avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    08 jan 2020, 14:29    0   

Vandaag gaan de deuren van het 98ste autosalon open. De Brusselse beurs voor mobiliteit verwelkomt elk jaar duizenden enthousiastelingen, en die komen zelden alleen. De naam “autosalon” dekt de lading al lang niet meer want ook motormerken vinden al geruime tijd hun weg naar het salon. En dat interesseert ons natuurlijk net iets meer. Plan je zelf ook een bezoek? Dan hebben we goed nieuws! Hieronder verzamelen we (in alfabetische volgorde) enkele tips en feitjes zodat jij je gezelschap kan entertainen met weetjes tijdens het bezoek. Tijd om je innerlijke gids los te laten! Of je daarbij een paraplu nodig hebt om je groep samen te houden mag je volledig zelf kiezen.Info over de nieuwe modellen die gepresenteerd worden op het salon kon je in eerdere artikels op deze site lezen. Over de cc’s en Kw’s hoeft het hier dan ook niet in diepte te gaan. Met enkele klikken op motornieuws.be kan je al die info nog snel nalezen voor je bezoek.

Aprilia
Aprilia neemt zijn gloednieuwe RS 660 mee naar het autosalon, en dat is meteen de enige beurs in de Benelux waar het nieuwe model te zien zal zijn. Weliswaar enkel van 9 tot 12 januari. De RS 660 zal binnenkort wel bij de dealer te verkrijgen zijn.

Lees alle over de RS 660

Benelli
Wat erfgoed is voor de ene, is kitsch voor de andere. Het leeuwtje op de spatborden van de Leoncino 500 verwijst naar de lange stamboom van het merk. De Leoncino 125 uit 1951 had op het voorspatbord ook al een klauwend exemplaar staan. De 800cc-versie die officieel werd voorgesteld op de EICMA 2019 en nu dus in primeur in Brussel te zien zal zijn, is ook voorzien van zo’n spatbordembleem.
Met het leeuwtje toont het merk uit het Italiaanse Pesaro fier zijn heropstanding na onzekere tijden. Voel je spontaan muziek uit The Lion King opkomen bij zoveel symboliek? Ga je gang in paleis 8.

BMW
Met de F 900 R brengt BMW een grondig verbeterde opvolger van de F 800 R. Met de F 900 XR hebben ze een machine afgeleverd die de stijl van de S 1000 XR succesvol aanpast naar een tweecilinder. En ga zeker ook even de nieuwe, meer gestroomlijnde S 1000 RR superbike een bezoekje brengen!

Lees hier alles over de 900 R en F 900 XR
Lees hier alles over de S 1000 XR

Ducati

Ducati brengt met de Panigale V2 een aardig alternatief voor wie de V4 iets te extreem (of te duur) vindt. In dat V4-segment is er wel een absolute blikvanger te spotten: de Streetfighter V4, oftewel de naked-adaptatie van die Panigale V4 Superbike.

Lees hier alles over de Panigale V2
Lees hier alles over de Streetfighter V4

Harley Davidson
De Amerikaanse titaan presenteert de Pan America. Daarmee laat het merk uit Milwaukee voor het eerst in haar geschiedenis een all-roadmotor op de wereld los. Het is niet de eerste keer dat Harley buiten haar comfortzone treedt bij haar modellenkeuze. Met wisselend succes lanceerde het merk doorheen de geschiedenis flattrackers, nakeds en wegracers (onder andere in samenwerking met Eric Buell). Met de Harley Davidson Topper hadden ze in de jaren zestig zelfs een 165cc-scooter in het gamma. Harley Topper, as in Hot Shots, indeed…

Lees hier alles over de Pan America

Honda
Behalve allicht het record aan R-en in een modelnaam breekt de Honda CBR1000RR-R Fireblade ook het record aan pk’s voor een vier-in-lijn 1000cc motorblok. De Fireblade is daarnaast ook één van de langst lopende sportmodellen op de markt.

Lees hier alles over de CBR1000RR-R

Kawasaki
Op de neus van de nieuwe H2-modellen, dus ook op de nieuwe Z, staat niet het gekende Kawasaki-logo maar dat van KHI (Kawasaki Heavy Industries). Daarmee snijdt de motortak niet alleen een nieuw hoofdstuk aan in de Z-geschiedenis, ze tonen er ook mee aan dat motoren deel uitmaken van een conglomeraat dat ook tankers, vliegtuigen, HST-treinen, industriële robots en zelfs ruimtetuigen bouwt. De eerste voertuigen die de naam Kawasaki droegen waren trouwens schepen. Behoorlijk snelle schepen, durven we te denken.

Ook te zien: de nieuwe W800 die in het rijtje van de W800 Street en W800 Cafe mag aansluiten. Deze W800 is een hommage aan de oorspronkelijke W1 uit 1966.

Lees hier alles over de nieuwe Z H2
Lees hier alles over de W800

KTM
Onder goedkeurend oog van de grote broers staat de 390 Adventure te pronken op de KTM-stand. De uitstekende rijkwaliteiten van de rest van de familie doen vermoeden dat de kleine Adventure ook een gooi zal doen naar de top van z’n speelveld. A2-rijders die graag de modderlaarzen aantrekken, hebben er een interessant alternatief bij. Eind vorig jaar lekten bovendien documenten waaruit ondermeer af te leiden viel dat KTM in de nabije toekomst een 490 twin-adventure op de wereld wil loslaten. Hierdoor zet het bedrijf deze nieuwe éénpitter beslist niet in de schaduw, en toont zich net erg ambitieus op dat vlak.

Lees hier alles over de 390 Adventure

Mash
Zoals we onlangs aankondigden zal het Frans-Chinese merk op het salon de X-Ride 650 onthullen. Dat is een off-roadvariant verwant aan de Dirt Track 650 die vorig jaar als prototype werd voorgesteld in Lyon. Liefhebbers van de iconische Yamaha XT 500 moeten dus zeker een kijkje gaan nemen, want bij Mash tonen ze met de X-ride dat ze hun motorklassiekers kennen!

De XT was een dijk van een motor. Een verademing in het toenmalige modellenaanbod. Het verwondert dan ook niet dat hij, ook lang nadat hij uit de Europese catalogus verdween, de lieveling bleef van zelfbouwers. Met de Mash als basis kan dat zeker ook fijne resultaten opleveren. Mash houdt hiermee een goede vinger aan de pols van wat de harten beroert in motorland.

Moto Guzzi
Vorig jaar lanceerden de Italianen de V85TT, een fraaie adventure motor met het kenmerkende V-blok. In 2020 gaan ze een stapje verder met de V85TT Travel, die van de adventure motor ook een comfortabele reismotor moet maken.

Lees hier alles over de V85TT Travel

Motorrijder
Onze collega’s van Motorrijder vieren dit jaar hun 40ste verjaardag. Wat op 11 januari 1980 begon als Keesings Motor is vandaag nog steeds een gerenommeerd en gewaardeerd motorblad. Ga dus zeker langs om hen te feliciteren!

Suzuki
Suzuki als merk is niet vertegenwoordigd op het autosalon, maar dankzij de samenwerking tussen vier enthousiaste dealers (Moto Center Tienen, TT 2000, City 2 Roues en Bikeparts bvba), kan je toch het hele 2020-gamma van de Japanners ontdekken.

De enige vierkante LED-motorkoplampen die je in de motorpaleizen zal aantreffen zijn op die Suzukistand te bewonderen. De Katana knipoogt daarmee duidelijk naar zijn voorvader uit 1979. De koplamp van de vernieuwde V-strom verwijst dan weer naar dè DR Big uit de jaren 1990. De DR 800 was destijds de grootste productie-ééncilindermotor. “Big” sloeg niet zozeer op de krachtontwikkeling (50 pk), wel op het acceleratievermogen van 60 Nm én het gewicht van 223 kg van de DR. Nationale trots Gaston Rahier racete in 1989 met een knalgeel exemplaar door de woestijn. 30 jaar later doet de nieuwe XT in zijn Champion Yellow-uitvoering dromen van stuiven door zand en modder…

Triumph
Met de Bonneville T120 en T100 Bud Ekins-edition leveren de Britten een ode af aan de legendarische stuntman, Triumph-dealer en algemeen motoricoon uit de jaren 60 Bud Ekins.

Behalve nostalgie is er bij Triumph ook ruimte voor de toekomst dankzij de nieuwe Rocket 3-serie. Met een motorinhoud van 2.500 cc leveren ze meteen een record voor grootste motorinhoud bij een productiemotor.

Lees hier alles over de Bonneville Bud Ekins-editions
Lees hier alles over de nieuwe Rocket 3-serie

Yamaha
Yamaha doet het toch maar: de kleine MT 125 voorzien van variabele nokkenassen. Daarmee zijn zowel hoge prestaties (nu ja, voor een 125) als veel koppel bij lagere toeren (nu ja, voor een 125) gegarandeerd. Daarmee brengt Yamaha toptechnologie naar de kleinere cilinderinhouden. Dat siert hen!

Ook de Tracer 700 is een bezoekje waard. De evolutie ten opzichte van de vorige editie is niet enorm, maar een gewijzigd blok en een nieuwe look maakt de Tracer 700 heel wat completer. In het motorscootersegment is het dan weer fijn om te onthouden dat Yamaha met de nieuwe TMAX in 2020 de krachtigste en meest sportieve editie van het model aflevert.

Lees hier ales over de Tracer 700
Lees hier alles over de TMAX

Zero Motorcycles
De Amerikanen van Zero Motorcycles doen het toch ook maar. Waar BMW en Harley-Davidson pas recent aan hun elektrische motoravontuur begonnen, timmeren zij al 14 jaar aan de weg. Hun motoren zijn betrouwbaar en opwindend. Niet overtuigd? Vorige maand brachten we het verslag over de reis van 15000 km die Thomas Jakel en Dulcie Mativo van Marokko naar Zuid-Afrika ondernamen op een Zero DSR Black Forest. Wie heeft het nog over Range Anxiety?

De firma uit Santa Cruz (Californië) liet voor het jaareinde een filmpje op de wereld los waarin hun SR/F het opnam tegen een Tesla Model 3. Door te verklappen dat de SR/F het haalde van de Model 3 weet je dan misschien wel de ontknoping van de kwartmijlsprint. Als je wil weten aan welke snelheid ze over de eindmeet zoefden moet je zelf maar eens gaan kijken op de facebookpagina van Zero Motorcycles Benelux.

Lees hier het verslag van de trip met een Zero door Afrika

Met deze tips en weetjes hou je zeker je klas bij de les. Wedden dat je er een traktatie mee verdient? Geniet zeker zelf ook van al het moois in de motorpaleizen, en laat ons zeker weten wat jou hoogtepunt was!

TEKST: Koen Robberechts

Geef een reactie