avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    20 aug 2021, 10:29    0   

De Moto Morini XCape is de eerste ‘moderne’ Morini die van de band rolt nadat het legendarische Italiaanse merk in handen kwam van de Chinese Zonghneng Vehicle Group. Wij konden het preproductiemodel als een van de eersten nu al testrijden. Spoiler allert: we konden de Morini op geen noemenswaardige tekortkomingen betrappen. Ga er maar vanuit dat de finale versie die eind september op de Beneluxmarkt gebracht wordt door kersvers invoerder MotoMondo, zal beantwoorden aan de bevindingen die we hier neerpennen.

Vertrouwenwekkend vermogen

De Moto Morini XCape heeft een aangenaam blok dat niet bijzonder krachtig is – zelfs niet naar middenklasse tweecilindernormen – maar onder zo goed als alle omstandigheden genoeg vermogen biedt. Vooral de 56 Nm die vlot en vroeg vrijgegeven wordt, zorgt ervoor dat het zeer gemakkelijk rijden is met de XCape. De gasrespons is opvallend vlot en de motor is goed doseerbaar. Dat geeft vertrouwen en het zorgt er ook voor dat je van bij het begin de Morini goed onder de knie hebt. Bovendien is de standaard veerafstelling goed en de zithouding ontspannen. De knoert van een 50mm-voorvork is trouwens volledig instelbaar.

Ode aan weleer

Stilistisch zit het meer dan snor. Al valt over geuren en smaken niet te redetwisten, het kan niet ontkend worden dat de Moto Morini er goed uitziet. Bovendien zijn details zoals de Italiaanse kleuren onder het logo op de tank en het gebruik van de adelaars uit het MM-logo op het blok en de kuip, mooie verwijzingen naar de geschiedenis en de afkomst van het merk.

Evenwichtig totaalpakket

Een joekel van een tft-scherm (7 inch!) toont duidelijk alle info. Via de bediening aan de linkerstuurhelft navigeer je door de instellingen en zo stel je ook een van de twee rijmodi in. We maakten gretig gebruik van de offroadmodus waarbij je het ABS achteraan kan uitschakelen. Geen overbodige luxe, want tijdens deze test op het 13 hectare grote domein van MotorPark en in de ruime omgeving daarvan, werd de XCape op heel wat vlakken op de rooster gelegd. Rechtstaand voor offroadgebruik voel je dat Morini de motor erg smal gebouwd heeft in het midden, waardoor je ook op onverharde ondergrond een goede controle hebt. Zijn grootste troef is ontegensprekelijk zijn gebruiksgemak. Morini gebruikt onderdelen van hoog aangeschreven merken zoals de volledig instelbare Marzocchi-vork en Brembo-remmen. Het is de verdienste van de Italo-Chinezen dat ze een evenwichtig totaalpakket gemaakt hebben een zeer breed publiek zal bereiken. Zowel een ervaren avonturier als een beginnend motorrijder zal de XCape op prijs stellen.

Conclusie

De XCape zou wel eens het model kunnen zijn waarmee Morini zich weer in de kijker rijdt. Het segment waarin de nieuwe twin zich bevindt, is in volle expansie. En terecht. Je hebt geen 1.200cc nodig om echt avontuurlijk met een motor te rijden. Integendeel. En dat het allemaal wat minder kost, daar kan niemand bezwaar tegen hebben.

LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN MOTOR MAGAZINE N° 8

Meer Morini? Lees ook: Bridgestone Classics: Moto Morini 3½ Sport vs Ducati 500 Sport Desmo vs Ducati Pantah 600 SL vs Laverda 750 SF

Technische gegevens

Bekijk alle foto’s van de Moto Morini XCape