avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    08 nov 2022, 11:17    0   

Maarliefst 440.000 V-Stroms heeft Suzuki sinds 2002 verkocht. Grote schoenen om te vullen voor de V-Strom 800 dus, die naast de huidige V-Strom 650- en V-Strom 1050-modellen in het gamma komt. Opvallend aan de V-Strom 800 is dat er geen V2 meer in het vooronder huist, maar een twee-in-lijn. Dat lijkt zo stilaan de norm in het middensegment. Het bijbehorende 270° ontstekingsinterval moet dan weer zorgen voor het motorkarakter en geluid van de 90-graden V-twins van de vorige V-Strom-modellen.

Elektronica

De nieuwe Suzuki V-Strom 800 heeft ledverlichting rondom én een TFT-scherm. Er zijn drie rijmodi beschikbaar, evenals in vier niveaus instelbare tractiecontrole. Daarbij is ook een Gravel-setting, die iets meer slip op het achterwiel toelaat. Uiteraard is ook ABS aan boord voor de in totaal drie schijfremmen, ook met een extra offroad-modus, waarbij het ABS op het achterwiel uitgeschakeld kan worden.

Nieuwe tweecilinder

De staande twin meet exact 776 cc (boring x slag: 84 x 70 mm) en is van de eerste tot de laatste bout nieuw. Het blok kan bogen op vloeistofkoeling, brandstofinjectie met elektronische gasklepregeling (ride-by-wire), twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Opvallend zijn de twee balansassen, door Suzuki Cross Balancer genoemd. De gepatenteerde opstelling van de twee balansassen moet ongewenste trillingen de wereld uit helpen.

De nieuwe V-Strom 800 piekt bij 84,3 pk (62 kW) bij 8.500 tpm en haalt een koppel van 78 Nm bij 6.800 tpm. Het brandstofverbruik zou 4,4 liter per 100 kilometer bedragen. Standaard is niet alleen de zesversnellingsbak met een slipkoppeling, maar – net zoals op de GSX-S8 – ook een up/down quickshifter met blipper.

Rijwielgedeelte

Het rijwielgedeelte van de V-Strom 800 DE (Dual Explorer) bestaat uit een stalen buizenframe, een aluminium achterbrug met centraal gemonteerde monoshock en een UPSD-vork vooraan. Zowel de volledig verstelbare voorvork als ditto monoshock worden geleverd door Showa. Er is een draaiknop voorzien waarmee je de veervoorspanning achteraan makkelijk kan verstellen. Leuk is dat je op deze V-Strom 800 zeker ook een stukje offroad mag ambiëren: zo bedraagt de veerweg zowel voor als achteraan 220 mm, maar heeft de nieuwkomer ook de spaakwielen, met het broodnodige 21 inch-wiel vooraan.

Met 20 liter in de tank weegt de V-Strom 800 DE volgens Suzuki 230 kilogram. Dat is best zwaar voor deze klasse, maar de maten zijn er ook naar: 1.570 mm wielbasis, 62 graden balhoofdhoek, 114 mm naloop. De zadelhoogte bedraagt 855 mm, het tweepersoonszadel is niet verstelbaar. De handgrepen aan de achterzijde worden gecombineerd met een bagagerek.

Het scherm is vrij eenvoudig in twee stappen van 15 mm te verstellen. Daar is wel gereedschap voor nodig. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer de kunststof handkappen en een USB-aansluiting – al is er ook een uitvoerige lijst met accessoires.

Geef een antwoord