avatar German OomsGerman Ooms    30 mei 2022, 10:29    0   

Yamaha’s naakte topper in het Sports Heritage segment krijgt voor dit jaar een stevige upgade. Met een nieuw design geïnspireerd op de racers van de jaren 80 en tal van onderhuidse wijzigingen is het sinds 2016 lopende model weer helemaal klaar voor de toekomst. In motorparadijs Toscane mochten we de nieuwe XSR testen. 

Jaren 80

De XSR 900 is de snelste en meest sportieve in Yamaha’s Sports Heritage programma, dat verder onder meer bestaat uit de populaire XSR 700 en 125. In tegenstelling tot deze twee soortgenoten is de XSR 900 geen eenvoudige naked. Het is een machine die de prestaties van een sportmotor combineert met de looks van weleer. De nieuwe XSR ziet er een stuk strakker uit dan het uitgaande model. Yamaha liet zich voor het Legend Blue kleurdesign inspireren door de machines waarmee de Fransman Christian Sarron in de jaren ‘80  GP’s wist te winnen in de 500 cc. Die Gauliosekleuren zijn overigens niet de enige link met die periode.

Ook Yamaha’s Deltabox frametechnologie werd toen geïntroduceerd en is dus nu, goed 40 jaren later, nog steeds van de partij. Je kan je afvragen wat een moderne neo-retro naked te maken heeft met die fantastische racers uit het verleden. Het antwoord is: puurheid. Racers en naked bikes hebben gemeenschappelijk dat alles wat niet strikt noodzakelijk is overboord gekieperd wordt. Motorfietsen die zo puur mogelijk zijn om te presteren of om te schitteren. Die pure uitstraling is bij de nieuwe XSR zeker geslaagd. Onder meer het ontbreken van een (zichtbare) einddemper, het bijna volledig onder het zadel weggewerkte achterlicht of de heel mooi wegklapbare voetsteunen voor de duo tonen de aandacht voor detail en design. 

Wolf in schaapskleren

Niet alleen het uiterlijk werd grondig herzien, ook technisch ging Yamaha er even stevig voor zitten. Vooral het rijwielgedeelte kreeg een substantiële update. Zo zien we behalve een nieuw frame ook de 55 mm langere achtervork van de Tracer 9. Die langere achtervork zorgt ervoor dat de wielbasis met 50 mm toenam wat de stabiliteit moet verhogen. Ook het subframe is volledig nieuw. De wielen komen uit de MT09 en zijn door het gebruik van Yamaha’s ‘spinforging-technologie’ liefst 700 gram lichter dan bij het uitgaande model. De vering is ook helemaal nieuw en wordt geleverd door Kayaba. De voorvork is volledig instelbaar en de nieuwe achterdemper werd zo geplaatst dan hij bijna volledig aan het oog onttrokken wordt. Puurheid, weet u nog? 

De zitpositie zelf veranderde ook waardoor je nu een ietsje meer rechtop zit dan bij het vorige model. Het opvallende zadel, waarvan het design duidelijk geïnspireerd is op de ‘kontjes’ van oude racemotoren, is vooraan relatief dun gepolsterd en mist daardoor een beetje comfort. Maar dat kan de pret aan boord van deze nieuwe XSR écht niet drukken. Daarvoor zijn de prestaties en het rijplezier gewoon te groot. Vooral de van de nieuwste generatie MT 09 overgenomen driecilinder presteert indrukwekkend. Helemaal onderin is het misschien een beetje mager voor een bijna 900 cc grote driecilinder, maar eens er toeren gedraaid worden is dit een ronduit fenomenaal goede krachtbron. De 119 pk sterke driepitter maakt van de XSR een wolf in schaapskleren.

Puur genieten

Want anders dan wat het bescheiden uiterlijk laat vermoeden, is dit een bijzonder snelle en speelse motorfiets. De XSR laat zich met veel plezier en bereidwilligheid door het eindeloze lint aan Toscaanse bochten sturen. Of de bochten nu kort en traag zijn of lang en snel zijn, het maakt de XSR allemaal niet veel uit. Een collega omschreef het rijgedrag van de XSR als dat van een Supersport, en daarin heeft hij deels gelijk. Het rijwielgedeelte presteert super, enkel door de iets langere wielbasis en iets meer gewicht op het voorwiel stuurt de XSR een fractie minder snel dan de nieuwste MT09.

Daar staat tegenover dat de stabiliteit bij hoge snelheden beter is dan bij het uitgaande model en dat is minstens zo belangrijk. Het is echter vooral de CP3-motor die indruk maakt. In deze nieuwste versie heeft de driepitter een 3 mm langere slag en levert een niet onaardig vermogen van 119 pk bij 10.000 toeren en een maximum koppel van 93 Nm bij 7.000 toeren. Daarmee beschikt de XSR over 4 pk extra en wordt het 6% hogere maximum koppel 1.500 toeren eerder vrijgegeven.

Vanaf zo’n 5.000 toeren begint het feest écht. De driecilinder schreeuwt het dan uit en katapulteert je van de ene bocht naar de andere. Het sensationele gevoel wordt versterkt door het inlaatgeluid dat door de nieuwe luchtinlaten net voor de tank duidelijk hoorbaar is. Puur genieten! Maar de XSR doet er nog een schepje bovenop. Hij beschikt namelijk over mogelijk de beste speedshifter die we ooit testten. Totaal zonder schroom knal je de nieuwe en loepzuivere versnellingsbak van de ene versnelling in de andere. De doffe knal die hij daarbij produceert, zorgt echt voor kippenvel en werkt verslavend. Yamaha heeft deze technologie duidelijk onder de knie want ook bij rustig rijden werkt het systeem voortreffelijk. En dat is eerder uitzondering dan regel. Wil je toch ‘old school’ doen, dan heb je een licht werkende en bekrachtigde slipperclutch ter beschikking. 

Hulp

Door de snelheid en speelsheid van de Yamaha én verwend door het prachtige asfaltlint door de Toscaanse heuvels wordt het tempo van de testrit steeds verder opgevoerd. Geen probleem voor de Yamaha want hij beschikt over een enorm breed scala aan elektronische rijhulpmiddelen. Deze brok technologisch vernuft is gebaseerd op het system van de R1 maar werd verder ontwikkeld. De basis is een 6-assige IMU die met twee sensoren zowel de verplaatsing als de versnelling meet volgens de X- de Y- en de Z-as. Deze gegevens gebruikt het systeem voor de hoekafhankelijke tractiecontrole, de slide-control, het anti wheeliesysteem en het hellingshoekafhankelijke ABS.  Verder beschik je over vier verschillende rijmodi en cruisecontrole.

Zo ongeveer alle hulpsystemen zijn op hun beurt instelbaar en te personaliseren. Dat verloopt vlot via twee kantelknoppen op de linker stuurhelft en een scrollwieltje op de rechter stuurhelft. Het nieuwe 3,5 inch TFT dashboard is de interface. Bij fel zonlicht doe je er goed aan de kleur van het deashboard aan te passen want dat komt de afleesbaarheid ten goede. 

Samenvattend kunnen we stellen dat Yamaha met de nieuwe XSR 900 een heel bijzondere fiets heeft gebouwd. Zowel de techniek, het design als de afwerking staan op een bijzonder hoog niveau. Met een prijs van 10.599 € is de XSR bovendien scherp geprijsd. Leverbaar vanaf juni! 

Technische gegevens: Yamaha XSR 900  2022

MOTOR

Type vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor, viertakt

Cilinderinhoud 890 cc

Kleppen/cilinder 4

Transmissie zesbak

PRESTATIES

Max. vermogen 119 pk @ 10.000 tpm

Max. koppel 93 Nm @ 7.000 tpm

RIJWIELGEDEELTE

Frame aluminium Deltabox, motor als dragend geheel

Vering voor KYB upsidedownvork, volledig instelbaar 

Vering achter KYB achterschokbreker, volledig instelbaar 

Rem voor dubbele 298 mm-schijf met vierzuigerklauwen

Rem achter 245 mm-schijf met dubbelzuigerklauw

Banden v/a 120/70ZR17M/C, 180/55ZR17M/C 

MATEN & GEWICHTEN

Gewicht 193 kg (rijklaar met volle tank)

Tankinhoud 14 liter

PRIJZEN

Prijs vanaf € 12.499.,-

Prijs België vanaf € 10.599,-

https://www.yamaha-motor.eu/be/nl/#/

Geef een antwoord