avatar Gijs GilisGijs Gilis    08 jun 2022, 3:24    0   

Haantjesgedrag. Meer is de Kawasaki Ninja H2 SX SE eigenlijk niet. Een showcase van wat Kawasaki kan maken. Een machine die zo over-the-top is dat het geweldig wordt. Een sneer naar andere motorfabrikanten die het moeten stellen zonder supercharger. Het laten zien wie het mannetje is, het dominante type, de opschepper. En dat is ze gelukt, want de Ninja H2 SX SE is een sensatie op wielen.

Met de deur in huis

Het Sport Tourer-segment van Kawasaki is flink gevuld. Beginners vinden hun gading op de Ninja 650, gevorderden op de Ninja 1000SX en mensen met een dikke portefeuille op de Ninja H2 SX (SE). Meteen beginnen met de prijzen dan maar? De Ninja H2 SX kost 25.149 euro en de door ons geteste H2 SX SE, met elektronische vering en Brembo Stylema’s vooraan, 28.299 euro. En tel daar nog eens 849 euro bij voor de Tourer Edition Kit met zijkoffers en luxe binnentassen. Een behoorlijke som geld dus, met meteen aan het begin van dit artikel al een kooptip. Ga voor de SE. Altijd. De elektronische veren en Brembo’s werken bijzonder goed, dus het is de flinke meerprijs waard. We verwachten ook dat mensen die in dit segment shoppen bijna allemaal kiezen voor de SE, met alle mogelijke opties. Als je ervoor gaat, doe het dan meteen goed.

De SE-versie in één foto samengevat: elektronische Showa-vering en Brembo Stylema’s.

Slimme supercharger

Bij Kawasaki hebben de ingenieurs zich in ieder geval niet ingehouden. Werkelijk alles wat er op een motor van dit kaliber kan geplaatst worden, zit er ook op. Schrijven jullie mee? Bochtverlichting, launch control, motorremcontrole, quickshifter, assist & slipperkoppeling, tractiecontrole in drie standen, verschillende rijmodi, cruisecontrol en… een supercharger. Dat laatste is natuurlijk reden nummer 1 waarom je voor de H2 SX SE zou kiezen. Of in ons geval: waarom het een interessante machine is. De unit is namelijk geen alledaagse supercharger, zoals je die kent op bijvoorbeeld auto’s. Op een motorfiets heb je een veel beperktere ruimte om zo’n ding te plaatsen, dus moesten ze bij Kawasaki slim aan het werk gaan.

Een wirwar van frame, uitlaten, bodypanelen en een verstopte supercharger.

Afblaasklep als soort van wastegate

We kunnen een half magazine vullen met info over de supercharger, maar doen dat niet omdat het systeem, hoewel licht aangepast voor de H2 SX (SE), al gekend is van de H2 en Z H2. Toch enkele leuke feitjes over dit exemplaar. Een supercharger gaat in de meeste gevallen gepaard met een intercooler om de aangevoerde lucht af te koelen. Koude lucht is namelijk beter voor de verbranding dan warme lucht. In het geval van de Ninja H2 SX is het plaatsen van een intercooler niet interessant door plaatsgebrek, extra gewicht en extra kosten. Dus wordt de supercharger gekoeld door olie en is de inlaatkamer gemaakt van erg stijf aluminium, dat de lucht beter koel kan houden. Een tweede leuk weetje is dat deze supercharger een afblaasklep heeft om de te hoge druk in de inlaatkamer af te laten. Wanneer de gasklep plotseling wordt gesloten, laat de ECU overtollige druk uit de kamer ontsnappen om te voorkomen dat de schoepen gaan schommelen. Het resultaat is een luid gesjirp, net zoals een wastegate bij een turbo.

Extra kick van supercharger

In de praktijk krijg je een vermogen van 200 pk en 137 Nm koppel. Dat vermogen is tegenwoordig, hoe vreemd het ook klinkt, niet meer bijzonder. Het koppel is wel een stuk hoger dan bijvoorbeeld een ZX-10R, die (ook) 203 pk levert en 115 Nm bij 11.400 tpm. Bovendien bereikt de Ninja H2 SX, dankzij z’n supercharger, zijn maximumkoppel al bij slechts 8.500 tpm. Daardoor heb je een middengebied dat zijn gelijke niet kent. Vanaf ongeveer 5.000 tpm voel je de extra kick van de supercharger, die zorgt voor een gecontroleerde, maar bijzonder intense trekkracht. Dat alles zo stabiel blijft, heeft te maken met het stijve chassis dat perfect weet om te gaan met dit surplus aan power. Daardoor heb je de boel steeds goed onder controle, zelfs bij volgas in lage versnellingen. De goed werkende tractie- en wheelie controle houden het voorwiel veilig aan de grond zodat je na een haarspeldbocht ongegeneerd in eerste versnelling volgas kunt doortrekken. Sensaties gegarandeerd!

Sjirp sjirp

Meestal is de trekkracht een van de belangrijkste eigenschappen die motorrijden zo verslavend maken. Bij de Ninja H2 SX SE is dat niet anders, maar het eerdergenoemde gesjirp van de afblaasklep is nog verslavender dan iedere kronkel perfect aansnijden op de Col de la n’Importe Quoi. Vol aanstormend op een bocht, hard in de remmen en al quickshiftend afschakelen terwijl het gefluit je rond de oren vliegt. Een auditief genot dat zijn gelijke niet kent. Brutaal, bijzonder en begeesterend.

Niet de meest elegante foto van de H2 SX SE. De uitlaatpijp mocht wat extravaganter.

Doorhalen bij 200 km/u

En dan hebben we het nog niet gehad over de immense powercurve die op je losgelaten wordt als je vol mag gaan op de onbeperkte stukken van de Autobahn. Over snelheden onder de 200 km/u maken we zelfs geen woorden vuil. Het is wat er gebeurt boven die dubbele 100 wat pas écht impressionant is. Van 200 tot 250 km/u in een vingerknip, om dan zonder ook maar enige moeite door te draven tot 300 km/u. Die tikten we net niet aan, want we moesten door druk verkeer de strijd staken bij 280 km/u. Dan horen we je al denken, “dat is wel nog 20 km/u meer.” Dat klopt, en daar heb je nog heel wat extra afstand voor nodig, maar de Ninja H2 SX SE klimt zo snel in snelheid dat het een kwestie van seconden was. Een adrenalinerush tot en met. Alsof het nog straffer kan, dit nog. Tijdens al die topsnelheidruns maakte de Kawasaki geen één keer een vreemde beweging of geraakte hij in onbalans. Geen één keer. Zelfs niet op slechte asfaltstukken.

Rijke uitrusting = veel kilo’s

Door alle technologie aan boord, legt de Kawasaki wel flink wat kilo’s in de weegschaal. 267 eenheden om precies te zijn, en dat voel je als je de machine te voet moet manoeuvreren. Door de lage bouw en het smalle stuur ben je met andere woorden tevreden als je hem weer veilig gestald hebt. Eenmaal aan het rijden, merk je dat je heel wat kilo’s moet meezeulen, maar storen doet het niet. Dat komt door verschillende dingen. Allereerst is de motor sterk genoeg om dat gewicht te verhullen. Ook de remmen zijn op hun taak berekend en zijn gewoonweg supergoed. Veel kracht, goede feedback en een algemeen vertrouwenwekkend gevoel. Tot slot, het bochten nemen, maar daar helpt het sterke chassis om alles in het gareel te houden. Om je een idee te geven, slaagden we er enkele keren in om de voetsteuntjes aan de grond te rijden tijdens de testdag in de Eifel. Dat zeggen we niet om op de een of andere manier op te scheppen, maar wel om aan te tonen dat de Ninja H2 SX SE graag gepusht wordt en dus niet alleen gemaakt is om snel rechtdoor over de Autobahn te knallen.

Het gemak van een elektronische vering

De elektronische Showa-vering doet ook zijn duit in het zakje, door wegoneffenheden te filteren die je met een conventionele vering allemaal wel voelt. Het recept werkt subliem en kun je trouwens instellen zoals je wilt; hard of comfortabel, met zijkoffers, passagier of alleen,… Afijn, we kennen het ondertussen wel. De reden waarom een elektronische vering op dit type motor extra interessant is, is omdat de machine zeer waarschijnlijk voor allerlei diverse ritten zal gebruikt worden. Een comfortabele rit met je partner, een snelle rit door Duitsland, een circuitdag, een weekend weg met de koffers,… Dankzij het gemak van het instellen van de elektronische vering, weet je gewoon dat je altijd de juiste setting hebt. En dat werkt. Zowel voor je rijtechniek als voor je gemoed. Onderschat die laatste factor niet.

We zien nog plaats voor een extra knopje rechts onder de startknop.

Snelle ronde plus en min

Tijd voor een snelle ronde plus- en minpunten. Klaar? Start! Plus: de Ninja H2 SX is uitgerust met een radargestuurde adaptieve cruisecontrol, maar vind je dat geen fijn systeem, dan kun je het systeem ook instellen als normale, niet-adaptieve cruisecontrol. Min: je keuze wordt niet onthouden, dus moet je iedere keer weer de adaptieve afzetten. Plus: een geel driehoekje verschijnt in je zijspiegel als er iemand in je dode hoek zit. Nog een plus: hij heeft launch control! Min: het design is nogal uitgesproken, wat ook hoort voor zo’n geavanceerde machine, maar hij is slechts beschikbaar in één kleur. En als groen met zwart je ding niet helemaal is, heb je pech. Plus: de zitpositie is sportiever dan comfortabel, maar wel comfortabel genoeg om de ganse dag sportief te rijden. Die zin moet je mogelijks opnieuw lezen om hem door te laten dringen. Min: het windscherm houdt voldoende wind van je borst, maar lanceert vliegjes en anders gespuis knal op het scherm van je helm. Daardoor zijn we meermaals extra moeten stoppen om de helm weer zuiver te maken omdat ons zicht geblokkeerd was door uiteengespatte insecten.

Bijna onzichtbaar weggewerkt ‘oog’ voor de adaptieve cruisecontrol en front assist.

Conclusie

In de mensenwereld kunnen haantjes twee typen zijn: bloedirritante lui met een veel te grote mond, of aardige, charmante en charismatische figuren. Trekken we de vergelijking naar de motorwereld en in dit geval dus de Kawasaki Ninja H2 SX SE, dan behoort die puur qua uiterlijk en uitrusting tot de eerste categorie. Een schreeuwend design met groene ‘supercharged’-letters, veel agressie en een uitgesproken voorkomen. Maar ga je ermee rijden, dan merk je al heel snel dat hij ook levert wat hij verkondigt. De Ninja H2 SX SE is een technologisch hoogstandje in het sportieve toersegment. Hij zit volgepropt met bruikbare elektronica en levert ongeziene rijprestaties. Van de nooit afnemende trekkracht tot het ultrastabiele rijwielgedeelte. De Kawasaki Ninja H2 SX SE is met recht en reden een haantje, maar wel eentje die sjirpt.

Fotografie: Pien Meppelink

Technische gegevens Kawasaki Ninja H2 SX SE

MOTOR    

Type: vloeistofgekoelde vier-in-lijn, supercharger

Cilinderinhoud: 998cc

Boring x slag: 76 x 55 mm

Kleppen/cilinder: 4

Compressieverh.: 11,2:1 

Carburatie: elektronische injectie

Koppeling: natte multiplaat

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: ketting

PRESTATIES    

Maximaal vermogen: 147,1 kW (200 pk) @ 11.000 tpm

Maximaal koppel: 137,3 Nm @ 8.500 tpm

ELEKTRONICA   

Motor: rijmodi, adaptieve cruisecontrol, quickshifter

Rijwielgedeelte: tractiecontrole, Hold Assist, Collision Warning

RIJWIELGEDEELTE    

Frame: stalen trellisframe

Vering voor: 43 mm UPSD

Stelmogelijkheden: volledig instelbaar (elektronisch)

Vering achter: monoshock

Stelmogelijkheden: volledig instelbaar (elektronisch)

Veerweg v/a: 120/139 mm

Rem voor: 320mm remschijven met vierzuigerklauw

Rem achter: 250mm remschijf met tweezuigerklauw

Banden v/a: 120/70 R17, 190/55 R17

MATEN & GEWICHTEN  

Wielbasis: 1.480 mm

Balhoofdhoek: 24,7°

Naloop: 103 mm

Zithoogte: 835 mm

Rijklaargewicht: 267 kg 

Tankinhoud: 19 liter

PRIJS & INFO  

Prijs België: € 28.299

Prijs Nederland: € 31.049

Importeur: Kawasaki

Internet: www.kawasaki.be

Geef een antwoord