Opvallend (en spannend) nieuws bij CFMOTO: na de naakte 450NK en de 450SR – een pittig A2-racertje dat we recent mochten testen – lanceert het merk nu een allroad op hetzelfde platform. Rond de 449cc paralleltwin heeft CF nu lange veren, spaakwielen, offroadwaardige banden en strak koetswerk geboetseerd. Een frisse verschijning, die menig A2-avonturier op het puntje van z’n stoel jaagt.
Net zoals op platformgenoten 450NK en 450SR levert het blokje ook op deze telg 43,6 pk en 44 Nm. Het watergekoelde blok heeft daarenboven een 270° ontstekingsvolgorde, waardoor het blok lekker koppelrijk is onderin en de soundtrack niet teleurstelt. Het krachthonk huist in een stalen buizenframe met een trellis-subframe. Die constructie steunt vooraan op een KYB UPSD-vork, terwijl de achtervering wordt ondersteund door een multi-link KYB-monoschokdemper. Beide hebben 200mm aan veerweg ter beschikking en zijn zowel qua in- als uitgaande demping instelbaar. Om de offroadkwalteiten verder in de verf te zetten, bolt de 450MT op tubeless 21/18”-spaakwielen, die voorzien zijn van allroadrubber.
Standaard is de 450MT voorzien van een verstelbaar windscherm, handkappen, een alu motorprotector, bagagedrager en een slipperkoppeling. Het gas wordt op deze telg nog steeds met de kabel bediend – dus zijn er geen rijmodi. Al is deze kleine allroad wel voorzien van ABS en tractiecontrole. Alle info rond die snufjes en de basisinfo lees je af op het 5” TFT-kleurenscherm. Dat is voorzien van connectiviteit én OTA-updates, waardoor die draadloos (en vanaf ze beschikbaar zijn) kunnen worden geïnstalleerd. Via de MotoPlay projecteer je ook moeiteloos je navigatie met volledige kaartweergave op dat schermpje – toppakket voor dit segment.
Ook kleinere avonturiers hoeven niet te wanhopen: de zadelhoogte bedraagt amper 800mm (kan verhoogd worden tot 820mm), zonder dat de grondspeling erbij inschiet. Die is immers nog steeds een meer dan behoorlijke 220mm, terwijl de bescheiden wielbasis van 1.505mm garant moet staan de nodige wendbaarheid. Ook het gewicht valt goed te beheersen: leeg weegt de 450MT een behapbare 175kg, wat met vloeistoffen en een volle 17,5-litertank uiteraard nog wel wat oploopt. Met die laatste zou de 450MT circa 400 kilometer moeten volmaken tussen tankstops in. Moet je dan toch even afdraaien voor aftanken, dan kom je tot een halt middels de enkele 320mm remschijf met een vierzuigerremklauw, terwijl het achterwiel is voorzien van een 240 mm schijf met een enkelzuigerremklauw – beide van J.Juan.
De 450MT zou in het eerste kwartaal van 2024 bij de dealers staan in twee verschillende kleurstellingen – Zephyr Blue (op de beelden volledig uitgerust met accessoires) en Tundra Grey. Over de prijs werd nog niks gecommuniceerd, al zal die naar goede CFMOTO-gewoonte vermoedelijk goed meevallen: gezien de prijs van de 450SR (6.849 euro / NL: 7.599 euro), gokken wij dat die onder de 7.500 euro (NL: onder de 8.500) zal liggen. We houden u uiteraard op de hoogte.