avatar Gijs GilisGijs Gilis    12 apr 2021, 15:47    0   

Stel dat je per motorfiets het ganse land moet doorkruisen en het regent de ganse dag. Voor welke machine kies je dan? De kans is groot dat je op de BMW R 1250 RT uitkomt, want die is comfortabel, biedt veel wind- en regenbescherming en is dus eigenlijk gemaakt voor dit soort klussen. Het is exact het scenario dat zich voordoet in het geval van onze test.

Joekel van een scherm

Alsof de R 1250 RT nog niet dominant genoeg is in zijn klasse, heeft BMW hem voor 2021 nog verdere updates gegeven. Zo krijgt hij een frisser uiterlijk met een nieuwe ledkoplamp met optionele bochtverlichting. Een systeem dat we al kennen van grote broer K 1600. Standaard beschikt de RT nu ook over een joekel van een 10,25 inch tft-kleurenscherm met erg veel functies. Verder krijgt de R 1250 RT standaard nog wat dingetjes zoals een dynamische tractiecontrole, Eco-rijmodus, ABS Pro en cruisecontrol.

Mastodont van oor op oor

De BMW R 1250 RT is zo’n typische motor waar je tientallen testen over kunt lezen, maar dan nog eigenlijk niet kunt bevatten wat de mogelijkheden ervan zijn. Bij iedere test op het boxerplatform, dat ook gebruikt wordt voor de GS, RS en R, zijn we verbaasd van de stuureigenschappen. Die zijn niet alleen heel licht alsof je bij wijze van spreken op een kleine naked bike aan het rijden bent, maar in combinatie daarmee ook superstabiel. Daarmee krijg je in het geval van de RT een 279 kg mastodont van een motor die je van oor op oor gooit in het smalste straatje. Hij stuurt zo makkelijk en licht dat het bijna akelig wordt. De RT laat je dingen doen die je met andere motoren nooit gedurfd of zelfs nog niet over nagedacht had. En dat verwacht je allesbehalve van zo’n serieuze toermotor.

Zachtjes aan

Afremmen doet de BMW als de beste. Het is een vrij koude dag, de banden zijn niet opgewarmd en de straten zijn nog vettig van de lichte regenbui. Toch vertraagt de RT alsof het een hete zomerdag is en het asfalt net een circuitlaag gekregen heeft. De tractiecontrole laat je een beetje spelen bij het uitkomen van de bocht en roomt dan de powerinput zacht af opdat er geen ongelukken gebeuren. Hetzelfde gebeurt met het ABS-systeem. In de 2021-uitvoering is de RT standaard uitgerust met Full Integral ABS Pro, waarbij de voor- en achterrem samenwerken om zo stabiel mogelijk tot stilstand te komen. We hebben het systeem tot in het extreme getest en de stabiliteit van de motor bleef opmerkelijk goed.

Comfort met hoofdletter C

Verander de rijmodus naar een zachtere stand, draai de autosnelweg op en besef dat je het niet beter kunt treffen op twee wielen. De zitpositie is aangenaam recht met een natuurlijke kniehoek, de windbescherming met het scherm in de hoogste stand is hoogstaand. Eenmaal op cruisesnelheid voelen we wel wat lichte trillingen in het stuur, maar zeker niet dat ze ronduit storend zijn. Of wat dacht je van adaptieve cruisecontrol dat de snelheid van je voorligger overneemt en net zo soepel werkt als in moderne auto’s. Bovendien kun je de optionele quickshifter dan gebruiken zonder dat het systeem uitschakelt.

Connectivity op z’n best

Via het nieuwe tft-dashboard stel je alles in wat wenselijk is. Dat scherm is niet alleen supergroot en kraakhelder, maar werkt ook heel makkelijk met een duidelijke menustructuur. Zo is het mogelijk om een splitscreen in te stellen met bijvoorbeeld aan de linkerkant een toerenteller met snelheidsmeter, en aan de rechterkant navigatie of radio of… Die navigatie is trouwens niet ingebouwd, maar haalt de RT van je smartphone (BMW Motorrad Connected app). Het systeem werkt goed, maar de batterij van je smartphone wordt wel leeggezogen. Gelukkig is ook daar een oplossing voor: een opbergcompartiment met USB-aansluiting en zelfs inductielader.

Conclusie

Voor al dat moois betaal je wel een stevige prijs. Het basismodel van de R 1250 RT kost 19.720 euro, maar niemand in de wereld koopt natuurlijk een BMW zonder opties. Ons testmodel tikt af op een dikke 25.000 euro en dat is een heleboel geld. Ja, alles wat je maar kunt wensen zit erop. Ja, je hebt de nieuwste technologie met de mooiste afwerking. En zeker ja, je hebt een fantastisch rijdende motorfiets. De eeuwige vraag luidt dan uiteraard: moet je de RT kiezen boven de GS? Die conclusie en deze volledige test lees je in MOTOR Magazine #4.

Foto’s: Mike Van Cleven

Klik hier om nog meer te weten over de 2021 BMW R 1250 RT.

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type: lucht-/vloeistofgekoelde boxer-twin, DOHC
Cilinderinhoud: 1.254cc
Maximaal vermogen: 136 pk bij 7.750 tpm
Maximaal koppel: 143 Nm bij 6.250 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: cardan

Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizenframe
Voorvork: 37mm telelever, elektronisch instelbaar
Achterschokbreker: paralever-monoshock, elektronisch instelbaar
Remmen voor: 320mm dubbele schijf met vierzuigerklauw
Remmen achter: 276mm schijf met dubbelzuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.485 mm
Rijklaargewicht: 279 kg
Zithoogte: 805-825 mm
Tankinhoud: 25 liter

Prijs
België: 19.720 euro

Geef een antwoord