avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    14 sep 2022, 20:04    0   

United in Dirt was voor GasGas geen testdag, maar eerder een manier om pers en – later – een breed publiek te lagen kennis maken met een aantal steunpilaren van het merk. Zoals daar zijn: kwaliteit, rijplezier, aandacht voor detail en… er moeten er nòg een paar zijn. Wellicht komen we dat weer aan de weet terwijl we vertellen hoe het er die dag op en rond de Genkse Horenbergsdam aan toe ging…

Elk goed motorevent begint met een inschrijving.

Er konden een aantal zaken vlotter verlopen zijn op de vrijdag van GasGas’ United in Dirt. Maar geen van die dingen waren de fout van het Oostenrijk-Spaanse merk. De traditionele file in de Kennedy tunnel, de hevige regenval en de het stuk kip dat in het verkeerde keelgat bleef steken, daar kon niémand iets aan verhelpen. Dat de mannen (en vrouwen) van GasGas nog net voor het vertrek ons kwamen achterna gelopen met de helm die we vergeten waren aan de inschrijvingstafel, toont aan dat ze elk ander potentieel onheil wél konden voorkomen.

Gevolgd door een briefing waar persmuskieten en testrijders meer dan gewone aandacht vertoonden.

Kennismaking

United in Dirt is een dag waarop kennis kan gemaakt worden met het ganse gamma van GasGas. En dat is breder dan de meesten denken, want het merk zet ook zijn eerste stappen op de weg. Met de SM700 en de ES700 hebben ze een onvolprezen Supermotard en een bij een adventure aanleunende enduro in de rangen. We mochten met de

SM700

de spits afbijten op het grote karting circuit van Genk. Nu zou je kunnen denken dat zo’n SM700 te zwaar is voor een karting circuit, maar niks is minder waar. Deels omdat het circuit van Genk zo groot is, dat je het bijna als een gewoon circuit kunt bestempelen, anderzijds omdat de SM700 dermate wendbaar en gebruiksvriendelijk is. Lang geleden dat we nog zoveel plezier gehad hebben op twee wielen. Dat werd bijna geëvenaard door de rit op de

ES 700

In het gezelschap van de meest spectaculaire testrijder van Europa, Jimmy Verburgh – en zijn blijkbaar even getalenteerde 16-jarige zoon Troy – gingen we op pad met de zwaarste GasGas enduro. De ES verbaast net als zijn SM-broer door zijn wendbaarheid en fun-factor. Gooi er andere banden op en je kunt er een échte enduro mee rijden. Met de rubbers waarop de zware mono standaard geleverd wordt, kun je ook moeiteloos de weg op. Dat deden we niet, dollen op een waaier aan obstakels rond het MX circuit van de Horenbergsdam deden we wel. De fun zou die op de SM geëvenaard hebben, mochten we niet nu en dan overspoeld geweest zijn door een golf van angst. Een ex-Europees kampioen en freestyle koning volgen op een off-road is niet altijd een goed idee. En al helemaal niet aan het stuur van de

Troy Verburgh, 16 en nog lang geen motorrijbewijs. Maar dat moet wel goed komen…
Achtste in de proloog van de Erzberg rodeo, dan is dat soort ongein met een wegmotor een makkie.

TXT300 trial

Want dat is GasGas’ ultieme trial wapen. We vonden al snel uit dat het achterspatbord niet kan afbreken, hoe je het ook plooit. Mooi en je kunt alleen maar wensen dat hetzelfde zou gelden voor je ledematen. Terwijl de SM en de ES pretmotoren zijn voor een breed publiek, zijn de trials uit het gamma echt gericht op specialisten. Toch laten ze je ook toe om over obstakels te komen op beginnersniveau. Trial, het blijft de hogeschool voor motorbeheersing en je hebt echt niet veel ruimte nodig om ermee aan de slag te gaan. Bovendien zijn de GasGas modellen erg stil. Zelfs een hardcore groene jongen kan hier geen bezwaar tegen hebben. Edoch…

Na het koude angstzweet van het trialbad, was het tijd voor het meest fysieke werk, aan boord van de

Hé, het zadel is verdwenen…

MC250F en MC450F

crossmotoren. Iets waar we bepaald naar uitkeken, was het niet dat de regen het circuit van de Horenbergsdam herschapen had tot een modderpoel. Goed dat MX testrijder Nicky ‘Johnson’ Kenis ook was komen opdagen om de motoren aan de tand te voelen. Het plezier aan een ander laten, biedt soms ook genoegdoening. Het is geen geheim dat GasGas crossmotoren wel heel sterk lijken op de oranje motoren uit dezelfde stal. De kwaliteit en prestaties daarvan, staat al lang niet meer ter discussie. Alleen behoren de rode GasGassen wat ons betreft tot het mooiste wat er al uit de fabriek in Mattighofen naar buiten rolde.

Mixin’ GasGas moest er eigenlijk op het shirt van testrijder Nicky Kenis gestaan hebben. Hij testte alle crossmodellen in de blubber. Respect.

Aangename kennismaking

En zo werd het met voorziene en onvoorziene obstakels een aangename kennismaking met alles wat GasGas voor 2023 in het gamma heeft. Met een speciale pluim voor wat de rode jongens klaargespeeld hebben voor gebruik op de openbare weg. En als je alles op een rijtje zet, zijn de trefwoorden fun, kwalitatief en stijlvol hier meest op hun plaats. Wie die dingen bovenaan zijn wishlist heeft staan, weet waar naartoe. En dat mag meteen want alle modellen zijn op stock. Ook dat is iets wat niet van elk model op de markt kan gezegd worden…

Geef een antwoord