avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    06 nov 2020, 15:52    0   

De BMW R 1250 GS bestaat 40 jaar. Dat is reden voor een bescheiden feestje en een reeks aanpassingen die de koning van het adventure segment stevig op de troon moeten houden. Dit is de eerste test van de 2021 BMW R 1250 GS door MotorNieuws.

De Rallye uitvoering is ronduit knap.

Koning

Voor wie van boxers houdt, is er geen betere keuze dan de BMW R 1250 GS. Gek genoeg is er ook geen andere keuze – tenzij je het op vier wielen zoekt, dan valt er wel één en ander naar voor te schuiven. Het is de verdienste van BMW dat ze dit eigenzinnige concept dermate hebben weten uit te bouwen, dat het zonder meer de referentie geworden is in het adventure segment.

Hell, de GS heeft en groot deel van dat segment eigenhandig opgebouwd en zit, in België en in heel wat andere landen, op de troon van deze klasse. Hoge bomen vangen veel wind, dus is er nu en dan wat kritiek op de GS. De meeste daarvan is ongegrond of persoonlijk, maar een punt waar wél wat voor te zeggen viel (let op de verleden tijd) was dat BMW wel wat karig kon zijn met de standaard uitrusting.

De Akrapovic produceert een mooi, vol en aanvaardbaar geluid.

Standaard

Naast de komst van onderdelen die de Euro5 homologatie mogelijk maken, zijn er ook een aantal belangrijke extra’s die van de 2021 R 1250 GS in standaardtrim een meer complete motor maken. En dat is belangrijk. De basisversie kost nu 17.290 euro, maar daar krijg je wel een meer dan degelijke basisuitrusting: een prachtig TFT scherm, drie rij-modi waaronder de nieuwe Eco-modus, Dynamic ABS, bochten ABS, ‘Dynamic’ tractiecontrole, USB aansluiting en zelfs hill start control. De 2021 BMW R 1250 GS is standaard beter uitgerust én er is de niet te versmaden Edition 40 Years GS voor een dikke 2000 euro meer. Die verwijst naar de R 100 GS – ook bekend als de bumblebee -en we vinden ‘m wel wat hebben.  Ook de Rallye uitvoering waar wij mee reden staat uiterlijk hoger dan de standaardkleuren. En elke versie heeft een Adventure uitvoering.

De ‘Bumblebee’ Anniversary Edition bestaat ook in Adenture uitvoering.

Klein verschil

Eerste vaststelling tijdens de test: de 2021 GS rijdt niet echt anders dan de 2020 versie. Desondanks blijft de motor je verbazen. Het is een beetje als getrouwd zijn met een fantastische partner: je hebt er al alles mee gedaan en toch ben je elke dag weer onder de indruk. Dat is ook het verhaal van de GS, méér nog sinds hij de Shiftcam technologie in huis heeft. Het blok is sterk, beresterk, maar goed doseerbaar en het rijwielgedeelte is perfect afgstemd op het potentieel van het blok. Ons testmodel genoot van een niet onzaanzienlijk aantal opties (daar zijn ze weer) en in de koudere dagen waren extraatjes als de zadel- en handvatverwarming mooi meegenomen.

Het beresterke boxerblok is een toonbeeld van bruikbare kracht.

Raadsel(tje)

De quickshifter blijft een raadsel. Op die andere schitterende BMW, de S 1000 XR, werkt de up- en down shifter hemels. Naadloze overgang, vliegensvlug, haarfijn en geluidsarm schakelen. Het is gek dat een merk dat – onder andere – met deze motor bewijst hoe leuk en comfortabel een quickshifter kan zijn, op zijn vlaggenschip de quickshifter niet op dat niveau krijgt. Van één naar twee is vaak moeilijk, vaak abrupt en luid. Ook in de andere versnellingen werkt de schakelhulp bijlange niet zo vlot bij alle toerentallen als je maar zou willen. Het kan haast niet anders dan dat de versnellingsbak van een boxer of een boxer tout court zich minder leent tot het gebruik van de quickshifter. Na een tijdje weet je wel bij welke toerentallen en onder welke omstandigheden de quick shifter goed werkt en ga je automatisch manueel ontkoppellen in de andere gevallen.

Een ruime standaard aanbod van elektronica zorgt voor een opwaardering van dit model.

Modi

De nieuwe Eco modus oogt mooi als extra standaard uitrusting, maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we er niet meer dan een kilometer mee reden. Dynamic bij mooi weer. Rain bij regen. Enduro bij off road. Eco als je zuinig wil rijden en de wereld wilt redden. 1 km dus. Op de weg rijd je veruit het meest in Dynamic modus, Enduro is leuk op je doorsnee grindweg, de Pro modus waarbij het ABS achteraan kan uitgeschakeld worden zal zeker op het verlanglijstje staan van de echte avonturiers.

Enduro modus op je doorsnee off road paadje.

Doordacht

De R 1250 GS is op zijn 40ste verjaardag meer dan ooit mee met zijn tijd. Hij heeft de modernste elektronica aan boord, een perfect blok en hij laat zich intuïtief bedienen. De draaiknop aan de linker stuurhelft blijft een toonbeeld van functionaliteit en gebruiksgemak. De manier waarop de GPS houder boven het dasboard staat en niet er onder of op het stuur, is precies zoals het hoort. Het is de resem aan praktische details waarover tot in de puntjes nagedacht werd, die ervoor zorgen dat de BMW R 1250 GS op een uitzonderlijk hoog niveau staat. Gooi daar bovenop dat 40 jaar evolutie zowel het blok als het rijwielgedeelte Darwin-gewijs geperfectioneerd heeft en je komt tot de slotsom dat de R 1250 GS geen statussymbool is maar gewoon op de hoogste trede van de Adventure piramide staat.

Dit is in alle opzichten een imposante motorfiets.

10 jaar

Of hij daar alleen staat, vlooien we graag binnenkort uit in een vergelijkingstest. Wie een 2020 GS heeft, moet niet holderdebolder naar de dichtstbijzijnde dealer hollen. Het rijgedrag verschilt nauwelijks of niet van dat van de 2020. Wel kan de Bumblebee verjaardagseditie een argument zijn. Maar vooral de keuze voor een motor met veel gaven, nauwelijks gebreken en een rijplezier waar je in de meeste gevallen zult van genieten tot BMW zijn 50 Year Anniversary Edition voorstelt.

Foto’s: MotoMedia, BMW Motorrad

Lees hieronder de eerder gepubliceerde reportage over de 2021 R 1250 GS

Meer weten over de 2021 R 1250 GS?

Technische gegevens en prijzen

Motor

Type: Lucht-oliegekoelde viertakt boxer

Cilinderinhoud: 1254 cc

Maximaal vermogen: 136 pk bij 7.750 opm.

Maximaal koppel: 62 Nm bij 6.250 opm.

Transmissie: 6 versnellingen

Eindoverbrenging: cardan

Rijwielgedeelte

Frame: 2-delig stalen frame, afneembaar achterframe

Voorvork: Telelever 37 mm (ESA)

Achterschokbreker: Monoshock op enkelzijdige swingarm

Remmen voor: Dubbele 305 mm schijven met radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen

Remmen achter: 276 mm schijf met zwevende dubbelzuiger remklauw

Voorwiel: 19 inch

Achterwiel: 17 inch

Afmetingen

Wielbasis: 1514 mm

Zithoogte: 850/870 mm

Rijklaar gewicht: 249 kg

Tankinhoud: 20 liter

Prijzen en garantie

Garantie: 2 jaar

België: 17.290 euro

Nederland: 20.150 euro

Geef een reactie