avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    19 feb 2021, 15:48    0   

De Tuono V4 1100 is een ultieme streetfighter waarmee je je duivels ook kan ontbinden op het circuit. De nieuwe Aprilia Tuono 660 is dat in zekere zin ook, maar hij is méér. Een goede combinatie tussen rijplezier en dagelijkse bruikbaarheid. Een Tuono voor iedereen?

Aangepast aan de nieuwe uitdaging

Aprilia lijkt met de nieuwe Tuono 660 goed naar de gemiddelde rijder te hebben gekeken om met dit eindresultaat voor de dag te komen. En het blijft een motorfiets die zijn naam ten volle eer aandoet. Dit is een volbloed Tuono – en dat schept verwachtingen.

Met de RS660 supersport als basis onderging de Tuono de nodige aanpassingen om zijn nieuwe uitstraling te dienen. Twee motorophangpunten in plaats van drie voor meer flexibiliteit. Een kleinere balhoofdhoek (23,9°), kortere wielbasis (1.378 mm) en een kortere veerweg vooraan. Ook het stuur is aangepast ten opzichte van de RS en zorgt voor een meer rechtop rijpositie.

MotoGP-invloeden

Met een enkele blik op de Tuono 660 zie je meteen de invloed van de MotoGP. Met dank aan de Italiaanse designers die er hun eigen touch aan gaven, zodat deze Aprilia zich toch onderscheidt van de rest. De zwartgrijze Tuono 660 met het grote van Aprilia-logo aan de zijkanten, is qua uiterlijk gelijkaardig aan de zilveren versie.

De goudkleurige uitvoering is visueel dan weer helemaal anders gezien de afwezigheid van graphics op de zijkanten. Maar niet alleen op visueel vlak weet de Tuono zich te onderscheiden. Het mag duidelijk zijn dat deze motor ook het evenwicht vindt tussen puur plezier en dagelijkse bruikbaarheid – waar concurrenten tussen de 600 en de 900 cc dat evenwicht soms niet vinden.

Realistische route

We vatten onze tocht aan in Rome, aan hotel Villa Grazioli. Initieel leek deze route allerminst een evidente beslissing: stapvoets rijden, korte bochten, dorpspleinen, veel verkeer en voetgangers, kuilen en verkeerslichten – niet bepaald de omgeving om alles uit de kast te halen.  Tijdens het rijden beseften we dat deze route wel degelijk de juiste keuze was voor deze kennismaking: het is het soort route dat je in elk land wel vindt en onder het soort omstandigheden waar je realistisch gezien niet onderuit kan in het alledaagse leven.

En het moet gezegd: de Tuono voelde zich ondanks zijn sportieve karakter als een vis (noem het een tonijn) in het water, ook in deze omgeving. Een ontspannen rijpositie en comfortabele zithouden, een zadel dat voldoende steun biedt, een stuur dat de armen niet belast dankzij een gebogen positie. Het was gezien de omstandigheden voortdurend schakelen en in het opschakelen verliep alles vlekkeloos. Het terugschakelen verliep soms wat stroever.

Jaloersmakend

De prestaties van de motor (met ride-by-wire) zijn uitstekend. Van uiterst lage toeren gaat het blok soepel naar de middenregio, ontspannen en comfortabel. Geen horten en stoten, gewoon het onmiddellijke koppel dat de motorfiets vooruit stuwt, ongeacht de versnelling.

Je kunt bijvoorbeeld in 3de versnelling rijden rustig aan 40 km per uur, vervolgens gas geven en moeiteloos elke bergroute beklimmen, inhalen, bochten pakken …De prestatiecurve is indrukwekkend.

De prestaties dan: 95 pk en een koppel van 67 Nm bij 8.500 tpm, waarbij Aprilia benadrukt dat 80% van zijn koppel beschikbaar is bij 4.000 tpm, een getal dat oploopt tot 90% bij 6.250 tpm.

Commuter?

We hebben de ‘Commute’ modus geselecteerd uit de drie gemakkelijk mappings die de Tuono beschikbaar heeft in het submenu Sportinstellingen. In deze omstandigheden is de ‘Commute’ stand best en we vragen ons zelfs af waar de andere mappings beter zouden zijn. Deze instelling bracht ons op de weg alles wat we willen. De Tuono 660 wordt trouwens gekenmerkt door een resem aan elektronische hulpmiddelen, waarvan Aprilia beweert dat ze de lat erg hoog hebben gelegd, niet ten onrechte.

Overzicht

De APRC (Aprilia Performance Ride Control) omvat de volgende systemen:

• ATC: Aprilia Traction Control, instelbaar tractiecontrolesysteem

• AWC: Aprilia Wheelie Control, instelbaar swingcontrolesysteem

• ACC: Aprilia Cruise Control, om de snelheid van de motorfiets te behouden zonder de gashendel te gebruiken

• AEB: Aprilia Engine Brake, instelbaar motorremsysteem

• AEM: Aprilia Engine Map, verschillende kaarten voor verschillende rijomstandigheden

IMU

De 6-assige IMU kan met behulp van versnellingsmeters en gyroscopen de kinetische toestand van de motorfiets herkennen en vervolgens de “Cornering” -reacties van de multimap ABS en Traction Control optimaliseren. De hulpmiddelen gedragen zich dus anders als je accelereert, anders als je langzamer gaat rijden, anders als je op een helling staat, anders als je rechtdoor bent.

Genereus rijplezier

We stoppen om te eten en gaan op de terugweg verder met een goudkleurige Tuono.  De optionele quickshifter werkt perfect, waardoor je moeiteloos kunt schakelen – zowel omhoog als omlaag. De motor is krachtig en soepel in gebruik, met het karakteristieke geluid en de prestaties van de V2. De windbescherming is goed voor dit type motor en de houding is ontspannen en comfortabel. Na een dag in het zadel zijn we niet moe. We hebben genoten van een dag sportief rijden in reële omstandigheden, zonder al te gekke snelheden, extremen of gevaren. De Tuono bood een genereus rijplezier.

Het is een zeer goed doordacht en ergonomisch platform, dat het niveau van zowel de sportiviteit als bruikbaarheid in deze categorie verhoogt. Hoewel hij er agressief uitziet – en dat is een bewuste keuze van Aprilia – is de Tuono 660 in de praktijk erg vriendelijk en bruikbaar. Hij is anders dan de RS 660, heeft niet iets minder sportief potentieel, maar is anderzijds breder in gebruik en net zo opwindend.

Tekst: Takis Maniatis

Foto’s: Aprilia

Lees ook: Eerste test Aprilia RS 660

Meer weten over de 2021 Aprilia Tuono 660? Klik hier

Technische gegevens

Technische gegevens

Motor
Type: vloeistofgekoelde DOHC tweecilinder

Cilinderinhoud: 659 cc
Maximaal vermogen: 95 pk (70 kW) bij 10.500 tpm.
Maximaal koppel: 67 Nm bij 8.500 tpm.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Aluminium dubbel buisframe

Voorvork: Kayaba 41 mm UPSD-vork met instelbare in- en uitgaande demping, 110 mm veerweg

Achterschokbreker: enkelvoudige schokdemper met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping, 130 mm veerweg

Remmen voor: dubbele 320 mm schijfrem met radiaal gemonteerde Brembo-vierzuigerremklauw, ABS

Remmen achter: enkele 229 mm schijfrem met Brembo tweezuigerklauw, ABS

Voorwiel: 17” aluminium

Achterwiel: 17” aluminium


Afmetingen
Wielbasis: 1370 mm Zadelhoogte: 805 mm
rijklaar gewicht: 183 kg
Tankinhoud: 15 liter

Prijzen: n.n.b.

Geef een reactie