avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    26 okt 2023, 21:53    0   

De Del Mar is niet het eerste LiveWire model, maar wel het eerste dat geboren wordt onder die merknaam. De huidige LiveWire One werd immers gecreëerd onder Harley-Davidson vlag. Het nieuwste lid heeft niks gemeen met zijn stalgenoot en zou om verschillende redenen een stuk populairder kunnen worden.

Flattracker imago

De Del Mar werd geschapen naar het beeld van de Flat Track racers, maar hij belichaamt iets helemaal anders. De Del Mar is fun om mee te rijden, toegankelijk, eenvoudig en mooi om naar te kijken. En dat zijn precies de kenmerken waarmee een elektrische motorfiets zijn voordeel kan doen. Grote afstanden zijn veel meer het ding van de klassieke tourmotoren. De Del Mar is gericht op gebruik waar afstanden niet prioritair zijn en het laden dat dus ook niet is. Ook al laad je op 1 uur 18 de batterij van 20 naar 80 procent op met een level 2 lader. Stop je de laadkabel in een gewoon 220V stopcontact, dan duurt dat net geen zes uur.

Ook anders: de draadloze updates. LiveWire eigenaars zien de software van hun motor automatisch en draadloze geüpdatet. Daaraan gekoppeld is de LiveWire app die je info als ritgeschiedenis, pechhulp en zelfs een gebruikershandleiding geeft. Lokalisatie en weer zit er ook op, iets wat een beetje motorrijder ook kan zien door gewoon rond zich te kijken.

(Af)kicken

We reden een stukje in de – soms – gezellige drukte van Barcelona, stormden dan Mont Juic op (altijd even aan Eddy Merckx denken als je dat doet) en volgden een route die ons over slingerende bergwegen en door kleine dorpjes leidde. Heerlijk motorrijden. En ja hoor, het geautomatiseerde deel van je motorbrein wil schakelen en ontkoppelen. Het is tegelijkertijd afkicken en kicken. Oude gewoontes naast je neerleggen en genieten van nieuwe mogelijkheden. Want je komt vrij snel tot de vaststelling dat het heerlijk is om altijd op het gas te gaan met hopen koppel en zonder je te bekommeren om de juiste versnelling of een stuiterend achterwiel bij het afschakelen.

Licht

Ervaren motorrijders kunnen – begrijpelijk en terecht – twijfelen wat het leukst is. Wie minder ervaring heeft, zal met de Del Mar vlotter en met meer plezier door de stad en over secundaire wegen rijden. Omdat de motor hier ook echt voor gebouwd is. Zo smal als een 125, met ruim bemeten 19 inch wielen (die flattrack styling, weet je nog) en met een rijklaar gewicht van minder dan 200 kg. De Del Mar weegt amper 9 kg meer dan de nieuwe Kawasaki ZX-4 RR. Blijvende pluim voor Kawa, maar ook respect voor de Del Mar. Dit is een lichte motorfiets en ook al is de gewichtsverdeling lichtjes anders, het is leuk bochtenpikken met dit ding.

Hoge fun-factor

Dat ligt ook aan het feit dat er voor en achteraan volledig instelbare Showa’s op zitten en Brembo stoppers. De enkele schijf vooraan voldoet helemaal en het helpt het onafgeveerd gewicht wat te beperken. Een 17 duims-wiel zou dat nog meer doen en zelfs de stuurkwaliteiten nog wat verscherpen, maar dat vloekt met de flattrack stijl. Vorm over functie, ach, af en toe mag het en zeker op een motorfiets waar prestaties niet de enige focus zijn. De fun-factor en de stuureigenschappen zitten hoe dan ook goed op de Del Mar. Alles gebeurt met een als vanzelfsprekende eenvoud.

Dat geldt ook voor de keuze tussen de vier standaard rij-modi. Nu, Eco zien we als politiek verantwoord en Rain als overbodig. Maar Road is heerlijk in de stad en biedt degelijke tractiecontrole. Sport is de beste keuze voor secundaire wegen en al helemaal voor slingerende bergbaantjes. Ook handig toen we de snelweg opdoken en mee wilden met het verkeer.

Op de snelweg mag je rekenen op een verbruik van 1 procent per kilometer. Makkelijk om uit te rekenen hoever je daarmee komt. Maar je moet de autoweg zien als iets wat de Del Mar wel kan, maar niet echt voor gemaakt is. Kijk naar de bouw en de afwezigheid van windbescherming.

4+1

Net zoals de drie musketiers eigenlijk met vier waren, is er naast de vier rij-modi nog een vijfde modus: de Custom. De Spaanse testlocatie indachtig, hadden ze deze net zo goed Loco mogen noemen. Want je krijgt er in één klap nog 20 procent vermogen en kracht bij. Dan kom je op 84 pk en 263 Nm. Daar win je al eens een stoplicht sprintje mee. Zelfs bij een sprintje, voelden we de instelbare tractiecontrole wel eens ingrijpen. Moeilijk te zeggen of het de soms glibberige ondergrond was of de banden. In elk geval moet je uitkijken als je hersenen de zelfbehoud-modus laten varen en je slaagt er in om tegen beter weten in het gashendel met één knauw naar zijn limiet te trekken. Pret altijd verzekerd…

Juiste focus

Wat ze bij LiveWire heel goed gedaan hebben, is focussen op zaken waarin elektrisch motorrijden goed, even goed of beter kan zijn dan op klassieke motoren. Dààr hebben ze op gewerkt en dààr is de Del Mar op gericht. Mobiliteit in zijn leukste vorm.

Moet je om alle voorgaande reden onmiddellijk een Del Mar bestellen? Nee, want geen enkele motor is geschikt voor iedereen. Ook de Del Mar zal geen spek voor ieders bek zijn. Maar voor wie elektrisch motorrijden genegen is, of het op zijn minst wil proberen, behoort de nieuwe Amerikaan tot het beste wat er op de markt is. LiveWire zegt zelfs dat ze prestaties over rijbereik gekozen hebben. Dat is niet helemaal waar. De prestaties en de bijhorende fun-factor zijn top, maar dat rijbereik valt binnen de normen van wat je van elektrisch motorrijden mag verwachten. En al helemaal voor een motor die vooral focust op de stad en secundaire wegen.



Besluit

Wie voor een Level 2 charger kiest (aan werkt met een laadpaal dus) krijgt er op een uur meer dan 50 procent bij in de batterij. Dat is aanvaardbaar. Wij hadden na de test nog 35 procent ter beschikking. En de schatting was dat we daarmee nog 35 km ver kwamen. Dat heeft alles te zien met de rijstijl tijdens de test en tijdens de fotoshoots. LiveWire geeft een actieradius van 138 km bij gemengd gebruik op en dat is realistisch. Wie het samenspel tussen laden en rijden genegen is, zal in de LiveWire Del Mar een geknipte partner vinden. Een goed afgewerkte, sterk presterende fun bike met een gebruiksvriendelijkheid zoals je ze maar zelden tegenkomt. En hij ziet er nog goed uit ook. Met een prijs van 18.790 euro is hij (een pak) minder duur dan de LiveWire One. Sterk debuut!



Technische gegevens en prijzen 2024 LiveWire Del Mar

MOTOR          

Type    elektromotor met 10,4 kW/h batterij

Maximaal vermogen 84pk (63 kW)

Maximaal koppel       263 Nm

ELEKTRONICA

Motor 5 rij-modi (Sport, Road, Rain, Sport + custom modus), TC tractiecontrole

Rijwielgedeelte          ABS

RIJWIELGEDEELTE     

Modulair aluminium frame met batterij als dragend geheel

Vering voor     Showa 43 mm upsd, volledig instelbaar, 120 mm veerweg

Vering achter  Showa Mono Shock met manueel instelbare voorspanning en instelbare uitgaande demping. 120 mm veerweg

Rem voor        hydraulisch bediende enkele 320 mm schijf met Brembo vierzuigerremklauwen

Rem achter     hydraulisch bediende enkele 260 mm schijf met monozuigerremklauw

MATEN & GEWICHTEN         

Wielbasis        1465 mm

Balhoofdhoek 24°  

Naloop 165 mm

Zithoogte        825 mm

Rijklaar gewicht 198 kg

PRIJS & INFO  

Prijs België      18.790 euro

Prijs Nederland 18.790 euro

  • Nieuwe aanpak
  • Gebruiksgemak
  • Motorkarakter
  • Design
  • Geen handrem