkt pas gisteren dat we voor het eerst op de Yamaha Tracer 700 stapten tijdens een memorabele test in de Dolomieten. Maar dat is ondertussen al vier jaar geleden. Sindsdien is er ook een Tracer 900 en een Tracer 900 GT in het gamma gekomen. En nu dus de nieuwe Tracer 700 – ook beschikbaar in A2 versie trouwens.

Tenerife – een plek die in de wintermaanden vooral bevolkt wordt door zonnekloppende gepensioneerden – werd nu overspoeld door een zware zandstorm, het Coronavirus en een horde nieuwsgierige journalisten.

We gingen hem testen in Tenerife, een plek die in de wintermaanden normaal bevolkt wordt door zonnekloppende gepensioneerden, werd nu overspoeld door een zware zandstorm, het Corona virus en een horde nieuwsgierige journalisten uit alle hoeken van de wereld. Alleen aan dat laatste hadden we mee schuld. En dat Corona-gevoel leek meer op een kater dan op een virus…

Yamaha hàd al een steengoeie Tracer. Maar een motor die top was in 2016, is dat niet per definitie in 2020. Het verbaast ons wel vaker hoe fabrikanten motoren die we als (bijna) foutloos kennen, toch nog weten te verbeteren. De Tracer 700 is daar het meest recente voorbeeld van. De verbeteringen situeren zich op het vlak van uiterlijk, uitstraling, rijgedrag, uitrusting en comfort. In een heel breed spectrum dus; hier is een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.

Belangrijkste wijzigingen

  • Nieuw bodywork (uiterlijk, rijgedrag)
  • Met één hand instelbaar windscherm (comfort)
  • Dikker zadel (comfort)
  • Connectiviteit (comfort, uitstraling)
  • Nieuw LCD dashboard (uitrusting)
  • Breder stuur (rijgedrag)
  • Instelbare ophanging vooraan (rijgedrag, uitstraling)
  • Instelbare ophanging achteraan (rijgedrag, uitstraling)
  • Euro5 blok (euh…)
  • LED lichten en knipperlichten (uitrusting, uitstraling)
  • Vier optiepacks beschikbaar (alles)

Schoner en beter blok

Het hart van de Tracer 700 is nog steeds het CP2 blok dat na het invoeren van emissiebeperkende onderdelen 1 pk minder sterk geworden is. Geen kat die dat verschil voelt, wij ook niet. De uitlaatgrom blijft desondanks aangenaam en diep klinken. Bij de optionele Akrapovic lijn (die in het Sports pakket zit) mag je daar nog aangenamer en nog dieper van maken. Het blok pakt ook iets gretiger aan.

Het uiterlijk is scherper, jonger en frisser. Alles wat we zelf ook zouden willen zijn.

Maar ook in de standaarduitvoering verdient dit blok nog eens het lof dat het al zo vaak gekregen heeft. Of het nu in de XSR 700, de MT-07 of de Ténéré 700 zit, de 689 cc twin is één van de aangenaamste middenklasse-blokken op de markt. Met veel punch onderin, waardoor je niet eens zo vaak de tweecilinder naar de hoogste toerentallen moet stuwen. En dat maakt het rijden ontspannend. Met verbeteringen aan de versnellingsbak, cilinderkop en inlaat, is ook het blok mee geëvolueerd.
Het uiterlijk is scherper, jonger en frisser. Alles wat we zelf ook zouden willen zijn. En het past mooi bij Yamaha’s zoektocht naar jongere rijders voor dit model.

Hefboomprincipe

Het gemak waarmee de Tracer 700 alles aan kan, draagt daar ook toe bij. Yamaha is één van de merken die graag hoogpoters maakt zonder dat die per sé voor off road bedoeld zijn. Het was in de nineties al het geval met de TDM en eigenlijk wordt hier hetzelfde principe gehanteerd. Een iets hogere bouw voor meer comfort en een typische rijhouding die meer controle toelaat. Met het bredere stuur wordt die controle nog verbeterd.

Hefboomwerking is een simpel gegeven: het bredere stuur laat je iets vlotter duwen en trekken aan de stuurhelften en dat stuurt makkelijk. Punt. Gelukkig is het stuur niet té breed geworden en geraak je nog overal net zo vlot als vroeger door.

Net iets vlotter insturen

Vermogen en veelzijdigheid

Belangrijk punt trouwens, want de 74 pk sterke twin werpt zich nadrukkelijker dan ooit – ook -als woon-werk motor op. En hij heeft een toegenomen sportief potentieel dankzij de verbeterde en nu ook instelbare ophanging. We konden beide eigenschappen aan den lijve ondervinden. Het doorheen verkeer laveren is een sport op zich in Tenerife. In de bergen heb je horden toeristen die in een huurwagen letterlijk overal op de weg rijden. Even op het linkervak gaan rijden om een beter zicht op die vallei te hebben? Check. Midden een kilometerslang recht stuk gewoon stoppen om een foto te nemen? Yes. Toeristenbus die de volledige weg nodig heeft om een bocht te nemen? Schering en inslag.

Bovendien had de zandstorm ervoor gezorgd dat de wegen op de Teide vulkaan in de voormiddag gesloten bleven. Gevolg: de toeristenmeute bevond zich massaal op de paar wegen die wél nog open waren en wij dus slalommend door het verkeer – als ware dit een ritje naar Antwerpen. Zo wisten we meteen ook dat de Tracer 700 erg goed scoort qua wendbaarheid.

Stuurweggetje

Open wegen, hogere snelheden

En omdat de wegen op de vulkaan na de middag weer open gingen, maar het merendeel van de toeristen dat niet door had (die zaten immers in de file) konden we nagenoeg zonder verkeer de impressionante vulkaan op. Tegen ongeoorloofd hoge snelheden, maar wat wil je, een mens moet na een voormiddag tussen Fiat Panda’s stoom kunnen aflaten. En dat lukte uitstekend met de Tracer 700. We hadden op geen enkel ogenblik zin om de veerafstelling te veranderen, ook al is dat nu mogelijk. Je voelt wel dat ophanging an sich op een hoger niveau staat. De middenklasse Yam blijft stabiel aan hoge snelheden en stuurt precies. Die stabiliteit dankt de Tracer aan zijn 60 mm langere swingarm (vergeleken met de MT-07 en XSR 700 die hetzelfde blok CP2 gebruiken).

Een mens moet na een voormiddag tussen Fiat Panda’s stoom kunnen aflaten.

Koppel het voorgaande aan de onaardse landschappen van die de Teide biedt en je beseft dat dit een uurtje puur genieten was. Ook al omdat Yamaha twee tandjes extra op het achtertandwiel meegeeft. Het blok is een tikkeltje vinniger en lift al eens graag het voorwiel. Leuk. De top ligt nog steeds boven de 180 km per uur en dat is gelijk waar ruim voldoende om je rijbewijs kwijt te geraken.

Packs en opties

Hoe hard het ook ging, we lieten de ruit op de laagste stand. Je helm zit dan wel helemaal in de wind, maar de romp wordt goed beschermd. Met onze 1m80 vonden we dat we met de ruit in de hoogste stand een beetje beter beschermd waren, maar ook een wat meer turbulenties te verwerken kregen.

De ruit is met één hand te verstellen. Bij voorkeur je linker…

De laagste stand werkt goed en zoeken naar wat best bij je past is gemakkelijk: de ruit is met één hand te verstellen. Bij voorkeur je linker…
Wie meer windprotectie wil, kan opteren voor een hogere ruit. Die maakt ook deel uit van het Travel pack, waar ook o.a. nog harde zijkoffers in zitten. Yamaha heeft ook nog een Sport pack voorzien, een Weekend pack (o.a. zachte koffers) en een Urban pack (met een topkoffer). Er zijn drie kleuren beschikbaar. Gek genoeg lijkt de ‘Sonic Grey variant’ nogal op oranje.

LED there be light

Andere aangename gewaarwording: de nieuwe LED lichten werken uitstekend. Niet storend als je een collega in je spiegel ziet rijden en in staat om een halve Canarische tunnel te verlichten. In combinatie met het nieuwe bodywork zorgen de LED lichten er ook voor dat de Tracer er een stuk hipper uit ziet. Belangrijk, want het oog wil natuurlijk ook wat.
Datzelfde oog stelt ook vast dat het nieuwe LCD dashboard goed afleesbaar is, duidelijk info biedt en dat het met één knop te bedienen is. Die ene knop op de linker stuurhelft is trouwens ruim voldoende als je geen mappings moet instellen of tractiecontrole moet instellen. Yamaha gaat nog niet mee in de evolutie naar kleuren TFT schermen en dat is opvallend aangezien er over de ganse lijn gemikt wordt op hoogwaardige materialen en afwerking.

Stof tot nadenken

De Tracer 700 is gespaard van overbodige franjes en eerijk gezegd heb je met dit blok geen verschillende mappings nodig. We hadden er wel graag een slipperkoppeling op gezien. Dit is een al bij al potige twin en bij sportief afschakelen naar een bocht, blokkeert het achterwiel al eens. Persoonlijk vinden we het wel wat hebben als de achterkant een stapje opzij zet, maar die mening deelt niet iedereen. Het zal trouwens wel deels geweest zijn omdat er door de zandstorm erg veel stof op de weg lag, maar gladder dan na een Belgische regenbui was het daar in elk geval niet.
Een assist/slipperkoppeling moeten ze er trouwens niet van maken; de bediening van de koppeling is erg makkelijk. Verder voegen we aan onze wishlist ook nog een middenbok toe (als optie verkrijgbaar) en gezien het sportieve potentieel en het comfort dat het biedt bij tour-rijden zou een quickshifter ook best leuk zijn. (niet als optie verkrijgbaar)

Duivel-doet-al

Al die factoren samen zorgden ervoor dat we erg tevreden uit het nieuw vormgegeven zadel van de Tracer stapten. Op de stroken waar we – misschien zelfs iets té – sportief reden, wist de twin ons erg te bekoren. Maar ook qua comfort en tour-eigenschappen scoort hij goed. En zijn wendbaarheid zal hem ook in de stad en als woon-werk motor populair maken. De Tracer 700 een meid voor alle werk noemen, zou Yamaha’s nieuwste een te braaf imago meegeven. Omdat dit een pittig kereltje is, noemen we hem liever een duivel-doet-al.
En zo wordt het nog maar eens bewezen: Hell ain’t a bad place to be.

Meer weten over de 2020 Yamaha Tracer 700?
Lees hier het Vier Minuten Vragenvuur na de test met de Tracer 700

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt twin
Cilinderinhoud 689 cc
Maximaal vermogen: 74 pk bij 8.750 opm.
Maximaal koppel: 67 Nm bij 6.500 opm.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen buizenframe
Voorvork: 41 mm upsd; uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar
Achterschokbreker: Monoshock, uitgaande demping en veervoorspanning regelbaar
Remmen Voor: Dubbele 282 mm remschijven, ABS
Achter: Enkele 210 mm schijf, ABS

Afmetingen
Wielbasis: 1460 mm
Rijklaar gewicht: 196 kg
Zithoogte: 835 mm
Tankinhoud: 17 liter

Prijs en beschikbaarheid:
België: 8.599 euro
Nederland: 9.999 euro
Beschikbaarheid: vanaf maart
Invoerder België: D’Ieteren Sport
Invoerder Nederland: Yamaha Motor Nederland

Samenvatting

  • Motorblok
  • Afwerking
  • Wendbaarheid, veelzijdigheid
  • Prijs
  • Geen slipperkoppeling

Geef een reactie