avatar MotornieuwsMotornieuws    26 mei 2021, 20:02    0   

De Kawasaki Z650 die in 1976 gelanceerd werd, was een soort mini Z1 900. De Z650 werd bijna net zo legendarisch als zijn grote broer, maar is dan in de vergeetput gesukkeld. Totdat er een nieuwe generatie Z650 in 2017 opdook. Kunnen we vandaag – 4 jaar en een heleboel updates later – zeggen dat de nieuwe Z650 een waardige erfgenaam is van de eerste generatie?

Tft-schermpje

Het is waar dat de Z650 uit 1976 werd aangedreven door een viercilinder, terwijl de huidige machine een tweecilinder heeft. Bij de 900 was het zowel vroeger en is het vandaag nog steeds een viercilinder. Hoe dan ook, vandaag rijden we met de Z650, die erg belangrijk is voor de fabrikant uit Akashi. De Z650 werd in 2017 uitgebracht ter vervanging van de ER-6N en ontving vorig jaar enkele upgrades. Te beginnen met een mooi 4,3 inch tft-scherm dat het nogal gedateerde lcd-scherm verving. Met ledverlichting voor- en achteraan, een schonere EU5-motor en connectiviteit met je smartphone via de Rideology-app, is de Z650 weer helemaal bij de tijd. Een geëvolueerd Sugomi-design maakt het plaatje af.

Instelbare hendels

Met een rijklaargewicht van 188 kg en een vermogen van 68 pk hoeft de Z650 zich niet te schamen. Ter vergelijking: de 1976 Z650 had 64 pk voor 220 kg, maar dat was een ander tijdperk. Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe Kawa vrij klein, gezien zijn cilinderinhoud. Zo is een Z400 slechts marginaal kleiner. Toch is er in het zadel voldoende ruimte voor de meeste motorrijders. Voor langere mensen is er een optioneel verhoogd zadel. Op het originele zadel zit je 790 mm van de grond, wat altijd goed is voor minder ervaren rijders zodat ze zonder problemen met hun voeten aan het asfalt kunnen. Er is ook een A2-versie beschikbaar van de Z650. Verder zijn zowel de rem- als koppelingshendel verstelbaar, wat een fijne feature is in deze klasse. Jammer genoeg vinden we nergens een usb-poort.

Performance Edition

Het tft-scherm heeft de keuze uit twee wallpapers en is vrij compleet. Het enige wat ontbreekt, is de weergave van de buitentemperatuur. Jammer dat het scherm niet bediend kan worden vanaf het stuur, maar dat je de twee knoppen aan weerszijden van het scherm moet gebruiken om door informatie te bladeren. Onze testmachine is uitgerust met de Performance Edition kit, die bestaat uit een smoke windscherm, tankpad, buddyseat cover in kleur en een volledig Akrapovic-uitlaatsysteem. Het geluid dat daaruit ontsnapt, is mooi en sportief, zonder overdreven te zijn. Daarnaast is het kwalitatief de top op de uitlatenmarkt.

Goede zitpositie

Het kleine aluminium stuur, de smalle brandstoftank van 15 liter en de plaatsing van de voetsteunen zorgen voor een uitstekende zitpositie. Je zit ook goed ingeklemd tegen de buddyseat cover. Het windschermpje levert niet de beste bescherming, dus zie het eerder als een designelement. Op een naked bike moet je trouwens ook geen windbescherming verwachten, want dan koop je beter een Versys 650.
De tweecilinder trilt nogal onder de 2.000 tpm, maar zodra het toerental toeneemt levert de twin zijn vermogen mooi af. Zijn 649cc’s zijn ruim voldoende om in zesde versnelling makkelijk in te halen zonder terug te schakelen. In de stad lukt het zelfs in vierde versnelling. Voor de meeste sensaties zit je het best tussen 4.500 en 7.000 tpm. Je voelt wel wat storende trillingen tussen 5.000 en 6.000 tpm. Op de snelweg draait het blok aan 120 km/u iets minder dan 6.000 tpm.

Rijgedrag

Ook al is de 41mm voorvork niet instelbaar, toch levert die prima prestaties en houdt de Z650 mooi stabiel. De achterschokbreker is alleen in veervoorspanning instelbaar en krijgt het hard te verduren op slecht wegdek. Doordat het zadel niet heel dik is, voel je die schokken intens doorkomen op je achterwerk en onderrug. Het positieve van die wat stijvere achterveer is wel dat de wegligging van de Z650 op goede wegen bijzonder goed is.

Conclusie

We kwamen na de testperiode uit op een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100 km, wat in combinatie met de 15-liter tank een actieradius belooft van dik 300 km. De remmen van Nissin en Bosch presteren prima, en ook de Bridgestone Battlax S22-banden doen wat je van een premium bandenmerk mag verwachten.
Zelfs met twee cilinders minder is de 2021 Z650 een waardige erfgenaam van de oude 1976 Z650. Het is een erg geslaagde telg van de beroemde Z-familie. De Kawasaki Z650 biedt veel voor een concurrerende prijs die begint bij 7.499 euro voor de standaard machine (Performance Edition kit: +1.399 euro). Zijn directe concurrent is de Yamaha MT-07. Die heeft exact dezelfde vanafprijs, maar heeft geen tft-scherm of smartphoneconnectiviteit, wat behoorlijk populair is bij de jongere (en ook oudere) generatie.

Technische gegevens

Motor
Type: vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin
Cilinderinhoud: 649cc
Maximaal vermogen: 68 pk bij 8.000 tpm
Maximaal koppel: 64 Nm bij 6.700 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizenframe
Voorvork: 41mm telescopische vork
Achterschokbreker: monoshock met instelbare veervoorspanning
Remmen voor: dubbele 300mm-schijven met tweezuiger remklauwen
Remmen achter: enkele 220mm-schijf met enkelzuiger remklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.410 mm
Rijklaargewicht: 188 kg
Zithoogte: 790 mm
Tankinhoud: 15 liter

Prijs
België: 7.499 euro (Performance Edition kit: +1.399 euro)

Klik hier voor meer info over de 2021 Kawasaki Z650 Performance

Geef een antwoord