avatar MotornieuwsMotornieuws    18 okt 2020, 19:28    0   

Geef nu toe. Een dikke hypernaked heeft vaak aantrekkingskracht te over. En zo waanzinnig als de moderne 200+ pk-superbikes rijden…daar mòet je wel gek op zijn. Alleen… waarom moet het altijd over pk’s gaan, meer en meer pk’s? Dat dacht Aprilia ook. Voor wie het kleine wél eert; hier is de Aprilia RS660.

Ei zo na

Voor we konden gaan rijden, kwam er ei zo na nog een kink in de kabel. In een vlaag van absolute wanhoop smeekten de mensen van Aprilia de motorjournalisgten of er alsjeblieft op de middag van aankomst meteen gereden kon worden. Het weerbericht voor de geplande testrit van de dag erna beloofde weinig goeds. Constante regen bij temperaturen van onder de tien graden zou geen enkele testmotor goed uit de verf doen komen. Te bedenken dat Aprilia dus smeekte of we de RS660 dus eerder wilden rijden. Alsof dat ooit nodig geweest was. Desnoods kleden we ons om in de lobby. Waar staan de motoren?

Spiegeltje, spiegeltje…

Zo op een rijtje, spiegel aan spiegel, zie je goed hoe elke kleurstelling van de RS660 de motor een ander karakter lijkt te geven. Het ietwat bijzondere Acid Gold is waarschijnlijk niet voor iedereen, maar op het eerste gezicht weet ik zeker dat sommige mensen hier helemaal zot van zullen zijn. De Apex Black-kleurstelling is vervolgens echt een Aprilia-kleur. Het heeft iets sportiefs en agressiefs, zonder overdrijven.

De Lava Red is een persoonlijk favoriet. Onlosmakelijk is het een verwijzing naar de Loris Reggiani-replica kleuren van weleer. Overigens wil je ze stuk voor stuk met het duo-covertje – dat maakt het kontje echt af. Is helaas niet standaard. Even aanvinken op de optielijst of bedingen bij de koop.

Kwestie van balans

Iets anders dat ook meteen opvalt, is het ontbreken van een gepolijst aluminium frame. Het is in een zilvergrijze kleur gecoat. Al met al oogt het heel degelijk en duurzaam, maar heel mooi niet per se. Degelijk en duurzaam was dan ook de insteek. Je wil voor de looks dat gepolijste, alleen is dat niet alleen moeilijk mooi te houden op termijn, het is ook vrij kostbaar in de productie. Aprilia sloot een compromis wat dat betreft. In alles komt dat terug bij de RS660. Het is een kwestie van balans.

Gewikt en gewogen

Dat nastreven van perfecte balans kost nogal wat moeite. Elke keuze wordt gewikt en gewogen en uiteindelijk moet waar voor het geld bieden. Zodoende ontbeert de RS660 de allerdikste Brembo-remklauwen en ook de vering is niet echt top-spec. Dat gezegd hebbende, zouden Brembo Stylema-remklauwen de grootste onzin zijn. Het hoeft immers maar 183 rijklare kilo’s plus het gewicht van de rijder te vertragen. Iets wat deze basaal ogende, tweedelige vierzuiger-Brembo’s prima doen.

Doeltreffend

Sterker nog, het allereerste aangrijpen is zelfs agressiever dan je zou verwachten. Doseerbaarheid laat vervolgens nooit de wensen over. De vering is van hetzelfde laken een pak. Geen volwaardige GP-vork of -schokdemper, maar juist eenvoudig maar doeltreffend. Kayaba tekende voor de voorvork en achter houdt een Sachs-schokdemper het achterwiel in het gareel.

De goudkleurige anodisatie van de voorvorkpoten geven een luxueuze impuls, terwijl de keuze voor een stalen schokdemperbody en montage zonder linksysteem de kosten drukt. Zowel voor als achter is desondanks volledig instelbaar. De vering van de RS660 onderstreept daarmee dat er een groot verschil zit tussen ‘waar voor je geld’ en ‘budget’. Budget is een woord dan niet in het vocabulaire van de RS660 voorkomt. Voor het gevoel zeker niet.

Straatsportmotorfiets

Starten van de nieuwe 659cc staande twin gaat met een nieuwe Aprilia-knoppenpartij. Koud start de RS moeiteloos, waarna de twee laaggeplaatste dempers verrassend donkere tonen produceren. Zeker voor een kleine twin. Eenmaal goed warm heeft ‘ie zo nu en dan iets meer moeite met starten, wat op zich ook niet heel gek is. Die kleine twin heeft namelijk nogal een serieuze compressieverhouding. Met 13,5 : 1 toont het de sportieve intenties wel. Terwijl Aprilia de RS660 bovenal neerzet als een straatmachine. Dat is zijn natuurlijk habitat. Alleen is dit een straatsportmotorfiets – alvast het woord van 2021? – en sporten kan ‘ie ook zeker.

Halve RSV4

Men nam in feite de RSV4 1100-krachtbron en hakte de achterste twee cilinders van het V-blok af. De slag werd verlengd en zo kwam de cilinderinhoud uit op 659cc. Dankzij de 270-graden krukas klinkt de RS660 zelfs iets of wat als zijn grote broer. Het geeft ook eenzelfde galop-achtige vermogensafgifte, waarbij het blok na het vuren van beide cilinders even op adem komt, om vervolgens opnieuw met twee vuur momenten aan de ketting te trekken – big bang dus.

De achterband krijg zo minder te verduren en trillingen worden nagenoeg geheel teniet gedaan. Klinkt alsof Aprilia er echt wel even wat meer werk in gestoken heeft dan enkel wat cilinders afstoppen. En zo rijdt het ook echt wel.

Tussen Supersport en Sporttourer

De staande twin klinkt onderin lekker donker en al met het allereerste lossen van de koppeling krijg je koppel tot je beschikking. Tot zover alles in lijn der verwachtingen. Voor zover ik echt kon weten wat me te wachten stond. Er is geen kader, er is geen direct vergelijkbare concurrentie. Al zullen merken als Kawasaki, Honda en Yamaha daar misschien anders over denken.

Aprilia stelt zelf dat de RS660 ergens tussen een echte supersport en een sporttoerder inzit. In haar presentatie gebruikten ze de Kawasaki Ninja 650 als voorbeeld voor de sporttoerder en stond Yamaha’s YZF-R6 model voor de echte supersport. Van onderuit voelt de RS stiekem meer als een supersport dan de Ninja 650, maar er is absoluut meer trekkracht van onderin de toeren dan bij de R6. Aprilia stelt dat tachtig procent van het maximale koppel al beschikbaar is van 4.000 tpm en zelfs al negentig procent bij 6.250 tpm.

Het is rond die 6.500 tpm-koers ook, halverwege het toerenbereik, dat de noot plots een octaafje lijkt te klimmen. Tot die 6.500 tpm produceert het blok gang met een soort berekenbare vertraging – het lijkt geen echte haast te hebben.

De RS660 kan zowel brullen als janken.

Komt deels doordat de versnelling wat aan de lange kant zijn, maar trek ze alsjeblieft wel door, zo nu en dan. Met het klimmen van het toerental wordt het blok alleen maar gretiger op weg naar de toerenbegrenzer bij 11.500 tpm.

De RS660 kan zowel brullen als janken. Die lange versnellingen kloppen dan plots ook perfect. Je kunt de verzetten zo namelijk heerlijk uitmelken door de wat langere bochten. Toch een versnelling hoger opzoeken? De quickshifter staat tot je dienst! Met terugschakelen idem dito. Trefzeker en met alle gemak van de wereld.

Slimme shifter

Die quickshifter omdraaien voor circuitgebruik? Zo gigantisch gemakkelijk, leuk en bruikbaar als dit op straat is, ga je hem een keer op de gesloten omloop los willen laten. Dat kan dus inclusief raceschakelpatroon en exclusief gedoe. Vink de reverse-shift-optie aan in de optielijst en je krijgt er de pitlimiter voor niks bij. Dat omdraaien gaat dus volledig met software. Andere remschakelsets of schakelstangen verzetten is niet eens nodig. Bijna logisch ook dat zoiets via de inwendige computer van de RS660 gaat. Indrukwekkend hoe uitgebreid het elektronicapakket is.

Modi

Sterker nog, ondanks dat het bouwt op het APRC-pakket van de RSV4, kreeg de kleinere broer toch echt een uitgebreider pakket. Alles van bochten-ABS, instelbare tractieregeling, rijmodi en wheelie control zijn van de partij. Motorrem-instelling dus ook, wat ontbreekt op de RSV4. Eerder genoemde nieuwe knoppen maken de bediening zelf  hartstikke gemakkelijk, maar het is allemaal wel veel. Drie rijmodi voor op straat en twee circuitmodi. Aprilia doet trouwens lekker eigenwijs niet aan noemers als road, rain of race. In plaats daarvan kun je kiezen uit Commute, Dynamic en Individual.

Sterke prijs

Sowieso kan de concurrentie iets leren van de Aprilia RS660 – dit is een aanstaand groeisegment, let maar op. De RS660 is dan ook in geen enkel opzicht die gehoopte reïncarnatie van de iconische Aprilia RS250. Er zijn absoluut gelijkenissen, maar behalve het geniaal lichtvoetige sturen, looks zoals enkel Aprilia ze kan tekenen en het opzwepende karakter, is de RS660 een compleet andere machine. De zit is ruim, maar meer dan sportief genoeg. Comfortabel wanneer je het wilt, scherp wanneer je het nodig hebt. Alles aan de RS660 is afgewogen – letterlijk en figuurlijk – en dat merk je.

Aprilia heeft goede zaken gedaan en biedt met een volwaardige sportmotorfiets die je echt kunt gebruiken op straat. Met die conclusie in mijn oren geknoopt, draai ik het parkeerterrein van het hotel weer op. Het contact kan uit en mijn helm af. In alle haast voor vertrek had Aprilia ons nog geen prijzen verteld. Ik schatte het geheel op basis van bovengenoemde conclusie op zo’n 12.000 euro. Niks te duur. Vijf minuten later vertelt men dat de Aprilia RS660 in België 11.050 euro gaat kosten. Sterke prijs.

Knap debuut

Aprilia zet met de RS660 een motorfiets neer die niet alleen het gat in het eigen modellengamma – tussen de RS125 en de machtige RSV4 1100 – dicht. Het vult een gat in de markt. De echte sportmotoren zijn hun doel voorbij gestreefd voor op straat. De drempel is simpelweg te hoog geworden. En dat is precies wat Aprilia RS660 goed gezien heeft: hier is geen drempel. De zithouding is toegankelijk en ruim genoeg voor langere rijders. Tegelijkertijd is de zit smal waar het moet om kleinere rijders te accommoderen. Kniehoek en druk op de polsen valt mee en de windbescherming was zelfs met mijn 1.86m prima. Dus iedereen kan er in fysieke zin op rijden – check.

Qua rijervaring is het net zo goed een allemansvriend. Met 100 pk word je niet snel van je sokken geblazen, maar het lage gewicht en strakke maar vergevingsgezinde rijwielgedeelte laat je elk van die paardjes maximaal benutten. Een sportmotorfiets voor elke dag, die zowel vriendelijk als uitdagend vermogen produceert en vervolgens ook nog eens uiterst scherp geprijsd is… Ik zoek de Belgom en mijn polijstschijf wel vast op voor dat frame.

Tekst: Nick Enghardt

Foto’s: Milagro

Technische gegevens en prijzen Aprilia RS660

MOTOR        

Type   vloeistofgekoelde 2-cilinder in lijn, viertakt, DOHC

Cilinderinhoud          659 cc

Boring x slag 81 x 63,93 mm

Kleppen/cilinder       4

Compressie  13,5:1

Carburatie     injectie

Koppeling      natte multiplaat

Transmissie  zesbak

Eindoverbrenging    ketting

PRESTATIES         

maximaal vermogen           100 pk (73,5 kW) @ 10.500 tpm

maximaal koppel     67 Nm @ 8.500 tpm

ELEKTRONICA      

motor rijmodi, tractieregeling, wheelie control, motorrem-management

rijwielgedeelte          hellingshoekafhankelijke-abs

RIJWIELGEDEELTE         

Frame Aluminium diamantframe

Voorvering    41 mm Kayaba upside down-voorvork

Stelmogelijkheden   volledig instelbaar

Achtervering Sachs monoschokdemper

Stelmogelijkheden   uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar

Veerweg v/a 120/130mm

Rem voor      320 mm zwevende schijven met Brembo vierzuigerremklauwen

Rem achter   220 mm-schijf met Brembo-tweezuigerklauw

Banden          Pirelli Diablo Rosso Corsa II, 120/70-ZR17, 180/55-ZR17

MATEN EN GEWICHTEN

Wielbasis       1.370 mm

Balhoofdhoek           24,1 graden

Naloop           104,6 mm

Zithoogte       815 mm

Drooggewicht           169 kg

Tankinhoud   15 L

PRIJS & INFO         

prijs   

België: € 11.050

Nederland € 12.450

importeur       Aprilia – Piaggio Benelux

Meer weten? http://www.aprilia.com

Geef een reactie