avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    30 nov 2020, 17:36    0   

Hier is ie dan: de eerste test van de 2021 Ducati Multistrada V4 S. Ook al is er een duidelijk familiegelijkenis, de 2021 Multistrada V4 heeft niks meer te maken met zijn voorganger. Ducati brengt niet alleen een nieuw niveau van Multistrada, misschien brengen ze wel een nieuw niveau van motorfiets.

Eerste test

We zakten af naar Vlaams Brabant voor de eerste test van de Ducati Multistrada V4. Het voelt een beetje verkeerd aan om een test van een motorfiets te beginnen met een uiteenzetting over – een deel van – de elektronica. Want een motor, dat is en blijft natuurlijk in essentie de samenhang tussen blok, rijwielgedeelte en design. Sinds de dag dat elektronica nadrukkelijker aanwezig werd op productiemotoren – ondertussen toch al twee decennia terug – ‘moeten’ we er toch steeds vaker naar verwijzen. En dat is ook hier zo. De optionele adaptive cruise control zorgt er op de Multistrada voor dat je ook als je je snelheid elektronisch laat regelen, op een veilige afstand van een voorligger blijft. Je kunt die afstand moeiteloos instellen met simpele plus en min toetsen. Het systeem werkt perfect en is bijzonder gebruiksvriendelijk.

Eendenbek met radar

Dode hoek

Helemaal om andere redenen dan die waarom er vooraan een radar zit, is er ook eentje achteraan. Die helpt je om in de spiegels een waarschuwing te krijgen als er een ander voertuig in je dode hoek zit. Ken je het gevoel waarbij je bij het inhalen toch even over je linker (of rechter) schouder kijkt – omdat je niet zeker bent dat je alles ziet in je spiegel? Wel dat wordt hier verholpen, als er een voertuig in je dode hoek zit, krijg je een waarschuwing op je spiegel. BMW gebruikt dit systeem ook al op een aantal van zijn tweewielers. En het is bijzonder handig.

Duidelijk afleesbaar én handig. De werking van de dode hoek radar is een meerwaarde.

Bekijk hier ook het eerder gepubliceerde interview met Ducati Directeur Thomas De Mêuter over de 2021 Ducati Multistrada V4: https://motornieuws.be/ducatis-thomas-de-meuter-over-de-2021-multistrada-v4/

Indrukwekkend pakket

Dit komt bovenop een elektronica pakket waarop de SpaceX van Elon Musk jaloers mag zijn. Er zit bijvoorbeeld niet eens wheeliecontrol op dat ruimteschip van de Tesla baas. Op de Multistrada V4 zit dat wel, net als elke andere elektronische ondersteuning die je kunt bedenken. Is het allemaal nodig? Neen. Is het handig? Vaak wel en het zorgt ervoor dat iedereen de Multi helemaal naar zijn hand kan zetten.

De Multistrada V4 S voelt onmiddellijk vertrouwd aan.

Passend blok

Genoeg over de elektronica. Terug naar de essentie en dat is toch nog altijd het rijden. Het eerste wat opvalt als je met de nieuwe Duc op pad gaat, is hoe soepel het blok is. Ook al is dit aan de basis hetzelfde blok van de Panigale en de Streetfighter V4, in deze versie voelt het totaal anders aan. We hadden eerlijk gezegd een beetje schrik voor de combinatie van een hypersportieve krachtbron en een polyvalent rijwielgedeelte.

Die vrees bleek ongegrond.

In Multistrada trim is de V4 precies wat hij moet zijn. Indrukwekkend boven de 6.500 tpm, vlot daaronder en soepel bij alle toerentallen. Zelfs als je traag rijdt, is er van nukkigheid geen sprake. Het blok is een toonbeeld van souplesse. Het blok heeft ook 55 cc méér aan boord dan de overige V4 motoren uit Borgo Panigale en misschien is het dat wel dat zorgt voor wat meer koppel onderin en de eerder romige vermogensafgifte. En er is natuurlijk die contra roterende krukas, waardoor je veel minder trillingen krijgt en een vlot gevoel.

Mede door al het voorgaande, is dit de meest potente maar ook de meest homogene Multistrada ooit. Maar daar zijn ook andere redenen voor.  

Een compleet nieuwe motor en een homogeen totaalpakket.

Naar Frankrijk of naar Dakar?

Want het instant vertrouwen dat je op deze motor krijgt, komt niet alleen van het blok dat tegelijk vlot en onwaarschijnlijk potent is ( 170 pk, weet je nog?). Het totaalpakket klopt gewoon. Als je bijvoorbeeld een stukje onverhard in draait – dit is tenslotte een all road – voel je dat je rechtop staand de knieën heel dicht bij elkaar hebt. Dit is met andere woorden een bijzonder ranke motor voor een vierpitter. Anderzijds is de zithouding ruim bemeten en het comfort hoog. Moet ook voor een motor waarmee je potentieel in één dag naar het zuiden van Frankrijk wilt rijden. Of in een week of twee naar Dakar.

Monocoque en Skyhook

Ducati gaf hem ook het rijwielgedeelte mee om zowel wereldburger als Limburger te zijn. Compleet nieuw aluminium monocoque frame, langere swingarm en op de V4 S waarmee wij in de eerste test van de Ducati Multistrada V4 S mee reden, een semi-actieve ophanging gestuurd door het Ducati Skyhook Systeem. De standaard V4 doet het met een volledig instelbare 50 mm Marzocchi vork en een al even instelbare achterschokbreker van hetzelfde merk. Zeker dat die Marzocchi’s het goed doen, maar de elektronisch gestuurde ophanging op ons testmodel deed het gewoon perfect. Ook al omdat ze zich aanpast aan de basis waarmee je van start gaat: alleen, met passagier of één van die twee opties met bagage. Voor wie er mocht aan twijfelen: dit is meer dan een hebbeding, het is een meerwaarde.

De V4 krachtbron blijkt in de Multistrada helemaal thuis te komen. Dit plaatje klopt.

V4 of V4S?

En het is de meerwaarde op verschillende vlakken die uiteindelijk de prijs van de Ducati van je keuze zal bepalen. Zeker weten dat wie met de Multistrada V4 op pad gaat op elk moment voelt dat hij met een fijne motor op pad is. En net zo zeker dat wie met een V4 S rijdt geen seconde zal twijfelen aan de vraag of hij niet liever een standaardmodel had gehad. Niet dus. Er is ook nog de V4 Sport. En dan zijn er de extra’s. Zoals de radar gestuurde elektronica voor- en achteraan. Of de spaakwielen. Dat laatste mocht er wat ons betreft zeker standaard op gezeten hebben.

Veel geld voor veel motor

Ducati laat je ook nog toe om je motor met packs meer in deze of gene richting te sturen. Veel te veel om op te noemen. Maar alles begint met een degelijke basisversie. Dat is een motorfiets die na de eerste test van de Ducati Multistrada V4 S ronduit vernieuwend mag genoemd worden in het Ducati gamma en misschien zelfs daarbuiten. Al de andere zaken zijn mooie extra’s op een uitstekend basispakket dat begint bij 19.290 euro. Dat is veel geld voor veel motor. En met 22.190 voor de S versie betaal je nog meer voor nog meer motor. Uiteindelijk zal de V4 S Sport in zijn hoogste ‘Full’ uitvoering 26.190 euro kosten. Daarmee zit je zowel qua prijs als qua prestaties aan de top van dit segment.

Foto’s: Jonathan Godin

Technische gegevens en prijzen

Motor

Type: Vloeistofgekoelde V4

Cilinderinhoud: 1158 cc

Maximaal vermogen: 170 pk bij 10.500 opm.

Maximaal koppel: 125 Nm bij 8.750 opm.

Transmissie: 6 versnellingen

Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte

Frame: aluminium monocoque frame

Voorvork: 50 mm upsd met Ducati Skyhook elektronische besturing

Achterschokbreker: Monoshock met Ducati Skyhook elektronische besturing

Remmen voor: Dubbele 330 mm schijven met radiaal gemonteerde Brembo M50 Stylema vierzuiger remklauwen, bochten ABS

Remmen achter: 265 mm schijf met zwevende dubbelzuiger remklauw; bochten ABS

Voorwiel: 19 inch

Achterwiel: 17 inch

Afmetingen

Wielbasis: 1567 mm

Zithoogte: 840/860 mm

Rijklaar gewicht: 242 kg

Tankinhoud: 22 liter

Prijzen en garantie

Garantie: 2 jaar

België: Vanaf 19.290 euro. 22.190 V4S. 23.990 V4 Sport

Nederland: Vanaf 22.390 euro. 25.590 V4S. 27.590 V4 Sport

Invoerder: Ducati North Europe https://www.ducati.com/be/nl/home

Lees hier onze eerdere reportage over de 2021 Ducati Multistrada V4: https://motornieuws.be/2021-ducati-multistrada-v4/

Geef een reactie