avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    29 nov 2022, 15:52    0   

De gedetailleerde en strenge crashtests van Euro NCAP hebben in de loop van zijn bestaan duizenden levens gered. Al kan alles beter: het European New Car Assessment Programme wil de veiligheid verder verhogen door gemotoriseerde tweewielers aan het testpark toe te voegen. Nu motorfietsen technologisch geavanceerder zijn dan ooit tevoren, is het logisch dat ook motorfietsen door derden worden beoordeeld om hun algemene veiligheidsniveau te bepalen. Daar komt nog bij dat de recente toename van ‘zelfrijdende’ auto’s en de daaruit voortvloeiende stijging van het aantal ongevallen met motorfietsen waarbij deze systemen betrokken zijn, een duidelijke aanwijzing is dat er verbeteringen nodig zijn.

Moderniseren

Concreet is Euro NCAP van plan zijn tests te moderniseren om ze beter af te stemmen op typische verkeersomstandigheden. Zo wil het bijvoorbeeld weersvariabelen opnemen om hun invloed op de effici├źntie van rijhulpjes te testen. Maar ook door tests op te nemen van technologie├źn zoals adaptieve cruisecontrol. Vanaf 2024 zullen tests voor adaptieve cruisecontrol worden uitgevoerd op andere wegen dan autosnelwegen, inclusief testopstellingen met motoren.

Door de stijgende populariteit van commuterbikes in Europa zijn tweewielers een onvermijdelijk deel geworden van het dagelijks verkeer. Voor het eerst zullen gemotoriseerde tweewielers worden opgenomen in de testscenario’s voor bedrijfsvoertuigen, en in die voor technologisch ondersteund rijden.

Nuttig voor de motorindustrie

De herziene testsystemen van Euro NCAP zouden motorfabrikanten waardevolle informatie kunnen opleveren over de effectiviteit van bepaalde rijhulpjes. Denk bijvoorbeeld aan hellingshoekgevoelig ABS en tractiecontrole. Verder kunnen de verbeterde tests ook ergonomische verfijningen opleveren die gericht zijn op veiligheid. Bovendien zouden de herziene tests ook betrekking kunnen hebben op de uitrusting van motorfiets en bestuurder, waarmee de veiligheid op termijn verder kan worden verbeterd.

Sowieso zullen ze bij Euro NCAP ‘out of the box’ – buiten de veiligheidskooi van de auto, dus – moeten denken. Want ongevallen met motorfietsen en bijbehorende gewonden zijn veel minder voorspelbaar dan bij auto’s. De medewerking van de motorfietsindustrie zal hoe dan ook van vitaal belang zijn voor de testcampagne voor tweewielers. Wordt ongetwijfeld vervolgd!