De Breakout is een atypische machine: een buitengewoon motorblok met een cilinderinhoud van bijna twee liter, een hels koppel van 167 Nm vanaf 3.500 tpm en een gigantische 240 mm achterband! Dankzij de nu standaard tractiecontrole, die al het vermogen moeiteloos op de weg zet, heb je het gevoel alsof je met een dragster rijdt. Heb je voldoende sterke armen? Lees dan vooral verder.
De parkeerplaats bij ons hotel mag dan groot zijn, het is onmogelijk om de Breakout te negeren die op me wacht. In zijn Baja Orange-kleurstelling (+550 euro), die ongebruikelijk is in het huidige aanbod, springt hij in het oog van alle voorbijgangers. De Breakout is typisch zo’n motor die er geweldig uitziet met zijn lange en slanke chopperlijnen, zijn enorme achterband, zijn dubbele uitlaat aan de rechterkant en vooral zijn chroom dat schittert in de zon. Over smaken en kleuren valt niet te twisten, maar persoonlijk spreken de briljante styling en de aandacht voor detail mij erg aan.
De chromen afwerking van de achterspatbordsteunen, zijkappen, demperbeschermers, richtingaanwijzers, spiegels, Heavy Breather-inlaat en wielen zijn enkele van de nieuwigheden van dit 2023-model. Een duidelijke stilistische verandering ten opzichte van het veel soberder vorige model. Chroom is ook te vinden op de prachtige 26-spaaks gegoten aluminium wielen met glanzend zwarte afwerking en bewerkte details. Een kunstwerk gecreëerd door de ontwerpers van Milwaukee op basis van de wielen van andere modellen uit het gamma.
Maar dat is niet alles. Luisterend naar de beoordelingen van klanten heeft Harley-Davidson dit model een grotere brandstoftank gegeven. Met een inhoud van 18,9 liter brandstof vergroot hij de actieradius aanzienlijk en vermindert hij de dagelijkse, en dus snel vervelende, ritjes naar het tankstation die je met het oude model steeds moest maken. Het nieuwe stuur is gemaakt van gepolijst roestvrij staal. Het is 1,9 cm langer dan het vorige model, waardoor het beter in de hand ligt en het rijgedrag verbetert. En in tegenstelling tot wat je zou denken, is het manoeuvreren met de Breakout bijzonder gemakkelijk. Zelfs een U-bocht op een smalle weg is eenvoudig dankzij de goede stuuruitslag. Ook goed om weten is dat cruisecontrol nu standaard is, net als tractiecontrole. Met een knop op de stuurbediening kan die laatste ook uitgeschakeld worden.
Het hart van deze motorfiets is de indrukwekkende Milwaukee-Eight 117 V-twin, met het ultieme koppel en de grootste cilinderinhoud onder het productieaanbod van Harley-Davidson. En inderdaad, 1.923cc, 167 Nm vanaf 3.500 tpm en meer dan 100 pk zijn waarden die in veel auto’s niet zouden misstaan. Dus stel je voor wat zo’n krachtbron kan doen met een kwart van het gewicht om aan te drijven. Het is simpel, de Breakout 117 is meer een dragster dan een cruiser. In elke versnelling, vanaf 2.000 tpm, trekt zijn tweecilinder als een dolle. En wanneer de snelheidsmeter de 3.000 toeren nadert, moet je je stevig vasthouden aan het stuur. Een beetje spierbouw is niet overbodig, anders zie je je armen met 10 cm verlengen bij elke acceleratie onder volle belasting. Maar wat een genot! Het is gewoon verslavend en je wilt meer zodra de weg zich voor je opent. Met zo’n expressief blok is het onmogelijk om de verleiding te weerstaan en even volgas te geven.
Voordat ik aan de rit begon, was ik bang voor een vermoeiende zitpositie. Maar dat is ze niet. Het zadel is vrij comfortabel en ook goed verzonken. Met de naar voren geplaatste voetsteunen zijn de benen vrij ontspannen en na 200 km rijden voelde ik geen vermoeidheid. Alleen de Heavy Breather-luchtinlaat is een beetje ongemakkelijk voor de rechterknie. Aan de andere kant is de bodemvrijheid in de bochten niet uitzonderlijk en schrapen de voetsteuntjes al snel over het asfalt.
In de eerste bochten kan de enorme 240 mm brede achterband vreemd aanvoelen doordat de motor naar buiten getrokken wordt. Wat het chassis betreft, is het niet verrassend dat de achtervering een bescheiden veerweg heeft en de geest geeft bij grote compressies. Deze kan worden aangepast aan het gewicht van de rijder om de best mogelijke demping te bieden. Tot slot blijft het instrumentarium, net als bij het vorige model, minimalistisch met de essentiële informatie gepresenteerd op een klein 2,14 inch lcd-scherm dat op het stuur is gemonteerd.
Sinds deze testrit droom ik ervan een Breakout in mijn garage te hebben. Vooral vanwege het plezier van deze motor zonder de noodzaak om stratosferische snelheden te bereiken. Maar ook voor het plezier van mijn ogen, die volgens mij nooit moe zullen worden van het aanschouwen van deze extravagante cruiser. Vooral in deze Baja Orange-kleurstelling.
+ Fenomenaal motorblok
+ Verbeterde actieradius en handling
+ Geweldige uitstraling
– Banden- en voetsteunenvreter
– Vermijd de snelweg
– Stevig prijskaartje
MOTOR
Type: lucht-/oliegekoelde V-twin
Cilinderinhoud: 1.923cc
Boring x slag: 103,5 x 114,3 mm
Compressieverh.: 10,2:1
Koppeling: natte multiplaat
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: riem
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 101 pk @ 4.750 tpm
Maximaal koppel: 167 Nm @ 3.500 tpm
ELEKTRONICA
Motor: /
Rijwielgedeelte: tractiecontrole
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen buizenframe
Vering voor: 49mm telescopische voorvork
Stelmogelijkheden: geen
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: veervoorspanning
Veerweg v/a: 130/86 mm
Rem voor: dubbele 300mm zwevende schijven met vierzuigerklauwen
Rem achter: enkele 292mm zwevende schijf met tweezuigerklauw
Banden v/a: 130/60-B21, 240/40-R18
AFMETINGEN
Gewicht: 310 kg
Tankinhoud: 18,9 l
Wielbasis: 1.695 mm
Zithoogte: 665 mm
Balhoofdhoek: 34°
Naloop: 145 mm
PRIJS
België: € 29.995