avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    08 nov 2022, 12:42    0   

In een toespraak op de EICMA in Milaan onthulde Hiroshi Ito, de president van Kawasaki Motors Corporation, een reeks nieuwe Kawasaki-modellen en -prototypes. Daarbij verblufte Team Green met (nagenoeg) productierijpe elektrische, hybride en waterstofmodellen. En het lanceerde terloops nog even een update voor z’n Ninja H2 SX. Knallen op z’n Kawa’s, quoi.

EV

Na de onthulling van het EV-concept op de Intermot onthult Kawasaki nu ook de productieversie van het EV-model. Het Naked Z-model en het gekuipte Ninja model hebben dezelfde dubbele batterijaandrijving en een maximale capaciteit van 3,0 kWh. Beide modellen zijn gemaakt om te voldoen aan de Europese A1-rijbewijsvoorschriften en zullen in de loop van 2023 al beschikbaar zijn. Wij kijken alvast uit naar de eerste test.

HEV

Naast EV blijft Kawasaki onderzoek doen naar andere innovatieve aandrijflijnen en gaf voor het eerst in Europa een preview van Kawasaki’s allereerste hybride motorfiets. De HEV-machine, die snel en naadloos kan schakelen tussen een verbrandingsmotor en elektrische aandrijving, zal naar waarschijnlijkheid vanaf 2024 deel uitmaken van de line-up.

Waterstof

En nog was het niet afgelopen: op de Kawasaki-stand stond nóg een alternatief gepresenteerd als prototyp: een experimentele Supercharged Ninja H2 met directe injectie, die op waterstof loopt.

Ito onderstreepte Kawasaki’s betrokkenheid bij verbrandingsmotoren en onderzoek naar toekomstige brandstoftypes, en onthulde een nieuw logo voor het nieuwe ‘’Go with Green Power’’-initiatief, dat als doel heeft het bereiken van CO2-neutraliteit voor Kawasaki binnen een ‘strategisch tijdsbestek’.  

Vernieuwde Ninja H2 SX

De Ninja H2 SX (SE) – Kawa’s befaamde, supercharged Sports Tourer met radar, krijgt voor 2023 een update. Voor 2023 krijgt de Ninja H2 SX bovenop een grootlichtassistent die automatisch kan schakelen tussen dim- en grootlichten.

Bovenop de aankondiging rond de prototypes en preproductiemodellen kondigde Kawasaki ook aan om in 2024 en 2025 ongeveer 30 nieuwe motoren met een interne verbrandingsmotor te lanceren. Ongeveer de helft daarvan is bestemd voor de Europese markt. Wie niet veel voelt voor een overstap richting elektrische motoren hoeft dus allerminst te wanhopen…

Geef een antwoord