Met doelgerichte aanpassingen is de 2023 Ducati Multistrada V4 Rally een reismotor die zich helemaal aan de top wil situeren. Aan welke top dan wel, horen we u al vragen. Wel, aan die van de Multistrada familie, in het segment van de reis-enduro’s én misschien wel in het klassement van de meest compleet uitgeruste motoren. We gingen naar Sardinië om na te gaan of die ambities terecht zijn.
Ducati koos een route van 180 km waarvan ongeveer de helft onverhard was. In afstand dan, in tijd uitgedrukt rij je langer off road dan on road. En dat was een bewuste keuze. Want de Multistrada V4 Rally moet de ultieme reismotor worden. Eentje waar je letterlijk en figuurlijk alle kanten mee op kunt. Daar hoort dus zeker off road bij. Al moet je wel een beetje technisch onderlegd zijn om een mastodont van 270 kilo over hellingen te jagen. Deze test was een uitdaging voor mens en machine.
Ducati geeft als rijklaar gewicht 240 kg op. Ze vermelden er wel bij dat de benzine hier niet in vervat zit. En laat het nu net de benzinetank zijn die een belangrijk punt van vernieuwing is op het 2023 model. Uiterlijk valt daar weinig van de merken, maar de mannen uit Borgo Panigale hebben het plastic omhulsel van de standaard Multi vervangen door een volledig aluminium tank. Qua buitenafmetingen is er niet veel verschil, maar er gaat wel degelijk 30 liter in nu. Genoeg om zeker 400 km te rijden.
Of misschien wel meer. Ander nieuws op de 2023 Rally is immers dat hij zuiniger is én minder CO2 uitstoot genereert. Dat laatste zal wel deels zijn om dat de V4 minder verbruikt, maar toch, het staat mooi op een technische fiche.
Het spreekt voor zich dat een volgetankte Multistrada V4 Rally best wat inertie met zich meebrengt. Er zijn geen wondermiddelen, je voelt dat dit geen lichtgewicht is. Maar het is ook een grote motor, dus het plaatje klopt wel. En dankzij een goede gewichtsverdeling en een doordachte geometrie voelt de nieuwe Duc nooit alsof hij dat volle gewicht meetorst. Zeker niet op de weg, maar ook off road valt het goed mee. Met dank aan de goedwerkende Pirelli Scorpion Rally STR banden die het zowel op het asfalt als op de Sardische zandwegen goed deden. Die liggen trouwens op spaakwielen die nu 3,2 kg lichter zijn dan de spaakwielen van de vorige V4S. En wielen…dat is onafgeveerd gewicht. Dit zijn belangrijke kilo’s.
Het totale gewicht laat zich het best voelen op steile en gladde afdalingen, daar moet je toch wel bij de les zijn om tijdig te remmen. 250 kg +…dat wil wel eens sneller dan jezelf een berg af. Dit is niet eens een punt van kritiek, gewoon een vaststelling die vooral duidelijk moet maken dat je voor het afgezien van steile off road afdalingen nooit de indruk hebt onderweg te zijn met een kwart ton onder je zitvlak. De Off Road modus verlaagt het topvermogen naar 114 pk, maar dat is voor terrein-gebruik nog altijd veel te veel. Als je aan het gas gaat hangen, schiet de Multi Rally vooruit als een konijn op Red Bull.
Veel mannen zullen het ermee eens zijn, 8 cm is best veel. Voor de zithoogte is er de mogelijkheid om het zadel met 8 cm te variëren. Standaard is er de keuze tussen 870 of 890 mm, maar met optionele zadels loopt die keuze op tot alles tussen 825 en 905 mm. We reden met het zadel in de 870 mm stand en met onze 1m 80 was dit een correcte hoogt. Ducati heeft bovendien via de elektronica een optie voorzien om de veervoorspanning te minimaliseren bij het op- en afstappen, waardoor de motorfiets een tweetal cm kan zakken bij het afstappen. Handig.
Op de slingerwegen langs de zuidkust van Sardinië toonde de Multistrada V4 Rally zich een uitstekende reisgezel. Comfortabel, zéér potent en met een waaier aan instelmogelijkheden. Gaat u hier maar even voor zitten: Er zijn vijf rij-modi, met telkens vier vermogensinstellingen. Daarnaast kun je in elke modus ook 12 parameters instellen. Elk van die parameter heeft tussen de twee en vijf instellingen. “Bij de vorige hadden we uitgerekend dat je iets minder dan 400 opties hebt”, vertelde een Ducati ingenieur ons. We zijn er nog niet aan toegekomen om te weten hoeveel dat nu precies is met de nieuwe Off Road modus erbij, maar het zal ergens tussen de 400 en 500 instelmogelijkheden zijn.”
Het is daarbij goed om weten dat je één modus of alle modi ook met één druk op de knop naar de standaard instelling kunt brengen. Voor wie door het bos de bomen niet meer ziet.
Omdat je altijd voelt dat de Multistrada nog wat meer in huis heeft, krijg je zin om de motor verder te verkennen en ook mét deze motor op verkenning te trekken. Daarom is het zonder twijfel één van de beste reismotoren op de markt. Omdat hij je zin geeft om te gaan rijden. Zin om dagen aan een stuk kilometers mee af te malen. Niet alleen omdat je het in alle comfort doet, maar ook omdat elke meter een belevenis is. De Multistrada V4 Rally verveelt geen moment en hij is bovendien zo veelzijdig dat het onmogelijk is om je een reis in te beelden waar er iets onder je wielen komt, dat deze motor niet aankan. Héérlijk ding. Jammer genoeg is de prijs net zo indrukwekkend als de motor zelf. 27.890 euro voor de basis versie is stevig..
De Ducati Multistrada V4 Rally staat begin april 2023 bij de dealers in twee kleuren: Ducati Red en Brushed Aluminium & Matt Black, de laatste met een blootliggende tank van geborsteld aluminium, met voor beide zwarte spaakvelgen.
Foto’s: Alex Foto, Alessio Barbanti e.a.
MOTOR
Type Vloeistofgekoelde 90° V4
Cilinderinhoud 1158 cc
Boring x slag 83 x 53,3
Transmissie zes versnellingen
Koppeling Hydraulisch bediende Natte meerplaats, assist-/slipperkoppeling
Eindoverbrenging ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen 170 pk (125 kW) bij 10.750 tpm.
Maximaal koppel 121 Nm bij 8750 tpm.
ELEKTRONICA
Motor 5 rij-modi, DWC wheeliecontrole, DTC tractiecontrole, Hold control, Adaptieve Cruise Control, Blind Spot Detection
Rijwielgedeelte ABS, Cornering ABS, Cornering Lights
RIJWIELGEDEELTE
Frame Monocoque frame
Vering voor Skyhook 50 mm upsd, elektronisch gestuurd via interne slagsensor, demping instelbaar, 200 mm veerweg
Vering achter Skyhook Monoshock, elektronisch gestuurd, 200 mm veerweg
Rem voor hydraulisch bediende dubbele 330 mm schijf met Brembo Stylema vierzuigerremklauwen
Rem achter hydraulisch bediende enkele 260 mm schijf met tweezuigerremklauw
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis 1572 mm
Balhoofdhoek 24,7°
Naloop 105,5 mm
Zithoogte 870-890 mm
Rijklaar gewicht 240 kg zonder benzine
Tankinhoud 30 liter
PRIJS & INFO
België 27.890 euro
Nederland 31.890 euro