avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    06 jul 2021, 18:12    0   

Ooit zwoer ik nooit een been te gooien over een blauwe Yamaha Ténéré. Dat dwaze idee kwam er als volgt: begin jaren 80 was iedereen die iets van motorcross kende, fan van André Malherbe. Hij was de eerste motorcrossgod. De kop van een Griekse god, de bankrekening van een Hollywoodster, het lijf van een tienkamper en rijdend op de mooiste motoren ooit gemaakt.

Gebroken nek

Maar op 6 januari 1988 stortte de wereld in. Die van vele fans, maar vooral die van André Malherbe. De vijfvoudige wereldkampioen startte op die dag de vierde etappe van zijn eerste Dakar-rally. Het was in de vroege ochtend – 1.200 km voor de boeg – dus de zon stond erg laag. Aan een kleine 80 km/u raakte de Belg een zandhoopje van amper 30 cm. Hij ging over het stuur, landde op zijn hoofd en brak zijn nek.

Nooit op zo’n motor

Malherbe lag met zijn gezicht op zijn hand, maar kon die hand niet meer bewegen. Hij voelde letterlijk alle leven uit zijn lichaam wegtrekken. Hij was verlamd van aan de nek en tetraplegieker voor de rest van zijn leven. Ik was er kapot van. In een dwaze poging tot eerbetoon, besloot ik nooit op een motor te stappen die geschapen was naar het beeld van de FZT 750 waarmee Malherbe de crash maakte.

Juiste details

Fast forward naar 2020, het jaar waarin Yamaha de Rally Edition van de Ténéré 700 liet zien. In alle eerlijkheid, ik had me bij de test van de Ténéré 700 in 2019 al afgevraagd waarom Yamaha haar iconische Dakar-kleuren niet gebruikte om de onvolprezen twin wat meer uitstraling te geven. Het antwoord kwam een jaar later: een bodemplaat, de goudkleurige velgen, het hogere rallyzadel, de sportieve handvatten, radiatorbescherming en Yamaha’s Speed Block graphics maken van de Rally Edition een andere motor dan de standaardversie. En verdomme wat is ‘ie mooi.

Één jaar en twee seconden

Dan was het alleen nog kwestie van mijn principes opzij te zetten en een testmotor te regelen bij Yamaha. De Ténéré 700 Rally Edition was het waard om een – overigens vrij nutteloze – belofte te breken. De meeste motoren die als ‘adventure’ bestempeld worden, zijn eigenlijk reis-enduro’s. De adventures waarmee ik echt een woestijn zou doorkruisen, zijn te tellen op één hand. En dan nog op die van ploegleider in de houtzagerij. Met een 1.200cc rij je vlot naar de Middellandse Zee. Wie grote, avontuurlijke reizen wil aanpakken, zal het voordeel van het gewicht van de Ténéré 700 – 204 kg volgetankt – zeker in overweging nemen.

Zonder franjes

Bovendien rijdt de Ténéré met zijn beproefde CP2-blok heerlijk. Vlot, vinnig en speels. 73 pk is meer dan genoeg op de openbare weg en gewoon heerlijk offroad. Het lcd-dashboard toont dat het zonder tft ook nog kan, vooral omdat het mooi recht opgesteld staat, zodat je ook rechtopstaand nog goed kan zien wat er gebeurt. De informatie is volledig maar sober, en met een eenvoudige druk op de knop schakel je het ABS uit. Eenvoudig en handig. Geen franjes. Net zoals op de rest van de motor. Een centrale steun zit er standaard nog altijd niet op, maar staat wel in de accessoirelijst.

Groter potentieel

De Rally Edition kost 1.400 euro meer dan de standaard Ténéré 700. Met alle extra’s erop, betekent dat 11.799 euro. Daarmee verliest deze versie het voordeel van de ijzersterke prijs die de standaarduitvoering wel heeft. Maar de meerprijs is te verantwoorden. De extra’s maken het potentieel groter van de standaardmotor. Die werd bij de eerste test in 2019 al bestempeld als ‘indrukwekkend gemakkelijk’. Dat is de Rally Edition ook. En hij is nog wat beter uitgerust.

Fotografie: Mike Van Cleven

Technische gegevens

Motor
Type: vloeistofgekoelde crossplane twin, viertakt, DOHC
Cilinderinhoud: 689cc
Maximaal vermogen: 73 pk bij 9.000 tpm
Maximaal koppel: 68 Nm bij 6.500 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizenframe
Voorvork: 43mm Kayaba UPSD, volledig instelbaar
Achterschokbreker: swingarm, volledig instelbaar
Remmen voor: 282mm-schijven met vierzuigerremklauwen
Remmen achter: 245mm-schijf met tweezuigerremklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.595 mm
Rijklaargewicht: 204 kg
Zithoogte: 875 mm
Tankinhoud: 16 liter

Prijs
België: 11.799 euro
Nederland: 13.399 euro

Geef een antwoord