avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    23 nov 2021, 9:11    0   

Na een hele rist aan opvallende model-updates dit jaar voor de Super Cub, Monkey, CB500F, CB500X, CBR500R en NT1100, onthult Honda vandaag z’n volledige Europese line-up voor 2022 in Milaan. In het nieuwe gamma is onder meer plaats voor een erg speciale, limited edition-versie van de Fireblade, een splinternieuwe adventurescooter en een hele reeks nieuwe kleurtjes en uitvoeringen voor de andere modellen. Volg je even mee?

CBR1000RR-R Fireblade, Fireblade SP en de Fireblade SP 30th Anniversary

Het absolute hoogtepunt van de EICMA-presentatie moet de onthulling worden van de vernieuwde Fireblade-familie. Om de originele Fireblade in de bloemetjes te zetten – evenals de 30ste verjaardag van die legendarische machine uit 1992 – zal er in 2022 een erg knappe Limited Edition 30th Anniversary-versie van de Fireblade op de markt komen. Z’n tricolore kleurstelling moet een ode vormen aan het origineel, gevormd door de moderne look van het 20YM-kleurenschema, gemengd met de ‘borstelstrepen’ die iedereen nog kent van het origineel uit 1992.

Voorts krijgt de Fireblade SP nog twee nieuwe kleurtjes voor het nieuwe motorjaar (Grand Prix Red en Matte Pearl Morion Black), beide in combinatie met de goudkleurige wielen die bij de SP-badge horen. De Grand Prix Red-versie pakt ook nog uit met opvallende witte racenummerplaten op de voorkuip. Al gaan de vernieuwingen verder dan ‘t oog reikt: de 160 kW vier-in-lijn krijgt ook enkele technische updates, die vooral gericht zijn op betere bochtensnelheid en drive. Het achtertandwiel groeit met 3 tanden aan tot 43 stuks, waardoor de acceleratie in elke versnelling een stuk opgekrikt wordt. Het Honda Selectable Torque Control (HSTC) kreeg een opfrisbeurt, en ook de gasaanname is nu verfijnder. 

Ook de Nissin-remklauwen van Fireblade werden onder handen genomen, en zouden nu nog krachtiger voor de dag komen – en al helemaal bij raceomstandigheden. Het Öhlins elektronische veringpakket en de Brembo remmenwinkel blijven op de Fireblade SP voor demping- en remprestaties zorgen, terwijl de verbeterde quickshifter de kers op de taart vormt.

ADV350

Een tweede verrassing is de komst van een nieuwe, kleinere X-ADV. Al verliest ‘t kleine broertje wel meteen de ‘X’ in de naam: welkom ADV350! Het ruwe uiterlijk van de nieuwe ADV350 laat alvast weinig aan de verbeelding over: deze knaap is klaar om zelfs het ruwste asfalt aan te vallen.

Onder het zadel is een bagagevak voorzien waar twee integraalhelmen in passen, er steekt een USB-laadpunt in het handschoenenvak en Smart Key staat in voor een sleutelloze bediening en start. Het windscherm kan in de hoogte bijgesteld worden, en in het LCD-dashboard is ook de Honda Smartphone Voice Control geïmplementeerd. Honda Selectable Torque Control (HSTC) is standaard. 

Onderhuids zorgt de 330cc grote, verbeterde Smart Power+ (eSP+) SOHC vierklepper voor de aandrijving. Die presteert 21,5 kW en 31,5 Nm en kan u nog kennen uit de Forza 350. Het rijwielgedeelte bestaat uit een UPSD-voorvork, een stalen buizenframe en stereovering achteraan met afzonderlijke reservoirs – samen goed voor ruim voldoende grondspeling. De lichtgewicht wielen (15-duims vooraan, 14-duims achteraan) zijn voorzien van tubeless banden met een blokprofiel. De ADV350 zal beschikbaar zijn in Spangle Silver Metallic, Mat Carbonium Gray Metallic en Mat Carnelian Red Metallic. Op prijzen en beschikbaarheid is het nog even wachten.

De Hornet

En Honda toverde nog een derde konijn uit z’n hoed: de Hornet maakt in 2022 z’n langverwachte terugkeer! De Hornet stond sinds 1998 al synoniem voor een combinatie van goede prestaties, kwiek stuurgedrag en z’n streetfighter-styling. Voor bezoekers van de EICMA licht Honda alvast een tipje van de sluier rond de wedergeboorte van de Hornet. 

Zo is er een speciale ruimte op de Honda-stand voorzien, waarbij 3D-projecties, licht en geluid gecombineerd worden tot een ervaring rond de oude Hornets én de nieuwkomer voor 2022. Wij kijken alvast uit naar het uiteindelijke productiemodel!

NT1100

Na z’n aankondiging in oktober 2021, maakt de NT1100 op EICMA z’n volwaardig publiek debuut. Hij moet de speerpunt worden voor een nieuw Touringtijdperk voor Honda. Wij mochten ‘m onlangs al uitgebreid testrijden in Spanje – klik hier voor alle details rond Honda’s nieuwste reismachine. 

Nieuwe kleurtjes

Bovenop de nieuwe en vernieuwde modellen, kondigt Honda ook nog nieuwe kleurstellingen aan voor de bekende publiekslievelingen. De nieuwe kleurtjes kan je op EICMA live bewonderen. Zo komen er nieuwe livreien voor de  SH125i, X-ADV, Forza 125, Forza 350, CB650R, CBR650R, CMX500 Rebel, CMX1100 Rebel, Gold Wing én Gold Wing ‘Tour. Ga dat zien!

Geef een antwoord