avatar Mattijs De LeeMattijs De Lee    20 mei 2020, 9:56    0   

Wanneer je enkel nog maar naar een motorfiets kijkt dan schep je automatisch al enkele verwachtingen. Bij de Royal Enfield Classic 500 is dat niet anders. Sterker nog: zowat alles wat we dachten dat we ervan konden verwachten bleek ook te kloppen. Verwacht jij je bij een blik op deze classic aan zorgeloze rustige zomerritjes op landelijke wegen, met een pruttelende soundtrack op de achtergrond en een letterlijk zinderende ervaring waar menig vibrator zijn meerdere in zou moeten erkennen? Je hebt gelijk.

Royal eenvoud

Meer dan zijn verwachtingen hoeft de Royal Enfield Classic 500 ook niet te zijn. Het is een motor ontheven van high-tech en extra’s en dat bevalt ‘m uitstekend. Waar rijmodi, tractiecontrole, handvatverwarming, een TFT-dashboard of, godbetert, cruise control zeker en vast hun nut hebben op de meeste motoren zouden zulke features vreselijk misstaan op de Classic. Dat vonden ze in India ook. Dus blijft het bij de essentie: ontstekingsknop, hoorn, killswitch, lichtschakelaar, pinkerbediening, analoge snelheidsmeter, kilometerteller, klaar. Geen toerenteller, geen elektronisch dashboard, geen benzinemeter, geen tripteller, geen vul maar aan. We krijgen nog net twee waarschuwingslampjes die aangeven wanneer we op brandstofreserve zitten en voor mocht er iets mis zijn met de motor. Ohja, er is ook een soort van handchoke (beter gezegd: een “fast idle”) te bedienen voor een vlottere koude start. Meer gadget dan dat wordt het niet.

Eencilinder

In lijn met de rest maakt de motor onder de Classic de zaken niet complexer dan noodzakelijk dankzij een 500 cc luchtgekoelde eencilinder met vijf versnellingen. Het design van de Classic ligt misschien niet veraf van historische modellen zoals de WD’s uit WOII of de Model CO of J van vlak daarna maar uiteraard gaat het om een modern blok met injectie. Fijn is wel dat je alles in gang kan trappen met de kickstart die er standaard op zit. Je hoeft daarbij niet te vrezen dat je over het stuur gezwierd wordt als je timing even tegenzit dankzij de ingebouwde decompressor. In de praktijk zal je die kick waarschijnlijk enkel gebruiken om eens indruk te maken op je vrienden of een vol caféterras, maar het biedt esthetisch een leuke meerwaarde. We trappen de Classic 500 toch eens in gang en trekken de baan op.

Wendbare ritmachine

Is het aangezien het een van de eerste uitgebreide, niet woon-werkritjes na de lockdown was of ligt het gewoon aan de Enfield? In elk geval heb ik verdomd genoten van die eerste kilometers van Wetteren naar Antwerpen, binnendoor en zonder snelwegen. Behalve de weg naar huis vinden had ik de nevenmissie om ergens ter velde vers gekweekte asperges te scoren. Meteen een opportuniteit om de wendbaarheid grondig te testen dankzij mijn volledig afwezige oriëntatievermogen. De Classic 500 is erg wendbaar en licht en laat zich met plezier van bocht naar bocht zwieren zonder al te veel inspanning. Opvallend is ook de erg kleine draaicirkel, die bijvoorbeeld keren in een straat bijzonder eenvoudig maakt. Belangrijke eigenschap voor een ritmachine als deze, lijkt me.

Trillende ervaring

De 500cc monocilinder straalt rust en vertrouwen uit. Zacht grommend brengt hij je zonder daar moeilijk over te doen naar een gezonde cruise-snelheid. Dat grommen gaat evenwel gepaard met de te verwachten trillingen die zo’n monocilinder genereert. Dat merk je al vanaf de ontsteking bij stationair draaien. Een romanticus zou het omschrijven als een fysieke aanvulling bij de totaalervaring die klassiek motorcruisen heet. Een cynicus als rete-irritant. Ik houd het ergens tussen die twee. De trillingen zijn aanvankelijk zoiets als een onverwachte drumsolo tijdens een rock-concert. Het maakt alles net dat tikkeltje completer, maar na een tijdje mag het wel ophouden.

De trillingen zijn aanvankelijk zoiets als een onverwachte drumsolo tijdens een rock-concert. Het maakt alles net dat tikkeltje completer, maar na een tijdje mag het wel ophouden.

Gouden oplossing voor als die trillingen je te veel worden: minder toeren maken. Bijvoorbeeld door op te schakelen. In elke versnelling beleef je opnieuw die enigszins verrassende trekkracht in lage toeren die zo eigen is aan een monocilinder. Prima spul voor als je een voertuig wil inhalen in de binnenwegen. Die trekkracht valt dan wel weer volledig weg in hoge toeren. Minder prima als je merkt dat tijdens dat inhalen voornoemd voertuig ook beslist om wat sneller te gaan rijden.

Vergevingsgezind

Ander voordeel van al dat koppel in lage toeren: het maakt niet zoveel uit als je in een foute versnelling de bocht induikt. Je moet niet te veel nadenken over in welke vitesse je rijdt, de Enfield zal het wel redden. Of het een zicht is, dat is andere koek. Waar je wel enigszins op moet letten is je timing bij het schakelen. Ben je te laat of schakel je te snel op dan klinkt het soms niet zo prettig. Tussen eerste en tweede viel ook meermaals voor dat de blok na wat gerammel weer in neutraal schoot. Dat lijkt zichzelf echter op te lossen na de motor beter leren kennen. Ontkoppelen verloopt verder enorm soepel en moeiteloos op de Classic.

Prijs naar afwerking

Een klassieker met weinig om handen zou niet te veel mogen kosten. En dat heeft Royal Enfield gelukkig ook begrepen. De goedkoopste Classic 500, de Black, begint al vanaf €5.699. De Chrome Green versie waar wij mee reden heb je voor €6.199. De motor oogt fraai maar schiet tekort in afwerking. Zo durven sommige panelen er wat plastiekerig uitzien en het duurde ook niet lang of er kwam reeds een rubber los dat de opening in de koplamp waar de kabels doorheen lopen beschermt. Voor die prijs kun je voor jezelf uitmaken hoe erg dat stoort.

De essentie van motorrijden

Mijn ervaring met deze Classic 500 bleef niet bij een enkele aspergemissie. Het mooie weer de afgelopen dagen liet toe om meerdere ritjes te doen. En telkens was het een bijzonder ontspannende ervaring die de essentie van motorrijden leek te omarmen. Een hand losjes aan de gas, de andere rustend op de prachtige brede druppelvormige tank, ademhalen en kilometers doen. Je zou er de tijd door uit het oog verliezen. Ook al omdat er nergens een klok te zien is. Well played, Royal Enfield.

Technische gegevens

Motor
Type: Luchtgekoelde eencilinder
Cilinderinhoud: 499 cc
Maximaal vermogen: 27,2 pk bij 5.250 opm.
Maximaal koppel: 41,3 Nm bij 4.000 opm.
Transmissie: 5 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: enkele onderbuis
Voorvork: 35 mm met 130 mm travel, niet instelbaar
Achterschokbreker: twin shock op gasdruk, instelbaar
Remmen voor: enkele 280mm remschijf met dubbelzuiger remklauwen
Remmen achter: enkele 240mm schijfrem met enkelzuiger remklauwen
ABS: ja

Afmetingen
Wielbasis: 1360 mm
rijklaar gewicht: 195 kg
Tankinhoud: 13,5 liter

Prijzen
Classic Chrome Green: €6.199 (BE) / €7.199 (NL)
Classic Chrome Black: €6.099 (BE) / €7.199 (NL)
Classic Army Battle Green: €5.899 (BE) / €6.999 (NL)
Classic Black: €5.699 (BE) / €6.799 (NL)
Classic Gun Grey: €5.899 (BE) / €6.999 (NL)
Classic Redditch Red: €5.899 (BE) / €6.999 (NL)
Classic Squadron Blue: €5.899 (BE) / €6.999 (NL)

Bekijk hier meer foto’s van de Royal Enfield Classic 500

Geef een reactie