avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    06 jul 2021, 20:32    0   

Niet alle nieuwe classics bieden een sportieve meerwaarde. En dat is precies wat de nieuwe Triumph Speed Twin meer dan ooit doet. MotorNieuws ging hem testen in Portugal.

Sportieve genen en een klassiek uiterlijk. Dat is de 2021 Speed Twin.

Sportieve genen

Triumph heeft zijn Speed Twin van bij de lancering in 2018 voorgesteld als ‘anders’. Dat moet ook wel, als je een plekje wil veroveren in het gamma van een constructeur die ook ronkende namen als Bonneville en Thruxton in zijn gamma heeft. De stijl en het comfort van de Bonnies werd gecombineerd met de prestatiegerichte componenten zoals je ze op een Thruxton vindt. Wat de Speed Twin eerder het label ‘best of both worlds’ opleverde – in plaats van tussen twee stoelen te vallen. Laten we ook niet vergeten dat de Speed Twin in de beginjaren van Triumph al een grote naam was. Qua icoon-gehalte kan dat dus ook wel tellen. En aan de basis is de Speed Twin natuurlijk een Bonneville. Volgt u nog?

Lichtere wielen en een upsd Marzocchi maken het rijwielgedeelte sportiever.

Hoger niveau

Het is de zoektocht naar meerwaarde die ons ook anno 2021 in het zadel van de nieuwe Speed Twin bracht. Deze keer moest de Speed zich niet meer bewijzen tegenover de iconische collega’s maar wel ten opzichte van het bestaande model. De richting die Triumph hierbij insloeg is duidelijk: behouden van de stijl en de uitstraling en het verbeteren van de prestaties. Het is niet omdat een motor er klassiek uitziet, dat hij moet rijden als een oude schuurvondst. De mannen uit Hinckley gebruikten de Euro5-verplichting om het blok stevig onder handen te nemen. Daarbij werd de uitstoot verminderd tot de nieuwe wettelijke norm, maar dat is niet wat je als rijder voelt. Vooral de lagere inertie in het blok maakt een verschil.

“Het is niet omdat een motor er klassiek uitziet, dat hij moet rijden als een oude schuurvondst.”

Lichtere bewegende delen zorgen ervoor dat de motor gretiger aanpikt. In combinatie met de balansassen de 270° ontstekingsvolgorde resulteert dit in een bijzonder egale vermogensafgifte en het blok draait nagenoeg trillingvrij.

Echt bruikbaar vermogen is er tussen de 2.500 en 7.000 opm. Daar heb je dan ook altijd meer dan 85 procent van de 112 beschikbare Nm’s ter beschikking. Heerlijk rijden is het. Je hebt meestal de keuze tussen drie versnellingen en in alle eerlijkheid: de hoogste is vaak de beste keuze. De drie extra paarden die in het blok zitten, hebben we amper gevoeld. Niet omdat ze er niet zijn, wel omdat je op de slingerende wegen langs de kust van Cascais zelden bovenaan de vermogenscurve gaat rijden. Wie het verschil tussen drie pk meer of minder kan zeggen, kan trouwens maar beter lid worden van de club voor hoog sensitieve mensen.

Lagere inertiie in het blok zorgt voor een vlottere gasrespons.

De betere remmen

De Britten deden meer dan het blok verbeteren. Er kwam een hoogwaardige Marzocchi upside down vork met daarop al even hoogwaardige radiaal gemonteerde Brembo vierzuigerklauwen. Een neo-retro met hoogwaardige ophanging, vierzuiger M50 Brembo’s en circuitbanden: dan weet je wat het beoogde imago is. Een beetje zoals de remklauwen op een Porsche 911 S-versie rood zijn. Die dingen werken niet alleen beter dan de standaard spullen, het is ook belangrijk dat het getoond wordt dat de meerwaarde aanwezig is. Triumph doet dat heel discreet, de Marzocchi upsd, de lichtere wielen en – wat dacht je – de banden zijn gewoon zwart, de Brembo’s niet opvallender dan anders.

Altijd leuk om je dag zo te beginnen…

Usual suspects?

Triumph ziet vooral de BMW RNineT als concurrent, maar ze kijken ook wel naar de Kawasaki Z900RS. Misschien mogen ook de Yamaha XSR900 en Honda CB1000R daar wel bij. We schatten echter dat fans en kopers van de Speed Twin vooral interesse zullen hebben voor Europese motoren. En dan zitten er niet veel andere vissen in deze vijver. Ducati’s Scramblers staan niet op dit niveau en de nieuwe Monster is net moderner geworden in plaats van de klassieke lijnen te volgen die ze in de nineties zelf tot norm gemaakt hadden. Begrijpe wie het kan, de concurrentie zal hier hoe dan ook niet rouwig om zijn.

The need for speed. Ook als de motor klassiek oogt.

Aangenaam verrast

Het eerste gevoel dat ons overviel tijdens de testrit, was verbazing. Over hoe lineair en pittig het blok wel is en over de sportiviteit van de motor. Dit staat niet alleen op het niveau van een Thruxton, maar van menig moderne naked. Alleen is de zithouding vrij ontspannen. Vooral voor het bovenlichaam. Het zadel is vrij dun en daardoor is de zadelhoogte logischerwijs ook beperkt. Dat betekent dat de Speed Twin een vrij lage en goed te controleren motor is. Het betekent ook dat de kniehoek relatief scherp is, maar het blijft comfortabel, ook voor wie vooraan stond toen ze de lichaamslengte uitdeelden. Voor wie zelf niet al te veel dempend materiaal op en rond het zitvlak heeft, kan het comfort van het zadel aan de lage kant uitvallen.

De zithouding is ontspannen, het zadel uitgesproken sportief.

Voorbeeldige afwerking

De Speed Twin is tot in de puntjes afgewerkt en ook al vindt iedereen dat intussen normaal bij Triumph, wij blijven het als een forse troef zijn voor liefhebbers van kwaliteit en… meerwaardezoekers.

In ons notitieboekje staat bovenaan dat de motor het uitstekend doet in zowel korte als lange bochten. Gemakkelijk insturen -dankzij een iets scherpere balhoofdhoek – meer dan genoeg grondspeling en een toonbeeld van stabiliteit. Dat blijft zo als het écht hard gaat. Eén keer piekten we op 190 km per uur en in de rush naar die topsnelheid bleef de Speed Twin een toonbeeld van stabiliteit. De basisafstelling van de ophanging mag als sportief bestempeld worden. Niet in die mate dat het oncomfortabel wordt echter. De radiaal gemonteerde Brembo vierzuigerklauwen doen precies wat er van verwacht worden en wat ze altijd doen: krachtig en doseerbare remprestaties leveren.

De Speed Twin blinkt ook uit door zijn eenvoud in elektronica. Niks al te ingewikkeld: drie verbeterde mappings: rain, road en sport en de keuze daartussen maak je met één druk op de knop. Verder is de tractiecontrole makkelijk uit te schakelen en zijn er geen overbodige franjes of ingewikkelde handelingen. Was het maar altijd zo….

Bijzonder veel aandacht voor details. Zoals steeds bij de Britten.

Meerwaarde

Zet al het voorgaande op een rijtje en je ziet dat de Speed Twin op alle vlakken boven zijn voorganger staat. En die werd toch ook als uitmuntend bestempeld. Door gerichte ingrepen heeft Triumph de motor niet alleen potenter en beter gemaakt, ze hebben hem ook nog een duidelijker profiel gegeven. In een klasse waar uitstraling net zo belangrijk is als prestaties, hebben de mannen uit Hinckley hun nieuwste op beide vlakken een stevige stap vooruit geholpen. Met 13.480 euro (België) en 15.500 euro in Nederland is de nieuwe twin niet echt een koopje, maar gezien de prestaties, de kwaliteit, de uitstraling en, jawel, die meerwaarde, is dat bedrag te rechtvaardigen. Nog van dat!

Tekst: Thierry Sarasyn

Foto’s: Kingdom

Lees hier onze eerste korte indruk onmiddellijk na de test

Technische gegevens Triumph Speed Twin

Motor

Type                                                   Staande twin, DOHC

Cilinderinhoud                                   1200cc

Boring x slag                                      97,6 x 80 mm

Kleppen per cilinder                          4

Compressieverhouding                      11,2:1

Carburatie                                          elektronische injectie

Koppeling                                           natte multiplaat

Transmissie                                        zesbak

Eindoverbrenging                              ketting

Prestaties

Max. vermogen                                  100 pk @ 7250 tpm.

Max koppel                                        112 Nm @ 4250 tpm.

Elektronica

Motor                                                 drie rijmodi,

Rijwielgedeelte                                  tractiecontrole, ABS

Rijwielgedeelte

Frame                                                 Stalen dubbel wiegframe

Vering voor                                        43 mm Marzocchi upsd

Instelmogelijkheden                          Volledig instelbaar

Vering achter                                     Dubbele schokbreker

Instelmogelijkheden                          Veervoorspanning

Veerweg v/a                                      120/110 mm

Rem voor                    Radiaal gemonteerde Brembo vierzuigerklauwen, dubbele remschijf

Rem achter                  Brembo enkelzuigerklauw op enkele schijf

Banden v/a     Metzeler Racetec RR  120/70 ZR17 en 180/55 ZR17

Maten en gewichten

Wielbasis                                                       1413 mm

Rijklaar gewicht                                            216 kg

Tankinhoud                                                   14,5 l

Prijs en info

Prijs België                                                    13.480 euro

Prijs Nederland                                              15.500 euro

Invoerder                                                       Triumph Motorcycles Benelux

Web                                                               www.triumphmotorcycles.be

Geef een antwoord