Het is alweer bijna tien jaar geleden dat Ducati ons verraste met de reïncarnatie van haar legendarische ééncilinder Scrambler. De in 2014 geïntroduceerde Scrambler 800 groeide met meer dan 100.000 verkochte machines uit tot een echte verkooptopper. Na een eerste kleine update in 2018 stond Ducati nu voor de aartsmoeilijke opdracht om het icoon grondig te vernieuwen. Is dat gelukt? En hoe goed is die nieuwe dan? We vlogen naar Valencia voor een eerste test van de Scrambler Next-Gen.
De nieuwe Scrambler 800 Next-Gen komt er in drie verschillende uitvoeringen. De Icon is het meest verwant met de ééncilinder Scrambler uit het verre verleden. Wat looks betreft dan toch. Want technisch hebben de nieuwe en oude Scramblers natuurlijk geen grammetje staal gemeen. Maar ook met de meest recente versie van de Scrambler zijn de verschillen groot. Met een volledig nieuw frame, een nieuwe achtervork, een aangepast blok en een uitgebreider elektronicapakket investeerde Ducati behoorlijk in haar kleine cashcow. Liefst 70% van de gebruikte onderdelen is nieuw.
Naast de Icon kan je kiezen voor de wat sportievere Full Throttle en de stijlvolle Nightshift. De basis van de drie modellen is identiek. De Full Throttle heeft een Termignoni-einddemper en een quickshifter (up/down). Verder zorgen het wat lagere stuur en nieuwe zadel voor een sportieve(re) zithouding. Bij de Nightshift zijn het vooral de mooie spaakwielen, de op de stuureinden gemonteerde spiegels en het bruinkleurige zadel die het verschil maken. De Nightshift is overigens de zwaarste van de drie. Met een drooggewicht van 174 kg weegt hij 4 kg meer dan de Full Throttle en de hier geteste Icon. Door het nieuwe frame, nieuwe achtervork en ingrepen aan het blok (-2,5 kg) weegt de nieuwe Scrambler 4 kg minder dan het uitgaande model.
Centraal in de Scrambler hangt de gekende 90° luchtgekoelde V-twin met een cilinderinhoud van 803cc. De tweeklepper levert een topvermogen van 73 pk bij 8.250 tpm en een maximum koppel van 65,2 Nm bij 7.000 tpm. Daarmee beschikt de nieuwe Icon over exact dezelfde cijfers als het uitgaande model, maar is hij nog steeds 2 pk minder sterk dan het 2014-model. Met dank aan Europa. Ducati hertekende de lijnen van de Icon subtiel waardoor de Scrambler er nog steeds tegelijkertijd retro en modern uitziet. Een designspagaat die slechts zelden met succes wordt uitgevoerd, maar hier wonderwel geslaagd is. Beetje spijtig is dat de achtervering verhuisde van de zijkant naar het midden van het frame, waardoor de zo typerende Scrambler-look ietsje aan kracht inboet.
De Icon is standaard verkrijgbaar in geel, zwart en rood, maar kan voor slechts 290 euro eigenhandig omgebouwd worden naar een van de zes andere beschikbare kleuren. De tankcover, het voorspatbord, het kapje achter het zadel, de kleurstickertjes op de wielen en het kleurdetail aan de koplamp worden dan vervangen. Binnen een goed half uur is de ombouw een feit en heb je dus een Scrambler in een andere kleur.
Hoog tijd om de nieuwe Scrambler aan de tand te voelen. Nog voor je ook maar één meter gereden hebt, merk je al een aantal verschillen. De nieuwe Scrambler voelt wat smaller aan en lijkt daardoor ook lichter. Verder is het natuurlijk het volledig nieuwe 4,5 inch tft-dashboard dat opvalt. Het mooie dashboard geeft veel en heldere informatie, en maakt deel uit van het totaal nieuwe elektronicapakket van de Scrambler. Voor het eerst gebruikt Ducati op de Scrambler 800 immers een ride-by-wire-systeem, en die drie magische woorden openen steeds een wereld van digitale wonderen. Zo ook hier. Met een viervoudig instelbare tractiecontrole, twee rijmodi (Road en Sport) en optioneel beschikbare connectiviteit met je smartphone is ook deze Duc weer helemaal bij de tijd.
Onze eerste kilometers voeren ons door het mooie centrum van Valencia en dat is een ideale eerste test voor de Scrambler. Daarbij is de veel lichter te bedienen koppeling een grote verbetering. Maar ook de zesbak verdient een pluim. Die laat zich nauwkeurig en vlot bedienen, en dat is tijdens een stadsrit natuurlijk extra aangenaam. Aan het inwendige van het blok werd niet al te veel veranderd. Maar door onder meer de 1,5 kg lichtere koppeling voelt het blok toch wat vinniger en fijner aan. De gasreacties zijn nauwkeurig en gecontroleerd, en de opbouw van het vermogen is aangenaam en toch voldoende sportief. Van zodra de digitale toerenteller de vijf passeert, komt de luchtgekoelde Italiaan echt tot leven en loopt de twin mooi vlot door naar z’n volle vermogen van 73 pk bij 8.250 toeren. Opvallend is dat de initiële gasaanname door het ride-by-wire-systeem fel verbeterd werd, waardoor trage manoeuvres vlotter verlopen dan voorheen. Dat is vooral voor opstappers erg belangrijk.
Wanneer we voor het tweede deel van de test het drukke stadverkeer inruilen voor prachtige wegen met veel bochten, zijn de sportieve genen van deze Ducati steeds nadrukkelijker aanwezig. Je voelt de V-twin werken zoals dat hoort bij een Ducati. Stilaan gaat het tempo de hoogte in en wordt de inbreng van het rijwielgedeelte belangrijker. En ook hier stelt de Scrambler Next-Gen niet teleur. Het nieuwe frame is lichter, compacter en stijver. En dat voel je. De Duc stuurt vlotter en scherper dan z’n voorganger, daarbij geholpen door de goede Pirelli MT60 RS-banden met dat typische dirt track-profiel. Hetzelfde geldt voor de vering. De basisafstelling is meer dan geslaagd en een grote verbetering ten opzichte van het vorige model. Gecombineerd met het nieuwe zadel voelt de Duc zelfs comfortabel aan en dat was bij de vorige generatie(s) alles behalve het geval.
Met een prijs van 10.990 euro is de nieuwe Ducati Scrambler Next-Gen Icon niet de goedkoopste, en pakweg 3.000 euro duurder dan een vergelijkbare Yamaha XSR700. Maar voor dat bedrag haal je wel een erg leuk uitziende en goed rijdende Ducati in huis. Deze nieuwste versie van de Scrambler rijdt beter dan de vorige, is fraaier afgewerkt en beschikt over een up-to-date elektronicapakket. Bovendien kan je je machine in een fractie van tijd ombouwen naar een andere kleur. Dat lijkt misschien een gadget, maar is het niet. De mogelijkheid om te kunnen personaliseren is bij dit type motorfiets heel belangrijk. En Ducati heeft daar handig op ingespeeld en maakte van de nieuwe Scrambler een heel kleurrijke persoonlijkheid.
Mogelijkheid tot personaliseren, looks, afwerking
Menustructuur elektronica
MOTOR
Type: luchtgekoelde 90° V-twin, desmo
Cilinderinhoud: 803cc
Boring x slag: 88 x 66 mm
Compressieverh.: 11:1
Koppeling: natte meerplaatskoppeling
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 73 pk @ 8.250 tpm
Maximaal koppel: 65,2 Nm @ 7.000 tpm
ELEKTRONICA
Motor: tractiecontrole, rijmodi
Rijwielgedeelte: bochten-ABS
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen Trellisframe
Vering voor: 41mm-telescoopvork
Stelmogelijkheden: geen
Vering achter: Kayaba-demper zonder link
Stelmogelijkheden: veervoorspanning
Veerweg v/a: n.n.b.
Rem voor: enkele semizwevende 330 mm-schijf met radiale vierzuigerremklauw
Rem achter: enkele 245 mm-schijf met enkelzuigerremklauw
Banden v/a: Pirelli MT 60 RS, 110/80 R18 / 180/55 R17
AFMETINGEN
Rijklaargewicht: 185 kg (Nightshift: 191 kg)
Balhoofdhoek: 24°
Inhoud benzinetank: 13,5 liter
wielbasis: 1.449 mm
naloop: 108 mm
PRIJS
België: € 10.990