avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    20 sep 2020, 11:08    0   

Alleen Elvis blijft bestaan en dat betekent jammer genoeg ook dat iconische mono’s zoals de Yamaha XT500 of Honda Dominator geen eeuwig leven beschoren was. Deze zware mono’s gaven kleur aan een groot stuk van de motorgeschiedenis. Er is echter hoop op meer. Kan de nieuwe Mash X-Ride 650 de klasse van de dikke mono’s nieuw leven inblazen?

De nieuwe Mash X-Ride: voorliefde voor bochten

Mix

Toegegeven, iconische mono’s als de XT en Dominator zijn doorgegroeid naar respectievelijk een 600 en een SLR, maar het zijn wel degelijk de basisversies van deze motoren die in het collectief geheugen verder leven. Het weze Mash vergeven dat ze zich qua stijl enerzijds baseren op de lijnen die de XT ooit uitzette en qua motorblok letterlijk zeer goed naar dat van de Dominator keken. Dat is zelfs een goede zaak.

De X-Ride 650 is dus een beetje een mix van de twee grootheden, maar anderzijds ook een moderne motorfiets. Met als belangrijkste kenmerken het ABS en een startknop in plaats van een kick die voor een gebroken kuitbeen kan zorgen. En vooral een blok dat zich met 40 pk bijzonder veelzijdig en bruikbaar toont. Dat blok is de kern waarrond Mash een bijzonder knappe motorfiets bouwde, inclusief een meer dan degelijke ophanging en knappe goudkleurige velgen.

Kwaliteitscheck

De X-Ride is bovendien een motor die op het vlak van prijs-kwaliteit niet of nauwelijks te kloppen is. Dat kan net zo goed in je gezicht ontploffen, want een erg straffe prijs zou kunnen suggereren dat je op het vlak van kwaliteit niet al te veel moet verwachten. Niet zo bij de Mash X-Ride. Ontworpen in Frankrijk en gebouwd bij de mannen van Shineray in China. Geen kleine jongens, maar een bedrijf dat een ijzersterke reputatie heeft en in een niet al te ver verleden zelfs een MX1 motorcross team sponsorde. Met de kwaliteit zit het snor. Maar hoe rijdt ie?

Op verkenning in het drielandenpunt

Mash 2.0

De X-Ride is zo goed afgewerkt dat ze bij Mash de term Mash 2.0 in de mond mogen nemen. Terecht zo lijkt ons. LED koplamp en knipperlichten, goed werkende schijfrem voor en achter, ABS dat achteraan (gemakkelijk) uitschakelbaar is en volgend jaar komt er een Euro5 model. Wie goed naar de koplamp kijkt, ziet dat er een X-patroon in waar te nemen is. Leuke knipoog naar de typenaam. En er is meer, er komt ook een X-Ride met een 21 inch voor- en 18 inch achterwiel. Helemaal in de stijl van de adventure trails.

De LED-koplamp verwijst ook naar de ‘X’ uit de typenaam

Souplesse

De ‘Classic’ versie die we testten in het drielandenpunt van Nederland, België en Duitsland, doet het met een 17-duims wiel voor- en achteraan. Dit is dus een motor met focus op de openbare weg, maar die dankzij zijn bouw en de banden toch ook een uitstap op het onverhard aankan. Dat konden we proefondervindelijk vaststellen. De souplesse van het blok en de ergonomie van de X-Ride zorgen ervoor dat je ook met deze versie vlot onverharde wegels in kunt duiken. Voor wie zijn een voorliefde heeft voor off-road, kan dat alleen maar doen dromen van wat de broer met grotere wielen en andere ophanging zal bieden.

Tandje bij?

Wij focusten ons net als Mash dus op de openbare weg. Op de Limburgse hellingen en slingers zijn stuurkwaliteiten en soupplesse onderin van het grootste belang. Dat heeft de X-Ride allemaal in huis. Ondanks de brede 120 voorband, stuurt de motor erg gemakkelijk en hij is bijzonder stabiel. De 320 mm enkele remschijf met een vierzuigerklauw biedt kordate maar doseerbare remkracht.

Stabiliteit in combinatie met het typische mono-karakter, betekent dat je breed grijnzend van de ene bocht naar de andere rijdt.

Mash gebruikte het frame van de Adventure 400R als basis voor deze X-Ride. In deze 650 groeit het frame uit tot een belangrijk onderdeel van een homogeen totaalpakket: het rijwielgedeelte biedt een bijzonder stabiel bochtengedrag, maar tegelijk stuurt de X-Ride als een fiets. In combinatie met het typische mono-karakter, betekent dit dat je breed grijzend van de ene bocht naar de andere rijdt. Omdat de topsnelheid op dit soort motoren irrelevant is, zouden we zelfs durven opteren om de eindoverbrenging nog iets korter te maken. Tandje of vier bij achteraan en eentje minder vooraan en de souplesse van de X-Ride krijgt er meteen ook een speels kantje bij.

Vlot accelereren met de soepele mono

Zitje voor iedereen

De Mash heeft trouwens een zithouding die geschikt is op spielerei. Een breed off road stuur met een ontspannen houding voor de romp en een comfortabele hoek in de knieën. Mash hield het zadel bewust eerder dun om een lage zithoogte bieden en goede controle te garanderen aan rijders die niet vooraan stonden toen de beenlengtes uitgedeeld werden. Toch voelt de X-Ride niet klein aan. Mooi zo.

De zithouding is sportief maar comfortabel

Meer dan een motor

De afwerking is goed en de uitrusting voldoet aan alle noden die je hebt. Het ware leuk geweest mocht er op de kleine toerenteller een rode zone aangeduid zijn. Niet dat je op deze motor met de toerenbegrenzer moet flirten, maar het is gewoon leuk te zien in hoever je kunt gaan. De piek van 40 pk wordt bereikt bij 6.000 opm, vermoedelijk begint de rode zone net voor de 7.000 opm.

Omdat het bij de X-Ride ook om stijl gaat, heeft Mash trouwens nog een ruime kleding collectie opgebouwd. De helm die we tijdens deze test droegen, maakt daar deel van uit. Maar er zijn ook een boel jassen en heel wat vrijetijdsspullen.

Het dashboard is simpel maar goed afleesbaar

Alle hokjes aangevinkt

Na een halve dag bochten pikken en stoeien op Limburgse heuvels, hebben we de Mash X-Ride leren kennen als een motor met heel wat gaven en nauwelijks gebreken. De uitrusting is basic, maar dat precies wat het moet zijn op dit type motoren. Je hebt hier geen tractiecontrole of rij-modi nodig. Het vermogen is altijd beheersbaar en een breed elektronica pakket past bij een dikke mono als een fitness abonnement bij Maggie De Block: leuk om te hebben, maar wellicht wordt het nooit gebruikt.

een breed elektronica pakket past bij een dikke mono als een fitness abonnement bij Maggie De Block: leuk om te hebben, maar wellicht wordt het nooit gebruikt.

Mash houdt het op al zijn motorfietsen basic, maar met de X-Ride voegen ze aan de aanpak ook nog wat extra stijl, karakter en pit toe. Als je dan toch terugkeert naar de essentie van de dikke mono, kun je dat inderdaad maar beter in stijl doen. Mash heeft dat heel goed begrepen. Belangrijker nog is het feit dat deze zeer betaalbare motor ook uitstekend rijdt. Hij doet exact wat je er van verwacht en voegt daar nog een garantie op rijplezier aan toe. Uiteindelijk is motorrijden kernachtig samen te vatten. Je wilt je vlot verplaatsen, plezier beleven aan het rijden en liefst ook nog een glimlach op je lippen krijgen als je naar de motor kijkt. Bij de Mash X-Ride Classic worden alle hokjes aangevinkt.

Foto’s: Pien Meppelink en Tom Haanstra voor Target Press

Meer weten over de Mash X-Ride 650?

Glimlach? Check.

Bekijk hier de uitgebreide fotogallerij van deze test

Geef een reactie