avatar Mattijs De LeeMattijs De Lee    19 okt 2020, 17:03    0   

Met de SK-modellen pakte het Franse Orcal eerder dit jaar uit met een dubbele primeur voor het merk: voor het eerst géén klassieke stadsmotor geïnspireerd door de jaren zestig en voor het eerst een blok met een cilinderinhoud groter dan 125 cc. Dat vraagt om een test. Dus trokken we op een koude woensdagochtend naar staminee ’t Stamkroegske in Muizen om er zowel de SK01 als de SK03 aan een ritje doorheen de Brabantse heuvels te onderwerpen .

Niet enkel meer klassiek

Wie Orcal kent – en dat zullen niet overdreven veel mensen zijn – denkt waarschijnlijk aan lichtgewicht eencilinders met een klassieke uitstraling die heel erg toegankelijk zijn. Niet alleen vriendelijk voor de portefeuille, maar ook uitstekend transport voor mensen die vlot en stijlvol door de stad willen geraken en niet meer dan dat nodig hebben. Wel: dat klopt nog steeds allemaal.

Behalve het woord ‘klassiek’. Met de SK01 en SK03 gooien de Fransen het eens over een andere boeg en kiezen ze voor een lichtgewicht roadster met een naked streetfighter styling, scherpe lijnen en een véél modernere uitstraling dan we gewend zijn. Orcal voegt deze SK-lijn toe aan haar gloednieuwe segment getiteld Distinction. We vermoeden dat dat vooral slaat op de aanzienlijke breuk met de klassieke stijl die ze tot nog toe vooropstelden. Uiterlijk is een vergelijking met gevestigde waarden zoals de lichtste Z-modellen van Kawasaki of CB’s van Honda niet vergezocht. Of die vergelijking ook opgaat wat betreft prestaties, dat ontdekken we zo dadelijk.

Identieke tweeling

We stappen eerst op de SK03. Een uiterst willekeurige beslissing die we alvast níet maakten op basis van uiterlijk, want in een eerste oogopslag zie je nagenoeg geen verschil tussen de Orcal SK01 en de SK03. Enkel het opschrift onder het zitje verraadt het model waarmee je op pad bent. Beiden hebben dezelfde wielbasis en grondspeling, dezelfde wielen met dezelfde remmen, identieke zadelhoogte en ook de zithouding is compleet gelijk. Opvallend is de fraaie uitlaat. Geen saaie, logge kolos van een einddemper, maar wel een subtiel en enigszins gedurfd ontwerp met dubbele uitlaatpijp dat meteen heel wat karakter toevoegt aan de uitstraling. Met een fris knetterend en zelfs enigszins sportief geluid uit die dubbele pijp trekken we de baan op.

Goede keuze, die dubbele uitlaatpijp

Wendbaar lichtgewicht

Met zijn 292 cc is de SK03 de eerste Orcal die buiten de A1-categorie valt en op die manier toch een zekere mijlpaal zet voor het merk. Die eerste poging is zonder meer geslaagd te noemen. De eencilinder is erg stabiel en produceert nauwelijks trillingen, wat voor een erg comfortabele rijervaring zorgt. Het is een compacte motorfiets en je zit zelf ook redelijk compact gezien de relatief hoge voetsteunen in combinatie met het stuur dat redelijk naar voor staat en de bolle tank. Die zithouding complementeert dan wel weer goed het rijgedrag. Het is een stabiele machine die wendbaar, speels en lichtvoetig aanvoelt. Het zwaartepunt ligt laag en dat gecombineerd met het lichte gewicht van 163 kg zorgt dat ervoor dat je hem probleemloos van bocht naar bocht werpt.

Weinig power voor veel rijplezier

Piekprestaties van dit blokje zijn 27,5 pk en 26 Nm koppel, beiden bij 8.500 tpm, en dat voelt aan zoals je mag verwachten van een merk met deze naam. Het is ruim voldoende om dagelijks mee op pad te gaan, en de gasrespons is vinnig genoeg om in te spelen op wispelturig stadsverkeer. Op de secundaire wegen beleven we dan weer, onder andere dankzij die compacte zithouding, enorm veel plezier om het onderste uit de kan van deze SK03 te halen. Het is een mythe dat je waanzinnig veel power nodig hebt om te genieten van motorrijden. Dat is met deze SK opnieuw bewezen. Alhoewel…

Stapje achteruit

Na een eerste twintigtal kilometer stappen we over naar de SK01. Zoals verwacht is de zithouding exact hetzelfde, maar het verschil in vermogen is opvallend. Nu goed, we trappen hier een open deur in met dezelfde overtuiging als waarop de Antwerpse Operatie Nachtwacht binnenvalt in een vermeend drugskot, want natuurlijk is de SK01 slechts met een 125 cc-blokje uitgerust. Maar met 11 kW piekvermogen en 12,5 Nm maximale koppel is het verschil is aanzienlijk. Vooral meteen na de ervaring met grote broer en omdat het qua gevoel en houding dezelfde motorfiets lijkt. We wisten op het langste rechte stuk 105 KM/u op het display te toveren. Net niet comfortabel genoeg voor een lange rit op de autostrade.

Iets minder punch in deze SK01

Verrassende kwaliteit

Dat gezegd, geniet de SK01 wel van dezelfde kwaliteiten als de grotere versie. Gezien de prijs en de daaraan gekoppelde verwachtingen die je hebt bij een kleine speler als Orcal is de vering vooraan verrassend goed. De USD-vorkpoten geven ook hier dat extra tikkeltje premium-gehalte. Ook de remmen zijn prima voor een motor als deze en dan voornamelijk achteraan, waar het remgevoel erg nauwkeurig is. De LED-verlichting (die je bizar genoeg volledig kan uitschakelen) en de standaard gemonteerde valdoppen dragen ook bij aan de goede prijs-kwaliteitsverhouding van deze twee modellen.

De USD-vorkpoten geven een iets meer premium gevoel

Display en bediening

Datzelfde kwalitatieve gevoel trekt zich niet echt door in de bedieningsknoppen van het stuur, die redelijk goedkoop ogen en aanvoelen. Behalve de gangbare schakelaars kan je met een drukknop links ook schakelen tussen twee rijmodi: Sport of Eco. Het verschil tussen beide modi is nauwelijks merkbaar. Aan de rechterzijde bevindt zich nog een schakelaar om de dubbele pinkers te activeren. Het display is eenvoudig en oogt niet erg modern, maar geeft wel de nodige basisinformatie weer – snelheid, toerenteller via balkjes, tripteller en benzinemeter – aangevuld met een versnellingsindicator. Een uurwerk ontbreekt. De knoppen onderaan staan je toe om te switchen tussen het metrische en het imperiale meetsysteem en om de tripmeter te resetten. Het valt ook op te merken dat het contactslot van de motor nogal ongelukkig geplaatst staat achter het display, wat het niet erg handig maakt om de motor uit te schakelen via de sleutel.

Muziekdoos

We hebben het nog niet gehad over de meest opvallende toevoeging aan deze Orcal SK01 en SK03. Het is gissen naar de reden of de inspiratie erachter, maar de motoren zijn uitgerust met een audiosysteem waarmee je radio of muziek via Bluetooth of USB kan afspelen. Allezsins triggert zulks natuurlijk meteen onze nieuwsgierigheid. Zo komt het dus dat we, eerder door gebrek aan kennis van het systeem dan dat het een bewuste keuze was, muzikaal ondersteund door het zeemzoete Hero van Family of the Year halt hielden bij het eerste stoplicht. Verder valt ook te concluderen dat het ook betrekkelijk chaotisch is wanneer je met z’n vieren opgelijnd aan het rode licht staat te wachten en iedereen uiteraard een compleet ander nummer uit de boxen laat schallen. Vreemde blikken van andere passanten vielen ons te beurt. Op zich is die audio-feature een leuke gimmick, maar ook niet meer dan dat. We kunnen ons echt (maar dan ook echt) niet inbeelden dat iemand hier op een lichte naked motorfiets zonder énige ironische bijbedoelingen gebruik van zou maken.

Het audiosysteem zit geïntegreerd op de tank

Uitstekende beginnersmotorfiets

Orcal is een kleine speler, maar dat houdt hen niet tegen om degelijke producten af te leveren. Met de SK01 en de SK03 zetten de Fransen een goede eerste stap in een voor hun marktverbredende richting. De styling van deze naked motorfietsen is zeker en vast te smaken en met een zachte prijs van 3.899 euro voor de SK01 en 4.499 euro voor de SK03 zijn ze ideale lichtgewicht instapmotoren met een goedaardig, toegankelijk karakter. Als je rijbewijs het als beginneling toelaat, lijkt het voor ons ook een no-brainer om resoluut voor de 300 cc-versie te kiezen. De 03 voelt toch een tikkeltje volwassener aan, en het extra vermogen en de veel hogere funfactor zijn die extra 600 euro zeker en vast waard.

Foto’s: Jonathan Godin

Deze SK03 geniet onze voorkeur.

Technische specificaties

Orcal SK01

Motor – DOHC vloeistofgekoelde ééncilinder, vier kleppen
Cilinderinhoud – 124 cc
Max vermogen – 11 kW @ 9.750 tpm
Max koppel – 12,5 Nm @ 8.000 tpm
Boring x slag – 58 x 47
Compressieverhouding – 12:1
Ontsteking – CDI
Smering – Wet Sump
Versnellingen – Zes
Overbrenging – Ketting
Voorrem – Enkele schijf 300 mm met 4-zuiger remklauw, CBS
Achterrem – Enkele schijf 240 mm met 1-zuiger remklauw, CBS
Voorvering – Upside down telescopische vork, 50 mm diameter
Achtervering – Centrale monoshock met instelbare veervoorspanning
Velg vooraan – 17 inch aluminium gietwiel
Velg achteraan – 17 inch aluminium gietwiel
Banden – Metzeler Sportec 110:70-17 & 150/60-17
Afmetingen – 2.050 x 1.127 x 775 mm
Wielbasis – 1.410 mm
Zithoogte – 810 mm
Rijklaar gewicht – 146 kg
Benzinetankcapaciteit – 15,5 liter

Orcal SK03

Motor – DOHC vloeistofgekoelde ééncilinder, vier kleppen
Cilinderinhoud – 292 cc
Max vermogen – 20,5 kW @ 8.500 tpm
Max koppel – 26,5 Nm @ 8.500 tpm
Boring x slag – 78 x 61,2
Compressieverhouding – 11:1
Ontsteking – ECU
Smering – Wet Sump
Versnellingen – Zes
Overbrenging – Ketting
Voorrem – Enkele schijf 300 mm met 4-zuiger remklauw, CBS
Achterrem – Enkele schijf 240 mm met 1-zuiger remklauw, CBS
Voorvering – Upside down telescopische vork, 50 mm diameter
Achtervering – Centrale monoshock met instelbare veervoorspanning
Velg vooraan – 17 inch aluminium gietwiel
Velg achteraan – 17 inch aluminium gietwiel
Banden – Metzeler Sportec 110:70-17 & 150/60-17
Afmetingen – 2.050 x 1.127 x 775 mm
Wielbasis – 1.410 mm
Zithoogte – 810 mm
Rijklaar gewicht – 163 kg
Benzinetankcapaciteit – 15,5 liter

Bekijk hier een uitgebreide fotogalerij van deze test

Geef een reactie