Eerste test Mash Belena 300 & 125: Mash gaat maxi

Het Frans/Chinese Mash kenden we tot nu vooral van lichte motorfietsen en 50cc-scooters. De verrassing was dan ook groot toen er een uitnodiging in onze mailbox verscheen over een test met de Belena. Twee maxiscooters, in 125 en 300cc, die een nieuw koperspubliek naar het merk moeten trekken. We reden er een dag mee in Nederland.

Onmisbare DRL’s

Waar Mash de meeste van haar modellen ontwerpt in Frankrijk en laat assembleren in China, gingen ze voor de Belena een samenwerking aan met Zhejiang Riya Motorcycle. Voor ons een onbekende Chinese motorfabrikant, maar wel eentje die een zeer gelijkaardige scooter in het gamma heeft zitten. Mash doopte hem de Belena, wat vernoemd is naar de Franse stad Beaune waar Mash is opgericht. Dat het een scooter is met een eigen gezicht, mag duidelijk zijn. Kijk eens naar die grote DRL’s vooraan. Bovendien zijn die ledstrips ook goed zichtbaar vanaf de zijkant, want zeker niet onbelangrijk is voor de veiligheid. Het geeft de Mash Belena een heel eigen gezicht. Sommigen vinden het misschien te veel van het goede, maar naar onze mening is het net stijlvol gedaan zonder het design in het extreme te trekken.

Achteraan net een Kymco

Ook de rest van de Belena ziet eruit zoals een moderne maxiscooter eruit moet zien, waarbij het achterlicht zo lijkt gekopieerd te zijn van een Kymco AK 550. Mooi en sportief, dat dan weer wel. Het moderne uiterlijk wordt niet doorgetrokken in het dashboard. Dat is vrij basic, met twee grote analoge tellers en een klein kleurenschermpje ertussenin. Geen tft dus. De kofferruimte is verlicht, maar een intergraalhelm past er niet in. Los daarvan is er best veel plaats om je laptop, lunchpakket en extra regenjas in kwijt te kunnen.

Kleine voetenruimte

Het grote zadel zit lekker zacht. Zachter dan andere maxiscooters, met wat lijkt op een extra laagje zacht schuim bovenop de ‘harde’ schuim. De ruggensteun mocht wel iets meer naar achteren staan voor onze 1m90, want nu is de beenruimte nogal beperkt. Niet dat we opgeplooid zitten, maar we hebben al op ruimere scooters gezeten. Ook de voetenruimte is karig. Er is voldoende plaats om onze 44 neer te planten, maar veel bewegen zal niet lukken. Niet dat dat nodig is…

Niet zo luide luidsprekers

Dé grote verrassing zijn echter de ingebouwde speakers aan je schenen. Daarmee kun je via bluetooth je favoriete beats droppen terwijl je aan het rijden bent. Vooral leuk voor wat jongere rijders, maar verwacht niet dat je de hele binnenstad ermee aan het dansen krijgt. De luidsprekers zijn nogal basic qua geluidskwaliteit. Bovendien werkte de bluetoothverbinding en FM-radio niet op een testmodel, terwijl dat op een andere machine probleemloos ging.

In het gareel

Het valt op dat de Belena een mooi afgewerkte maxiscooter is, maar rijdt die ook goed? We starten op de 300cc-versie. Het motorblok draait soepel en vlot, heeft geen storende trillingen en presteert prima. Zo goed zelfs dat bij volgas vertrekken vanaf stilstand de tractiecontrole aanschiet op kurkdroog asfalt. Eerder een té bemoeizuchtige TCS, lijkt ons. Ook de remmen en het rijgedrag van de Belena 300 bevallen prima, zonder meer. Niet beter of slechter dan moderne maxiscooters van andere merken. Gewoon, mooi in het gareel. Ook de windbescherming is goed. Je hoofd zit wel in de wind, wat normaal is, maar het scherm is niet instelbaar.

Zenuwachtigere 125cc

Eenmaal overgestapt op de 125cc-versie, die uiterlijk identiek is aan de 300, verwachten we weinig verschil met de 300. Maar dat vooroordeel is mis. Uiteraard kun je het gebrek aan kracht niet vergelijken. Toch missen we wat punch in het middengebied als we de Belena 125 matchen met andere 125cc-scooters. Het grote verschil zit hem in het rijgedrag. De 125 stuurt veel zenuwachtiger en minder stabiel dan de 300, wat komt door een kortere achterbrug. Het interessantste aan beide scooters zijn echter de prijzen. De Belena 125, verkrijgbaar in zwart, blauw of grijs, kost 3.599 euro. De 300cc-versie, enkel te koop in het zwart, 4.599 euro. Dat zijn zeer scherpe prijzen, al helemaal omdat ze 3 jaar garantie hebben.

Foto’s: Pien Meppelink

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.