De 2023 Ducati Diavel V4 moet op alle vlakken minstens één trapje hoger staan dan zijn voorganger. Wij vlogen met niet al te veel tegenzin naar de woestijn van Dubai om één en ander te verifiëren.
Met 168 pk is de Diavel V4 een stuk sterker geworden dan zijn voorganger, al blijft zijn koppel nipt onder dat van de 1260 V2. Cc’s en koppel horen nu eenmaal samen als een groene sweater en Volodmir Zelenskyy. Met 126 Nm bij 7500 opm, heeft de Diavel V4 echter nog altijd koppel op overschot.
De testomgeving was uniek. We reden op de flanken van Jebel Hafeet, een berg op de grens tussen Dubai en Oman. De lokale Sjeik heeft er een buitenverblijf. Om daar te geraken, liet hij tegen een kostprijs van meer dan 100 miljoen een weg aanleggen die op elke centimeter een circuit waardig is. Kwestie van in stijl met die Veyron naar boven te kunnen rijden. Nu doet de sjeik dat niet vaak en dus konden wij even sjeik gaan doen. Perfect asfalt, heerlijke bochten, verkeersvrije drievaksweg en een motor die volledig gebouwd is rond vermogen en prestaties. Wie met die combinatie geen zin krijgt om hard te rijden, heeft een probleem.
Hart van de nieuwe Diavel V4, is het net iets minder nieuwe Granturismo blok. Dit is een krachtbron die het gezicht van de Diavel verandert, zonder aan de essentie van een powercruiser te raken.
En er is meer. De nieuwe styling heeft rondere lijnen, laat het motorblok visueel overlopen in het frame en kuipwerk en staat bol van leuke details.
De veranderingen zijn gelukkig niet alleen visueel, maar hadden ook een impact op het karakter. De beresterke 1260 twin bood een eerder ruw rijgedrag met in de Sport modus een nogal brutaal karakter. De meest comfortabele rij-modus op de openbaar weg, was bijgevolg de Road/Street stand. Dat is anders op de V4. Hier krijgt de sportmodus de voorkeur. Omdat ook in die stand de souplesse blijft.
Een beetje powercruiser is altijd gebouwd rond een stevig blok, maar het zou fout zijn om alle lof naar de krachtbron te gooien. De Diavel V4 is compleet nieuw en daar hoort onder andere ook een nieuw monocoque frame bij. Gekoppeld aan een toegenomen comfort, een langere veerweg achteraan en een uitstekende ophanging, is de Diavel V4 gewoon een totaal andere motor om mee te rijden. Sportiever én comfortabeler. En dat moet zijn gebruikspotentieel ongeveer verdubbelen.
Met je ogen dicht – maar dan mis je natuurlijk de eerste bocht – zou je zelfs eerder vermoeden dat dit een sterke Monster is dan een nieuwe Diavel. Het zwaartpunt zit laag, en in combinatie met de 240 achterslof, zorgt dit er mee voor dat de motor zich in de bocht wat opricht – en dus wijder gaat – als je plots van het gas gaat. Dit, is geen storend gedrag en al zeker geen tekortkoming. Noem het de aard van het beestje. En die aard is een stuk sportiever dan het karakter van de vorige Diavel. De nieuwe Duc oogt goed, rijdt heerlijk en heeft een uitstraling die hem onderscheidt van de grijze massa. Alleen al voor dat laatste moet je haast fan worden van de Diavel V4. Mocht dat toch niet volstaan, moet je er gewoon eens mee rijden.
MOTOR
Type Vloeistofgekoelde 90° V4
Cilinderinhoud 1158 cc
Boring x slag 83 x 53,5
Transmissie zes versnellingen
Koppeling Natte meerplaats, assist-/slipperkoppeling
Eindoverbrenging ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen 168 pk bij 10.750 tpm.
Maximaal koppel 126 Nm bij 7500 tpm.
ELEKTRONICA
Motor 4 rij-modi
Rijwielgedeelte ABS, Bochten ABS, Tractiecontrole, Wiellift controle, Quickshifter
RIJWIELGEDEELTE
Frame Monocoque
Vering voor 50 mm upsd Marzocchi, volledig instelbaar
Vering achter Marzocchi monoshock volledig instelbaar
Rem voor hydraulisch bediende dubbele 330 mm schijf met radiaal gemonteerde Brembo Stylema M4.30 monobloc vierzuigerremklauwen
Rem achter hydraulisch bediende enkele 265 mm schijf met dubbelzuigerremklauw
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis 1593 mm
Balhoofdhoek 26°
Naloop 112 mm
Zithoogte 790 mm
Rijklaar gewicht 236 kg
Tankinhoud 20 liter
PRIJZEN & INFO
Prijs Nederland vanaf 31.890 euro
Prijs België vanaf 27.690 euro