avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    26 jul 2022, 16:58    0   

Vraag aan honderd mensen waaraan ze denken bij de naam ‘Stefan Everts’ en niet eentje zal antwoorden: “café racers”. Toch is de Honda CB750 een project waaraan de 10-voudige wereldkampioen motorcross de voorbije twee jaar naarstig werkte. MotorNieuws kon een exclusief kijkje nemen in Everts’ kelder, waar naast elke motor waarmee hij een titel won, nu ook een plaatsje is voor iets wat we als een kruising tussen een café racer en een scrambler zouden bestempelen: De Gin Devil.

Leven na de sport

Freek De Jonge zong het al: Er is leven na de dood. Maar ook na de sport. Na 10 wereldtitels en het runnen van MXGP teams is Stefan Everts het motorcross nog lang niet moe. Zal ook nooit gebeuren, want elk mannelijk lid van de Everts familie wordt geboren met noppen onder de voetzolen, benzine in de aders en een rechterhand die verder dan die van een doorsnee sterveling rugwaarts kan kantelen.

Desondanks sloeg The Legend een aantal jaar geleden ook een andere weg in: hij begon zijn eigen gin merk. S72 Premium Gin doet het ondertussen lang niet onaardig. Maar Everts is er de man niet naar om vrede te nemen met ‘lang niet onaardig’. In zijn zoektocht naar een originele manier om S72 ging te promoten, vond hij in zijn liefde voor motoren een passende kruisbestuiving. Het project ‘Gin Devil’ was geboren. Maar de zwangerschap bleek een olifantsdracht. En daar waren een aantal redenen voor.

Hobbels in het parcours

Wie het nieuws wat volgde, weet dat Everts een deel van de voorbije jaren doorbracht om een zware malaria besmetting te verslaan. Het kostte hem bijna zijn leven, veel tijd, afzien en het merendeel van zijn tenen. Toch wacht de meest succesvolle motorcrosser aller tijden ons op in short en met sportschoenen. “Ik ga sinds kort weer wat joggen. Half uurtje of zo, soms veertig minuten en aan een rustig tempo. In het begin was dat erg pijnlijk, maar als je ergens wilt komen, moet je je grenzen verleggen”, legt Everts uit. Pijn en grenzen verleggen…Het kampioenenhart klopt nog steeds. Terwijl de meeste mensen na het amputeren van het merendeel van hun tenen met krukken zouden stappen, gaat Everts joggen. Door de pijn heen. En hij doet veel meer dan dat, want ondanks zijn 50 lentes oogt Stefun fris en vooral scherp. Wedden dat ie nog vlot een half uur crosst aan een tempo waarvan 99 procent van de jonge crossers alleen maar kan dromen?

En dan was er Covid

Terug naar de Gin Devil, die niet alleen geconcipieerd werd in tijden van herstel van een zware ziekte, maar ook nog eens in volle Covid-periode ondergedompeld werd. “We waren aan de Honda CB750 beginnen werken even voor de pandemie, maar toen viel het leven letterlijk helemaal stil. Ook het werken aan de CB. Uiteindelijk heb ik de motor voor een deel laten bouwen in Duitsland. René Oberkersch, Marko Roggensack en Matthias Kiel hebben een bergen werk verzet op uiteenlopende vlakken. Natuurlijk heb ik ook zelf input gehad, er is uitstekend werk geleverd door Werner Speeckaert van Piranha Painting en ik heb nog wat contacten in de motorbranche, waardoor we hier en daar speciale onderdelen op de motor konden plaatsen.”

Factory

Everts poseert graag met de Gin Devil. Hij wil er niet al te veel mee rijden en ziet de motor vooral als een mooie manier om S72 Gin te promoten. Als we er hem op wijzen dat het vanaf 1 januari 2023 moeilijker wordt om tweedehandsmotoren in te schrijven met de keuring in België, wil de 10-voudige wereldkampioen er toch wat meer haast achter zetten om een kentekenplaat voor de CB750 aan te vragen. “Vaak zal ik er niet mee rijden, maar je weet maar nooit. Het is in elk geval beter dat de motor ingeschreven is”, stelt Everts. Hij poseert graag naast de Gin Devil. En de motor wekt terecht trotst op. De kleurstelling past bij het scrambler/café racer design en de motor is tot in de puntjes afgewerkt. Dit is geen inderhaast uitgevoerd ombouwproject, maar een goed doordacht ontwerp dat bij nadere inspectie in elk detail opvalt door zijn kwaliteit. In de technische fiche zie je ook af en toe de verwijzing ‘factory’. Wel, als het van Everts komt, mag je er zeker van zijn dat dit ook echte fabrieksspullen zijn. Zaken waar u en ik nooit zullen aangeraken. Het spuitwerk en design van Werner Speeckaert en zijn Piranha design, valt onder dezelfde noemer.

10 kroontjes

Speeckaert verzorgde niet alleen tal van helmdesigns waarmee Everts titels won, maar werkt ondertussen ook al sinds 2013 voor grote namen als Honda Racing en Bell helmets. Andere opvallende onderdelen: de vork die van een Suzuki Hayabusa komt. Je kunt je moeilijk motoren voorstellen die verder uit elkaar staan dan een klassieke Honda CB750 en de supersonische Suzuki, maar in een project als dit blijkt er toch een raakvlak te vinden te zijn.

De met de hand gesneden en op maat gemaakte uitlaatdempers in edelstaal, zorgt niet alleen voor een zeer mooie optische meerwaarde, maar ook voor een hemels mooi geluid dat uit de vier-in-twee stroomt. In dat opzicht is het inderdaad een goed idee om de motor in te schrijven voor er een keuring aan te pas komt, het zou wel eens kunnen dat de geluidslimiet nipt overschreden wordt… De foto’s en de technische details in het kader hieronder, vertellen meer over de specifieke eigenschappen van Everts’ Gin Devil. Het kan niet anders of er zullen naast fans van custom motoren ook sportliefhebbers naar deze motor kijken. Die zullen dan wellicht ook oog hebben voor de tien kroontjes, met telkens een relevant jaartal erin, die op de tank afgebeeld staan. Er is letterlijk maar één man ter wereld die zich kan veroorloven om dat te doen…

Walhalla

En dus: hoe hard we ook proberen al onze aandacht op de Gin Devil te focussen, in een huis waar een mancave staat met een paar WK winnende fabrieksmotoren, een niet te evenaren schat aan MX geschiedenis aan de muren hangt én zelfs een fabrieksmotor van René Baeten staat te pronken, is het onmogelijk om niet af te dwalen naar nog veel grotere verwezenlijkingen dan deze Gin Devil. Alsof dat niet volstaat, is er ook nog een garage met de overige WK-winnende fabrieksmotoren, een verzameling van trofeeën waarvan je letterlijk gaat duizelen en een ruimte waar de fabrieks motoren staan van Liam Everts. Nog nooit zoveel MX geschiedenis op één plek verzameld gezien. En het Everts verhaal is duidelijk nog niet af. Dat de Gin Devil er deel van uitmaakt, onderstreept de waarde en impact van dit originele concept. En ook al is het de enige motor ten huize Everts waar lichten op staan, er zitten wel nog noppenbanden op. Zo past hij toch een beetje bij de overige coryfeeën.

Foto’s: Gino Maes

Technische gegevens

Motor

4 cilinder 4 takt

Blok geprepareerd & gespoten door S72 / René Oberkersch

Gewijzigde luchtfilters

Chassis

Standaard frame, aangepast 

Ander subframe-batterijhouder-achterrem-voetsteunen-kroonplaat-

Frame gezandstraald & gespoten door Marko Roggensack Lackiercenter Gerd Handel , lange Stege 11 , 18273 Güstrow

Handgemaakte ketting, Regina PN: 530 / 136ZRT,

Jiffy ingekort en gebogen

Achterspatbord aangepast

Zijpanelen handgemaakt

Voortandwiel gemaakt uit 2 tandwielen, 5mm naar buiten verplaatst   

Ophanging

Voorvork van Suzuki Hayabusa ,

Aangepaste achterschokbrekers , 

Vorkbescherming van SX-F250 2021 (gewijzigd) met speciaal gemaakte adapter passend op de vork

Remmen

Moto-Master remsystemen , 320mm schijf 5mm dikte, van Suzuki GSX-R 750

Voorrem: Pomp van CB 750 aangepast, remhendel van Hayabusa aangepast, remleidingen van Probrake Steelflex custom made, dubbelremklauw Hayabusa (eerste generation) Tokico 6 zuigers

Rempomp achteraan Suzuki RMZ 450 factory, rempedaal CB 750 gewijzigd , remleiding Probrake Staal Flex op maat gemaakt   

Stuur

Kroonplaat Xtrig ROCS tech 87000035 van Yamaha caféracer

Gemodificeerd gasbediening en kabel van Suzuki RM-Z 450 factory

Voorrem CB 750 aangepast, remhendel Hayabusa aangepast, pomp Hayabusa Nissin

Stuur origineel KTM SX 2019 Nekken

Koppeling hydraulisch Magura HYMEC systeem, koppelingshendel Magura MX RM-Z 450 factory   

Banden

Continental 180/55 B17 M/C 73Q en Continental 120/10-17 M/C 58Q

Elektronica door Mattias Kiel

Koplamp LED en achterlicht LED

Dashboard Motogadge multifunctional LED-display

Uitlaat

Voorste deel standaard CB 750 met demper in edelstaal laser gesneden custom made , optiek MotoGP inspiratie

Algemeen ontwerp: Piranha /S72

Custom painting Piranha (tank-panelen-achterspatbord-vorkbeschermers-lamphouder)

Speciale dank aan René Oberkersch, Marko Roggensack, Matthias Kiel, Werner Speeckeart, Moto-master, Regina, X-trig, Qwart helmen, OCD painting, MC-Machines

Geef een antwoord