avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    10 jun 2022, 15:54    0   

Motorrijden in het algemeen en motorsport in het bijzonder ontsnappen niet aan de op til zijnde veranderingen. Het zou al te gek zijn dat te veronderstellen. Naast strengere emissie eisen, wordt er ook hard gewerkt aan uitlaatgeluid. Koren op de molen van de fabrikanten van elektrische motoren. Die bleven echter opvallend afwezig uit de motorsport. Tot nu. Kan de komst van Stark Varg in het motorcross een gamechanger zijn?

80 pk altijd en overal ter beschikking. Dat geeft vuurwerk.

Moeilijke tijden

Alles wordt anders. Dat dachten de dino’s ook al, toen er 65 miljoen jaar geleden een grote kei op hen afkwam. De veranderingen die voor de deur staan, zullen minder drastisch zijn, maar je mag motoren met open uitlaten toch ook stilletjes aan als dino’s gaan beschouwen: overblijfselen van wat ooit normaal was. ’t is een beetje zoals roken op restaurant.

Elektrisch motorrijden is het antwoord op heel wat vragen en eisen, niet in het minst de roep om minder uitlaatgeluid. Vooral motorcrosscircuits zitten in de hoek waar klappen vallen. In België oordeelde de Raad van State na een klacht tegen Honda Park dat er geen uitzonderingen kunnen zijn voor motorfaciliteiten als het om geluidsnormen gaat. Dat wil zeggen dat een motorcross circuit niet meer geluid mag produceren dan een doorsnee industrieterrein. Maar het wil vooral ook zeggen dat elke klager in de buurt van een mx-omloop zijn gelijk kan halen en bijgevolg dat het voortbestaan van alle crossparcours op de helling komt te staan.

Niet alleen het concept is vooruitstrevend, ook het design.

Gamechanger?

Enter de Stark Varg, de eerste elektrische crossmotor voor een breed publiek. Ooit leek die eer voor Alta weggelegd, maar het Amerikaanse merk moest de handdoek in de ring gooien voor alles goed en wel aan het rollen ging. Bij Stark liggen de zaken anders. Nog voor de productie op gang is, zijn er al 10.000 voorbestellingen geboekt. Daar zijn een aantal redenen voor. Met de Stark Varg kun je inderdaad zo goed als geluidloos crossen. Terwijl er vroeger al eens een milieu mat onder een motor moest gelegd worden om de bodem proper te houden, is geluid nu uitgeroepen tot vijand nummer één van al wie het niet op crossen of uitlaatgeluid begrepen heeft. Soms hebben ze gelijk. Oplossingen vinden is niet eenvoudig. Een elektrische crossmotor biedt soelaas, maar zoals de zaken er nu voorstaan is er ook een nadeel. De actieradius, de oplaadtijd, de plek om op te laten en het gewicht. Stark Varg beloofde komaf te maken met de nadelen. Onze Man was één van de weinigen die een been mocht gooien over de motor die het motorcross kan (helpen) veranderen.

Heelclickers, het is als rijden met een fiets: je verleert het nooit.

Geschiedenis herhaalt zich

Het is al eerder gebeurd. Eind de jaren zestig kwamen tweetakten de zwaardere viertakten in de motorsport vervangen. Dertig jaar later kwamen moderne(re) viertakten de meer vervuilende tweetakten wegduwen. Toen Jacky Martens in 1992 van KTM overstapte naar de Husqvarna viertakt, werd er smalend naar een traktor verwezen. Martens werd in 1993 wereldkampioen. En nu lijkt alles wat thermisch is op de wip te zitten. Al zal het niet meteen zo’n vaart lopen, we mogen er van uitgaan dat de Stark Varg de eerste is van een nieuwe generatie crossmotoren. Hier wordt wel eens smalend naar een naaimachine verwezen, maar daar denkt Onze Man anders over.

Geen luchtfilterkast, geen uitlaat, geen versnellingspook, en wat lijkt op een koppeling, is gewoon de achterrem.

Hoger potentieel, betere prestaties

Om te beginnen met de actieradius. Vlot 40 minuten. De meeste rijders houden het zelf zo lang niet vol, maar je kunt er dus een GP manche mee rijden. Niet enkel op papier, maar ook op het testcircuit in de buurt van Barcelona. De batterij is niet wisselbaar, dus moet je hem opladen. Dat duurt tussen 54 minuten en 1u 45 minuten, afhankelijk van de lader en de bron. Dat is het enige punt waar het schoentje nog wringt. Wie wil laden, moet een generator hebben, een circuit met veel voorzieningen of niet meer dan 45 minuten crossen. Anderzijds, maken deze cijfers brandhout van alles wat al op de markt was. Met de elektrische trail van Zero Motorcycles, de FX, kun je wel twee uur trail rijden, op een mx circuit houdt de motor het een dikke twintig minuten uit. Dat is geen verwijt, de Zero mikt is een gehomologeerde wegmotor, geen enduro en al helemaal geen crosser. Maar Stark komt dus met méér potentieel dan voor mogelijk gehouden werd én met een korte oplaadtijd. Dat laatste willen we graag tijdens een test in eigen land nog eens ten gronde uitvlooien. Maar hoe dan ook kom je aan een motor die amper 110 kg weegt en véél laagdrempeliger is dan gelijk welke bestaande MX motor. Je moet immers niet meer kunnen schakelen, je kunt de motor niet meer doodremmen, je ligt altijd in de juiste versnelling en je hebt – als je dat wilt – 80 pk ter beschikking.

Dankzij een quasi eindeloos aantal instellingen, laat je de Stark reageren zoals jij dat het liefst hebt. Ook in de lucht.

Anders dan anders

Ook de manier waarop deze test was geregeld was anders dan anders. Met amper 5 rijders die de beschikking hadden over het mooie Golf MX circuit met telkens een eigen motor, videoman, fotograaf, ingenieur en monteur voor elke testrijder was er niets aan het toeval overgelaten. Alleen het weer hadden ze niet in de hand. Zo mocht Onze Chef onverrichterzake terugkeren nadat de regen het circuit tot één groot zwembad had herschapen. Vijf dagen later was het wél weer mogelijk om te rijden en toen stond een andere testrijder op het MX Golf Circuit. Eentje die zijn comeback als testrijder maakte, precies een kwarteeuw na de eerste opdrachten als testrijder. “Na een halve dag rijden met de achterrem op de traditionele plek, switchte ik naar een setting met de achterrem aan de linker stuurhelft”, begint ex-nationaal en -Europees kampioen Jimmy Verburgh zijn relaas.

De come back van Jimmy Verburgh als testrijder. Hij kreeg meteen heel wat persoonlijke aandacht…

Jimbo says…

“Het is wennen, maar je kunt wel met je rechterbeen uitgestoken naar een rechtse bocht glijden. Dat geeft voordelen. Om nog maar over die 80 pk te zwijgen. Stark had het lef om van elk belangrijk merk ook een viertakt crossmotor naar het Catalaanse circuit te brengen. Wel, het verschil is onwaarschijnlijk. Eerst dacht ik dat er aan de klassieke crossmotoren iets gedaan was om het vermogen te beperken. Maar dat was niet zo. Ze voelden gewoon log en traag aan. Als je op de Stark Varg aan het gas (nu ja, gas…) gaat hangen, dan is dat vermogen er instant.”

“Op een ‘gewone’ MX motor moet dat opbouwen. De elektrische motor is gewoon véél sneller én hij is wendbaar, stuurt messcherp, het chroommolybdeen frame is met amper 6 kg het lichtste MX frame ter wereld. En ja, je kunt er lang genoeg mee rijden. Ook voor mindere goden zal dit een goede zaak zijn, want hij is erg eenvoudig in gebruik. En Stark heeft goed nagedacht over een aantal zaken. Een digitaal dashboard verwerkt GPS data, laadgeschiedenis, G-krachten, vermogen, Gyro data… En je kunt uit tientallen instellingen kiezen, niet alleen qua vermogen, maar ook op het vlak van motorrem, balans, acceleratie… op die manier kun je zelfs met een identiek vermogen aan de start komen van een 450. En het kan ook gecontroleerd worden ook.”

Er zijn al plannen voor gemengde wedstrijden, maar natuurlijk ook voor een E-competitie. Last but not least is het ook de bedoeling om een enduro te bouwen. Een datum daarvoor wil men nog niet vooropstellen. Een leverdatum voor wie nu een Stark Varg bestelt is er wel: de website laat weten dat je’m dan na een aanbetaling van 100 euro op 23 juli 2023 zult hebben. De toekomst is nog niet voor morgen. Wie nu al bestelde, zal sneller zijn Stark hebben.

Gebruiksgemak

En dat is misschien wel wat een verschil kan maken voor het voortbestaan van circuits. Maar net zo belangrijk is dat de Stark ook op het vlak van prestaties een stap vooruit lijkt te zijn. En niet in het minst qua onderhoud. Geen luchtfilters meer wisselen, geen frequente olieveranderingen, je uitlaat niet langer afstoppen bij het schoonspuiten en…slechts één moer om de ketting vlot op de juiste spanning te brengen. Zelfs op de weinige onderdelen die gedeeld worden met een klassieke crossmotoren is gedacht aan een verbetering. De Stark Varg zal ongetwijfeld niet de enige elektrische crossmotor blijven. Maar als eerste zet hij wel de standaard voor alles wat ooit nog zal volgen. En de lat ligt meteen érg hoog.

De Stark Varg is extreem wendbaar en bijzonder krachtig.

Technische gegevens Stark Varg

Motor

Type: elektrisch

Cilinderinhoud: nvt

Maximaal vermogen: 80 pk

Maximaal koppel: 80 Nm

Transmissie: constante aandrijving

Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte

Frame: chroom molybdeen en stalen buizenframe

Voorvork: Telelever 48 mm Kayaba volledig instelbaar 310 mm veerweg

Achterschokbreker: Monoshock Kayaba volledig instelbaar, 307 mm veerweg

Remmen voor: 260 mm enkele schijf met radiaal gemonteerde remklauwen

Remmen achter: 220 mm schijf met dubbelzuiger remklauw

Voorwiel: 21 inch

Achterwiel: 18 inch of 19 inch (keuze)

Afmetingen

Wielbasis: 1485 mm

Zithoogte: 948 mm

Rijklaar gewicht: 110 kg

Batterij capaciteit 16,8 Ah

Prijzen en garantie

Garantie: 2 jaarVanaf: 12.900 euro

Fabrikant: Stark Future

Geef een antwoord