avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    25 sep 2020, 20:23    0   

BMW bewandelt – voor het merk – onbegane paden. Door out of the box te denken, hoopt BMW ook in nieuwe segmenten een rol te gaan spelen. Wij gingen met de R 18 met het 158 Nm sterke nieuwe boxerblok testen om te zien wat we precies van de nieuwste uit Berlijn mogen verwachten.

158 Nm in een beheersbaar pakket

Modern Vintage

Dat BMW een power cruiser bouwde gold vorig jaar als één van de grote verrassingen. “What’s next?”, dachten we toen. Amerikanen die een adventure motor lanceren? He wacht…ook dat staat ondertussen te gebeuren. BMW bouwde de R 18 in elk geval met duidelijke kennis van zijn eigen geschiedenis. De zwarte kleur die de eerste R32 al had in 1923 en vooral het boxerblok met open cardanas van de R 5 uit 1936 zijn bepalende stijl-onderdelen van de nieuwe krachtpatser. BMW vindt zelf dat de geschiedenis en de toekomst in deze R 18 elkaar de hand geven. Ze noemen het dan ook een ‘modern vintage’.

De lijn van iconische modellen is herkenbaar

Groot hart

Het hart van de R 18 is echter de 1802 cc zware boxer. Daar was al genoeg over bekend, 91 pk, maar vooral 158 Nm bij amper 3.000 opm. En het merendeel van die koppelberg is beschikbaar tussen 2.000 en 4.000 opm. Bij het starten krijg je wat ze vorig jaar in Wallonië al eens meemaakten: een stevige ruk naar links. Boxers will be boxers.
Tijdens de test konden we vaststellen dat dit meteen ook zowat de enige zone is waarin je rijdt. Het grootste deel van de tijd reden we tussen de 2.200 opm en 3.200 opm. Een relatief kleine zone, zeker als je weet dat je met 158 Nm piekkoppel zo goed als overal kracht op overschot hebt. Toch is dit duidelijk de zone waarin het blok zich het liefst laat rijden. Buiten deze toerentallen ga je haast als vanzelf schakelen.

Laag zadel en een goede zithouding

In moeilijke omstandigheden

Nu gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat de test in de ruime omgeving van München compleet uitgeregend was. Zeikende regen van de eerste minuut en daarna ging het alleen maar harder regenen. Naarmate we vorderden en de bergen indoken, werd het ook alleen maar kouder. Toppunt (nu, ja) van de dag was de fotoshoot op een mistige berg in een zondvloed en bij een temperatuur van 4 graden. Als we de foto’s hebben, plaatsen we er ter uwer leedvermaak later wel eentje bij dit artikel of op de MotorNieuws sociale media. Ter illustratie van de test, kozen we echter ook beelden van een rijder die op een zonniger dag de R 18 kon bestijgen.

Zodat u van de motor toch ook nog enige visuele indrukken kunt opdoen. En ondanks het feit dat een uitgewrongen dweil er beter en vooral droger uitziet dan wij na de test, blijft de vaststelling dat een motor die zichzelf in moeilijke omstandigheden bewijst, in een betere rij-omgeving nog sterker voor de dag zal komen. Op dat vlak verdient de R 18 alvast een A-attest.

De LED-koplamp verzekert zichtbaarheid

Rock en roll

Het 1802 cc zware boxerblok doet in de R 18 een entree langs de grote poort. Dit is de perfecte motor voor dit blok. BMW windt er geen doekjes om dat er ook nog andere modellen zullen uitgerust worden met dit blok. Benieuwd wat dit wordt, een adventure of sportmotor lijkt ons heel wat minder gebaat bij een boxer die het vooral van zijn koppel moet hebben. Er zijn drie modi die het blok mee aansturen. De Rain-modus hoeft weinig betoog, maar er zijn ook nog Rock en de Roll modus. Gun jezelf gerust het plezier om dit met een Schwarzenegger accent uit te spreken.

De Roll modus is de meest bezadigde van de twee. Hier kun je als ezelsbruggetje een bezadigde man met een Roll-ator bij bedenken. Beeld je anderzijds bij de Rock-modus maar een Rock-et in. Hier haal je met 7° opening van het gashendel hetzelfde resultaat van een 40° gasopening in de Roll modus. Dat wil zeggen dat de motor veel abrupter reageert zowel als je op als af het gas gaat.

Toch bleef dit beheersbaar op de doordrenkte Beierse wegen. Bewust kregen we door brutaal op het gas te gaan de Bridgestone Battlecruise wel aan het spinnen, maar dat kun je met 158 Nm op zo goed als elke ondergrond met elke band. De tractiecontrole werkt progressief maar wel haarfijn en is een goede hulp in dergelijke extreme omstandigheden. Voor het overige is het goed om weten dat ondanks het feit dat er 158 Nm aan bood is, het blok in elke modus goed controleerbaar is. In drukker verkeer of in regen zijn de eerste twee modi nuttig. Op open wegen kozen we zonder twijfelen voor de Rock modus.

De R18 stuurt lichter dan je verwacht van een reus van 345 kg

Vriendelijke reus

Er was in deze omstandigheden geen sprake van om de motor echt te gaan pushen, maar met de goede staat van het asfalt en de uitstekende grip van de Bridgstone Battlecruise banden, konden we bij momenten toch aardig sturen. En dan valt het op dat deze motor helemaal niet voelt alsof hij 345 kg weegt en dat je ook veel vlotter instuurt dan je zou verwachten met een wielbasis van 1731 mm. Nuttig detail: BMW heeft als optie een achteruit versnelling. Handig bij het manoeuvreren.

De R 18 is een (redelijk) vriendelijke reus die neutraal stuurt en zeer stabiel is in de bochten. De schrijfremmen werken goed: doseerbaar maar krachtig. Door de lage zadelhoogte en het feit dat de voetsteunen door die twee gigantische boxercilinders niet te ver naar voor kunnen, staan je knieën in een bijna-rechte hoek. Dat volstaat voor comfortabel rijden, op lange rechte stukken voel je soms de neiging om de voet iets meer naar voor te zetten. Dat kan om voor de hand liggende redenen niet. Graag vinden we in een rit bij iets beter weer op Belgische – of andere wegen – uit of we bij een minder statische zithouding nog steeds dromen van voetsteunen die iets meer naar voor geplaatst zijn.

Het zadel is goed gevormd en comfortabel. Na zes uur in het zadel in apocalyptische omstandigheden, was het zitvlak zowat het enige lichaamsdeel waar we geen last van hadden. Dat zegt alles over de rijhouding in het algemeen en de kwaliteit van het zadel in het bijzonder.

Niet niks, twee boxercilinders van 901 cc

Accessoires en kledij

Het is opvallend dat BMW in zijn persdossier maar liefst 6 bladzijden besteedt aan de optie om deze motorfiets te customizen. De mogelijkheden daarvoor zijn schier eindeloos en BMW gaat in zee met enkele zeer bekende Amerikaanse namen voor een deel van de accessoires. De Amerikaanse markt en de concurrentie uit het land van Uncle Sam zit daar voor veel tussen. Een beetje custom adept hecht veel belang aan grote namen en Vance&Hines, Roland Sands en Mustang seats zullen niet alleen bij kenners bekend in de oren klinken. Heel benieuwd hoe die Vance&Hines uitlaatdempers trouwens zullen klinken. De standaard dempers zijn om Euro5 homologatieredenen vrij stil, maar toch is de grom best aangenaam. BMW benadrukt dat ook de vervangdempers op het vlak van dB voldoen aan de homologatienormen.

De open cardanaandrijving is een lust voor het oog

Langs de grote poort

Voor aanvang van de test hadden we een traditioneel beeld van Sons of Anarchy in het achterhoofd: een bende zware customs die in groep over de weg denderen. Met de regen, kou en wind, leek ‘Sons of Agony’ ons na een paar uur een passender naam. Het moet echter gezegd dat de R 18 daar niet de oorzaak van was en ons zelfs erg vlot door de meest extreme omstandigheden heeft geholpen.

Voor aanvang van de test hadden we een traditioneel beeld van Sons of Anarchy in het achterhoofd.(…) Met de regen, kou en wind, leek ‘Sons of Agony’ ons na een paar uur een passender naam.

We konden de tractiecontrole uittesten, voelden de verschillende rij-modi, weten dat het comfort bij lange ritten goed is en zijn evenmin vergeten wat we daarvoor al wisten: deze motor straalt geschiedenis uit en mengt die met moderne technologie. De afwerking staat op het niveau dat we van BMW gewend zijn, maar dat vooral niet als vanzelfsprekend mag ervaren worden. De open cardanas vinden we een lust voor het oog. Laten we vooral niet vergeten dat bij dit type motoren de uitstraling vaak net zo belangrijk is als de rijkwaliteiten. BMW scoort op beide vlakken goed en maakt dus een entree langs de grote poort.

Rest de vraag of 22.850 euro niet veel geld is voor een motor. Objectief bekeken, moet je daar ‘ja’ op antwoorden. Motorrijden en motoren kopen zijn twee zaken die niet altijd door objectieve motieven gestuurd worden. Daarom rijden er wel meer motoren rond die boven deze prijs zitten. Een aanzienlijk deel daarvan zijn rechtstreekse concurrenten van de nieuwe BMW. Ter ondersteuning van die stelling: een groot deel van de beschikbare R 18’s, is al uitverkocht en wie er nu eentje bestelt, checkt best eens bij de BMW dealer tegen welke wachttijd hij of zij aankijkt.

Foto’s: BMW

Meer weten over de BMW R18 First Edition?

Indrukwekkend vooraanzicht

Technische gegevens en prijs BMW R18

Motor
Type: Lucht-Olie gekoelde tweecilinder
Cilinderinhoud: 1802 cc
Maximaal vermogen: 91 pk bij 4.750 opm.
Maximaal koppel: 158 Nm bij 3.000 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: open cardanaandrijving

Rijwielgedeelte
Frame: Wiegframe hoogwaardig staal
Voorvork: Telescopische vork;
Achterschokbreker: Horizontale centraal geplaatste monoshock met hardtail look
Remmen Voor: Dubbele 300 mm remschijven, vierzuigerklauwen, ABS
Achter: Enkele 300 mm schijf, tweezuigerklauw, ABS

Afmetingen
Wielbasis: 1731 mm
Rijklaar gewicht: 345 kg
Zithoogte: 690 mm
Tankinhoud: 16 liter

Prijs:
België: 22.850 euro

Geef een reactie