avatar German OomsGerman Ooms    06 sep 2021, 16:49    0   

Dat BMW rond het indrukwekkende R 18-boxerblok een volledig nieuwe lijn motoren zou bouwen, stond in de sterren geschreven. In Frankfurt reden we met de totaal nieuwe R 18 B(agger) die samen met de al even nieuwe R 18 Transcontinental het R 18-platform geschikt maakt voor de lange afstand. Grand American cruising op z’n Duits. En Berlin Built!

Aanval vanuit onverwachte hoek

Grote cilinderinhoud, zwaar en gemaakt om rustig te cruisen. Drie eigenschappen die je traditiegetrouw maar met één merk associeert: Harley-Davidson. De Amerikanen zijn al decennia lang eigenaars van dit concept en oogsten er al bijna even lang succes mee. En net nu er bij Harley-Davidson een behoorlijke storm van vernieuwing waait – de nieuwe Sportster en de Pan America zijn daarvan de eerste exploten –  worden ze aangevallen vanuit onverwachte hoek. Met de R 18 had Duitsland al een schot voor de boeg gelost, maar met de nieuwe R 18 Bagger en de R 18 Transcontinental is de aanval direct en frontaal. Dit zijn Harley-Davidsons met een boxerblok.

Impressionant, zonder twijfel.

Nieuw, nieuw, nieuw

In het prachtige Motormuseum van Raalte (NL) staat trouwens een originele Harley-Davidson met boxerblok. Dus helemaal nieuw en uniek is het niet, maar in tegenstelling tot dat museumstuk zijn deze twee BMW’s nieuw van kop tot teen. Met uitzondering van het unieke 1.800cc grote en 158 Nm sterke boxerblok, want dat werd onveranderd overgenomen uit de ‘standaard’ R 18. Maar voor de rest is echt alles nieuw. Nieuw frame, nieuwe ophanging (met elektronische beladingscompensatie), nieuwe wielen en remmen. Dat vertelt ons Marcus Schram, de Senior Vice President van BMW Motorrad, die speciaal voor ons z’n strakke pak verruilde voor een jeans en leren vest, en overloopt van enthousiasme. Hij is alvast fan en ik ben erg benieuwd of we na de rit dit enthousiasme zullen delen.

Lachen was verboden. Iets met Duitsland…

Spek

Gelet op de 398 kg motorfiets die ons te wachten staat, verdwijn ik aan het ontbijtbuffet met zowat de integrale voorraad spek. Dit tot ergernis van de Duitse ober. Wanneer ik hem in zeer gebrekkig Engels verklaar dat wij Portugezen dit altijd zo doen, knikt hij en verdwijnt grommend… Ik knipoog nog even naar een nietsvermoedende Portugese collega en neem het spek tot me. Niet enkel het gewicht van BMW’s nieuwste is fors, ook de omvang van de voor ons reeds warmgedraaide testmotoren is indrukwekkend. We rijden vandaag enkel met de R 18 B, de bagger. De R 18 Transcontinental is enkel beschikbaar om naar te kijken. De basis van beide machines is identiek, maar de Transcontinental is rijker uitgerust, met een hoger windscherm, topkoffer en andere luxe-items.

De Transcontinental deelt de basis met de B, maar is rijkelijker uitgerust.

Emmers van zuigers

Een sleutel heb je niet nodig om de emmers van zuigers in beweging te krijgen. En dat er leven zit in deze boxer zal je geweten hebben. Een korte stoot gas is voor dit Euro 5-gecertificeerd beest voldoende om de rijklaar bijna 400 kg zware machine te doen schudden en beven. Hinderlijk? Een beetje. Ergerlijk? Neen, helemaal niet. Het hoort erbij en geeft de R 18 B een ziel. Het geluid dat de dikke boxer produceert is mooi, en de trage loop van het blok zorgt voor een vorm van goedmoedigheid zoals je dat ook hebt bij een dikke V8 of een…  Harle-Davidson.

Dit soort stuuracties levert vonken en vuur op.

Easy going

Hoewel er met 91 pk en dus 158 Nm voldoende vermogen voorhanden is, nodigt de BMW eerder uit tot een gezapige rijstijl. Zolang het rechtdoor gaat, kan er best snel gereden worden. Maar wordt het traject bochtiger, dan maant de eerder beperkte grondspeling aan om het wat rustiger aan te doen. Ook de windbescherming is eerder matig. De lage ruit – typisch voor een bagger – geeft veel turbulentie rond de helm en zorgt ervoor dat de snelheid vanzelf binnen de perken blijft. Wil je toch snel rijden, dan duik je best een beetje ‘kop in kast’, waardoor de turbulente luchtstroom boven in plaats van rond je helm passeert. Allicht zal de hogere ruit op de Transcontinental je van dit kleine ongemak besparen. 

Geleend van concerngenoot Rolls-Royce.

Extra pluim

De zitpositie is overigens voortreffelijk en het fraai gevormde zadel geeft voldoende steun om het uren aan een stuk vol te houden aan boord van de Bagger. Met een tankinhoud van liefst 24 liter en een gemiddeld testverbruik van dik 6 l/100 km kan dat ook. Remmen doet de BMW prima. Geen eenvoudige taak, maar het gecombineerde remsysteem heeft voldoende remvermogen en is goed te doseren. Moest het tijdens het remmen toch kritisch worden, dan kan je rekenen op BMW’s Fully Integral ABS. Een extra pluim is er voor de versnellingsbak. De bak met zes constant mesh versnellingen schakelt zacht en haarzuiver. Samen met de relatief licht te bedienen maar goed doseerbare eenplaatskoppeling en de prachtige vormgegeven en niet aan het zicht onttrokken cardanas, zorgen ze voor een aandrijflijn die bovenmatig goed presteert.

Rain, Rock en Roll

Genietend van de al bij al mooie omgeving buiten Frankfurt en de aangename rij-eigenschappen van de nieuwe Beemer, is er tijd om de elektronicawinkel aan boord te verkennen. In de met het stuur meedraaiende kuip zit er onder de vier analoog uitziende tellers een kanjer van een tft-scherm waarop een mooie gestileerde afbeelding van de boxermotor prijkt. Met de op de linkerstuurhelft gemonteerde menuknop en het scrolwiel ga je in de onderliggende menu’s. De menustructuur is doordacht en relatief intuïtief te gebruiken. Van de drie beschikbare rijmodi (Rain, Rock en Roll) is het vooral de Rain-modus die duidelijk invloed heeft op het karakter van de dikke twin. Door het goedmoedige karakter en het breed uitgesmeerde koppel rijd ik bijna uitsluitend in de Rock-modus, waarbij de dikke zuigers het beste van zichzelf (mogen) geven.

Met gele handschoenen zit je altijd goed.

Massa aan informatie

Op de wat langere verbindingsstukken levert de standaard cruisecontrol prima werk. Optioneel is er zelfs een Dynamic Cruise Control beschikbaar die middels een in de snuit van de kuip gemonteerde radar netjes de afstand tot het verkeer voor je in de gaten houdt en ingrijpt indien nodig. Voordeel van het 10.25 inch grote beeldscherm is dat je er een massa informatie op kwijt kan. De via een smartphone aangestuurde gps is daardoor goed afleesbaar en kan probleemloos op een gedeeld scherm getoond worden. In het andere deel van het scherm kan je bijvoorbeeld je muziek selecteren.

Klassiek bovenaan, modern onderaan.

Audiosysteem van Marshall

Het door de Britse specialist Marshall ontwikkelde audiosysteem is indrukwekkend. Zelfs bij snelheden boven 120 km/u krijg je een degelijke geluidskwaliteit waarbij zowel hoge als lage tonen feilloos hun weg vinden naar je oren. Klein minpunt is dat BMW het geluid niet snelheidsafhankelijk maakte waardoor je bij het binnenrijden van een dorpskern of een andere geluidsgevoelige omgeving het volume steeds moet aanpassen.

Schitterend klinkende en mooi ingewerkte Marshall-speakers.

Strijd verloren

Kunnen we na deze eerste testrit het enthousiasme van BMW’s Vice President Marcus Schram delen? Jawel. De nieuwe R 18 B is een bijzonder fraai afgewerkte en mooi geconstrueerde machine. Met een immense lijst originele accessoires voorziet BMW bovendien veel mogelijkheden om te personaliseren bovenop de rijke en doordachte standaarduitrusting. Het toch wel stevige gewicht zou je als een nadeel kunnen aanzien. Want ook al is de R 18 B optioneel te verkrijgen met een elektrische achteruit, het blijft oppassen geblazen wanneer je stilstaat of een traag manoeuvre uitvoert. Door de ver uitstekende cilinders lijkt het alsof het evenwicht van de machine sneller wordt verstoord en eens hij gaat, ben je verloren. Vraag het maar aan een nochtans stevig gebouwde collega die het gevecht tegen de R 18 B in de stilstaande fase verloor.
Rest ons nog het budget. Met een vanafprijs van 27.000 euro (31.950 euro in Nederland) is de nieuwe R 18 B net iets goedkoper dan de concurrentie uit Amerika en vormt daarmee een waardig en te overwegen alternatief. Milwaukee en Berlijn liggen plots een stukje dichter bij elkaar.

Technische gegevens

Motor 

Type: lucht-/oliegekoelde boxer-twin, viertakt, DOHC

Cilinderinhoud: 1.802cc

Maximaal vermogen: 91 pk bij 4.750 tpm

Maximaal koppel: 158 Nm bij 3.000 tpm

Transmissie: 6 versnellingen

Eindoverbrenging: cardan

Rijwielgedeelte          

Frame: stalen frame met dubbel subframe

Vering voor: 49 mm telescoopvork, niet instelbaar

Vering achter: swingarm met centrale veerpoot, elektronisch instelbaar

Rem voor: 300mm-schijven met vierzuigerremklauwen

Rem achter: 300mm-schijf met vierzuigerremklauw

Afmetingen

Wielbasis: 1.695 mm

Zithoogte: 720 mm

Rijklaargewicht: 398 kg

Tankinhoud: 24 liter

Prijs 

België: 27.000 euro

Nederland: 31.950 euro

Geef een antwoord